Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Det ska sägas direkt att jag gillar stora motorer men inser att tiden är sådan att vi får nöja oss med färre cylindrar för att få ned förbrukningen...
Men det här känns inte helt bra: V60 Polestar är markant långsammare och framför allt mycket törstigare vid alla typer av körning än Audi S4 och Merca C43 AMG, båda sexcylindriga.

http://www.autobild.de/artikel/audi-s4- ... 82547.html

Till saken hör att AutoBild verkligen gillar Volvo, men här blir den fyrcylindriga motorn sågad igen...
Per
Användarvisningsbild
av Snowie
TommyP86 skrev:Inte jämförbara bilar, även om nån marknadsstrateg drömmer våta drömmar om det.
Skulle säga att det är väldigt jämförbara bilar.
Pris, storlek samt hästkrafter är likvärdiga.

Sedan att Volvon är fullsmockad med utrustning för samma pris som tyskarna är en annan femma.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Snowie skrev:
TommyP86 skrev:Inte jämförbara bilar, även om nån marknadsstrateg drömmer våta drömmar om det.
Skulle säga att det är väldigt jämförbara bilar.
Pris, storlek samt hästkrafter är likvärdiga.

Sedan att Volvon är fullsmockad med utrustning för samma pris som tyskarna är en annan femma.
Är det en annan femma det? Du betalar självklart för vad du får, i tyska fallet för en snabb bil, i svenska fallet för en hyfsat snabb bil med massor av utrustning.

Vill volvo, kan dom. Uppenbarligen :)
Användarvisningsbild
av ThomasT
perhall skrev:Det ska sägas direkt att jag gillar stora motorer men inser att tiden är sådan att vi får nöja oss med färre cylindrar för att få ned förbrukningen...
Men det här känns inte helt bra: V60 Polestar är markant långsammare och framför allt mycket törstigare vid alla typer av körning än Audi S4 och Merca C43 AMG, båda sexcylindriga.
Markant långsammare är väl en liten överdrift, men som sagt både långsammare och törstigare. Det kan väl vara så att man downsize'at lite väl mycket i detta fall och det blir kanske svårt att kombinera så mycket effekt i en 2L motor med bra ekonomi?

.
av Lövet
Det är väl bara att inse att Volvo inte har tänkt att konkurrera med motorn som vapen. 2 liters VEA är helt klart konkurrenskraftig när den jämförs med andra små fyror men mot sexor har den inte en chans. I verkligheten är den inte snålare, den har fult ljud, smalare register. Det lär dock inte vara en överraskning för Volvo, de har väl helt enkelt gjort kalkylen att de säljer rimligt mycket bil ändå och inte kan motivera utvecklingskostnaderna för en sexa. Det tråkiga blir ju när nån marknadsstrateg ska försöka marknadsföra märket som sportigt för det funkar inte alls med en motorn. Tycker Volvo borde ge sig ut på marknaden se sig om de kanske kan köpa in en vettig motor istället.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag ville byta min V40 T5 CE P* mot en V60 Polestar, för jag har alltid velat ha en. Fick chansen att köpa en MY17 4cyl med leverans samma vecka. Men helt ärligt, det var inte den bilen jag ville ha! :wink: Fick tag på en MY16 6cyl istället. Går som f*n och låter helt stört mycket (och bra) :mrgreen:

Det roliga var att jag för ett tag sen körde förbi ett Maserati-event. Dom gasade ut på en lång raksträcka. Min V60 P* lät typ dubbelt så mycket :lol:
Användarvisningsbild
av Funk
Jag måste säga att jag föredrar fyran med den nya lådan före sexan på flesta områden. Att den är lättare fram och därmed mer balanserad tycker jag är ett plus. Motorljudet är en smaksak, jag föredrar en varvande fyra eller en V8 alla dagar i veckan före en sexa. Se t.ex AMG A45 som låter helt sagolik..

/Thomas
av perhall
Visst har V60 Polestar mer utrustning om man ser till traditionella grejer som stora fälgar, skinnklädsel och soltak. Samt bra med assistentsystem.
Men tyskarna har en hel del grejer som Volvon inte ens kan leverera också som LED-strålkastare.

Köpa in motor är ingen dum idé. Det gjorde ju Volvo med V8 från Yamaha. De hade knappast tagit fram en bättre motor själva. Välljudande och slitstark...

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]