Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Hur länge går bränslevärmaren i en XC60 när man ställer den på timer och går värmaren på full effekt oavsett utomhustemperatur ?
Användarvisningsbild
av Derank
Svarar på min egen fråga, varierar beroende på temp, vid minus 10 el lägre går värmaren max 50min

Går det att ändra dessa parametrar så att det går att köra den 50min vid minus5 grader tex?
Användarvisningsbild
av Derank
Jo, det har jag förstått men går det att ändra så att man kan få den att gå 50min vid minus 5 grader tex, om man ställer den på timer.
Användarvisningsbild
av joel80
Men varför skulle man vilja det?? Den har ju fått upp värmen samt smält eventuell is på rutorna långt innan det.. Att köra den längre blir ju bara att bränna diesel i onödan?
Användarvisningsbild
av Derank
Mest för att jag redan nu vid ett par minus inte tycker det är speciellt varmt i kupen, men så är jag en frusen jävel ochså ska tilläggas. På firmabilen går dieselvärmaren mer el mindre konstant vintertid, den går att ställa så den går 2timmar i stöten och fungerar således som värmestuga då man är ute på fältet och jobbar.

Nu kommer det ju varmluft direkt man startar bilen så det är väl egentligen ett ikke problem, tänkte mest bara om det var möjligt.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag tror att även om det skulle vara möjligt blir det inte varmare. När bilen uppnår vad den tycker är acceptabel temperatur går värmaren ner i effekt och mer "underhåller" värmen till du kommer till bilen. Skulle temperaturen falla lite kan den gå igång med full effekt en liten stund igen för att sen gå tillbaka till lägre effekt.
Min erfarenhet är att om man kommer in i bilen efter att bilen stått parkerad och värmaren går och har gått konstant i 15-20 minuter så ångar det nästan om kupén. Däremot kyler det av fort när väl den stängt av.

Det här med kupévärmen i dieslar, speciellt, kan vara något av en besvikelse om man är frusen av sig, och dessutom svår att felsöka / förutse om man inte har motortemp mätare. På sommaren tittar jag aldrig på motortempen på min V50, på vintern och minusgrader, nästan hela tiden. Den är avgörande för hur kupévärmen beter sig.
av malte2009
värmaren går alltid på full effekt men kortare tid vid mildare klimat!
det går inte att laborerara med tiden den går kontra temperaturen! längre tid än 50 min skulle minska batterikappasiteten
med risk för startproblem!
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]