- tis 18 okt 2016, 14:06
#1117751
Hej,
Har börjar snegla på att byta upp mig bil väg och finner mig snegla mer och mer på V60. Kör i dagsläget en V50 2.4 bensin från 04 med 16" däck, och ligger på ~1500mil/år. Bilen kommer dagligen rulla 2mil (Till och från jobb), halva sträcken blir stadskörning. Förutom detta blir det några resor på 10 mil varje månad och sedan lite långkörare till stugan varje år.
Skulle uppskatta AWD på den, men vad jag förstått så går det bara att få med Automat, något som inte är aktuellt. Har tittat på dieselmotorerna, D3 och D4 (D2 faller bort, känns som ett den är sopp seg?) men känner inte riktigt att jag kommer upp i tillräckligt många mil för att det ska bli värt det med diesel skatten. Har jag sunda tankar där?
Rätt naturligt har jag snöat in mig på bensinmodellerna, T3, T4, T4F samt T5. Vad jag söker hos bilen är något som inte drar så mycket när man håller hastigheterna men har styrkan att blåsa om ett lastbils tåg på motorvägen. Så vad är era erfarenheter av bränsleförbrukning och pigghet i modellerna? Och vad blir det för skillnad på att tanka bensin/etanol i T4F?
Det som jag oroar mig för att uppbytet inte gör någon väsentlig skillnad i kostnad i månaden i slutändan, att det istället blir upplevelse/inredning etc som förbättras. Då kan jag lika gärna köra vidare på V50.
Saker att tillägga på slutet, v50 har en årsskatt på 2400kr och drar enligt mätaren 0,7-0-8 just nu (har inte mätt vid pump). Har dock mest kört motorväg med den på senaste tiden så jag förväntar mig att det kommer stiga när det blir mer statskörning.
Tacksam för all respons och tankar.
Har börjar snegla på att byta upp mig bil väg och finner mig snegla mer och mer på V60. Kör i dagsläget en V50 2.4 bensin från 04 med 16" däck, och ligger på ~1500mil/år. Bilen kommer dagligen rulla 2mil (Till och från jobb), halva sträcken blir stadskörning. Förutom detta blir det några resor på 10 mil varje månad och sedan lite långkörare till stugan varje år.
Skulle uppskatta AWD på den, men vad jag förstått så går det bara att få med Automat, något som inte är aktuellt. Har tittat på dieselmotorerna, D3 och D4 (D2 faller bort, känns som ett den är sopp seg?) men känner inte riktigt att jag kommer upp i tillräckligt många mil för att det ska bli värt det med diesel skatten. Har jag sunda tankar där?
Rätt naturligt har jag snöat in mig på bensinmodellerna, T3, T4, T4F samt T5. Vad jag söker hos bilen är något som inte drar så mycket när man håller hastigheterna men har styrkan att blåsa om ett lastbils tåg på motorvägen. Så vad är era erfarenheter av bränsleförbrukning och pigghet i modellerna? Och vad blir det för skillnad på att tanka bensin/etanol i T4F?
Det som jag oroar mig för att uppbytet inte gör någon väsentlig skillnad i kostnad i månaden i slutändan, att det istället blir upplevelse/inredning etc som förbättras. Då kan jag lika gärna köra vidare på V50.
Saker att tillägga på slutet, v50 har en årsskatt på 2400kr och drar enligt mätaren 0,7-0-8 just nu (har inte mätt vid pump). Har dock mest kört motorväg med den på senaste tiden så jag förväntar mig att det kommer stiga när det blir mer statskörning.
Tacksam för all respons och tankar.
Nu:
Volvo XC70 D5 2015
Tidigare:
Volvo V50 2.4 2004
Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 2010
Skoda Octavia RS 4x4 TDI 2016
Volvo XC70 D5 2015
Tidigare:
Volvo V50 2.4 2004
Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 2010
Skoda Octavia RS 4x4 TDI 2016