Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Riddleo
#1117751
Hej,

Har börjar snegla på att byta upp mig bil väg och finner mig snegla mer och mer på V60. Kör i dagsläget en V50 2.4 bensin från 04 med 16" däck, och ligger på ~1500mil/år. Bilen kommer dagligen rulla 2mil (Till och från jobb), halva sträcken blir stadskörning. Förutom detta blir det några resor på 10 mil varje månad och sedan lite långkörare till stugan varje år.

Skulle uppskatta AWD på den, men vad jag förstått så går det bara att få med Automat, något som inte är aktuellt. Har tittat på dieselmotorerna, D3 och D4 (D2 faller bort, känns som ett den är sopp seg?) men känner inte riktigt att jag kommer upp i tillräckligt många mil för att det ska bli värt det med diesel skatten. Har jag sunda tankar där?

Rätt naturligt har jag snöat in mig på bensinmodellerna, T3, T4, T4F samt T5. Vad jag söker hos bilen är något som inte drar så mycket när man håller hastigheterna men har styrkan att blåsa om ett lastbils tåg på motorvägen. Så vad är era erfarenheter av bränsleförbrukning och pigghet i modellerna? Och vad blir det för skillnad på att tanka bensin/etanol i T4F?

Det som jag oroar mig för att uppbytet inte gör någon väsentlig skillnad i kostnad i månaden i slutändan, att det istället blir upplevelse/inredning etc som förbättras. Då kan jag lika gärna köra vidare på V50.

Saker att tillägga på slutet, v50 har en årsskatt på 2400kr och drar enligt mätaren 0,7-0-8 just nu (har inte mätt vid pump). Har dock mest kört motorväg med den på senaste tiden så jag förväntar mig att det kommer stiga när det blir mer statskörning.

Tacksam för all respons och tankar.
#1117763
Hade en V60 D4 -13 och den var och är fortfarande skattebefriad. Årskatten ligger annar på 1520kr.
En V60 D4/D5 AWD har lite högre skatt.
AWD och automat kan väl vara najs. Vad spelar det för roll om den drar 0.6 el 0.8? Blir inga pengar på ett år.
V60 bilarna är rätt snåla.
#1117766
AndreasThn skrev:Kan rekommendera kombinationen T5 VEA och den 8-stegade automaten =)

..och och rekommenderar att du läser hela inlägget han skrev. Ingen automat ;)
#1117767
Jag vet inte vad du har för budget att köpa bil för men vill du ha manuell växellåda och kör för det mesta korta sträckor så bör du i förstahand kolla på bensin tycker jag. T4 räcker alldeles utmärkt för den körningen du beskriver och har kraft nog för omkörningar.
#1117769
Ekonomiskt sett är nästan garanterat en förlust att byta upp dig. Det lilla du sparar på förbrukningen (en deciliter eller två) kompenserar inte för den större värdminskningen på V60.

Byt gärna bil, du får både säkrare och bekvämare bil, men du kan tyvärr inte räkna hem detta ekonomiskt.
#1117786
T3 är väl det som blir lättast att hitta. Du kommer göra en klassresa vad gäller ljudkomfort iaf, samt att V60 är lite finare o köra också. (tycker V50 är kul själv)
Glöm inte att en ny kostar från 239 900:- så betala inga begagnade fantasipriser och se till att du får maskinskadeförsäkring.
#1117795
Lövet skrev:Ekonomiskt sett är nästan garanterat en förlust att byta upp dig. Det lilla du sparar på förbrukningen (en deciliter eller två) kompenserar inte för den större värdminskningen på V60.

Byt gärna bil, du får både säkrare och bekvämare bil, men du kan tyvärr inte räkna hem detta ekonomiskt.
Du har helt rätt. Största förlusten gör man inte förs man byter bil. Det är klart den största utgiftsposten av alla.
Dock är det inte bara förbrukningen man skall ha i åtanke när man budgeterar för en ny bil.
Lägre skatt, lägre försäkringspremie eftersom det bara behövs halvförsäkring i tre år, två års säkerhet med nybilsgaranti där man inte behöver betala för eventuella fel på bilen etc. Ju nyare bil, desto större ekonomisk trygghet ger det ju, eftersom du vet vad bilen kommer kosta. En äldre bil riskerar du få dyra överaskningar. Speciellt om bilen passerat miltalen som täcker maskinskadeförsäkringen.
#1117797
Nu vet vi ju inte riktigt vilken bil TS tittar på men är det en nyare V60 för 250tkr så är det inte ovanligt att den tappar 120 tusen under tre års ägande. Under tiden tappar V50in kanske 20 tusen kronor. Man kan reparera, försäkra och tanka väldigt mycket för 100.000kr i skillnad.

Man vill ju gärna tro att det går att räkna hem en nyare bil. Men det är svårt, oerhört svårt. Tyvärr.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]