Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
Min D6 har slutat ladda när den är på laddning från vägguttag. Nu blir det tredje gången i rad. Ska snart iväg och ser att batteriet är på 0(noll). Hmm, vad kan detta vara? Första gången tänkte jag knappt på det då det hänt tidigare vid enstaka tillfällen. Förra(2:a) gången så märkta jag det direkt och kollade efter felmeddelanden, men några sådana fanns inte. Nu ska jag som sagt iväg igen och ska se om det blir några felmeddelanden.

Någon som varit med om att den slutar ta emot laddning från väggen? Vad var felet då?

Är det så att förkonditioneringen då inte heller fungerar? Den står utomhus.
Användarvisningsbild
av joel80
Kan ju vara massor av saker..
Är säkringen hel så du har ström i uttaget?
Laddar du med orginalkabeln? Lyser det på den? Har du testat att ladda på annan plats?

När man satt i kabeln i bilen ska dioden vid uttaget börja blinka grönt efter typ 10sekunder.. Vid fel lyser det gult tror jag...
Det var ett mjukvarufel med just det där, det blev så när bilen har varit avstängd mer än typ 5 minuter innan man satte i sladden, mycket irriterande. Det kom dock ny programvara för typ ett år sedan, när har du senaste uppdateringen?

Skickat från min F8331 via Tapatalk
av Primus
FSandstrom skrev:Det var ett mjukvarufel med just det där, det blev så när bilen har varit avstängd mer än typ 5 minuter innan man satte i sladden, mycket irriterande. Det kom dock ny programvara för typ ett år sedan, när har du senaste uppdateringen?

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Min var inna på service och fick då en uppdatering i december förra året. Men min tar inte laddning, just nu, även om det jag bara stannade och hoppade ur bilen och satte i laddsladden.
joel80 skrev:Kan ju vara massor av saker..
Är säkringen hel så du har ström i uttaget?
Laddar du med orginalkabeln? Lyser det på den? Har du testat att ladda på annan plats?

När man satt i kabeln i bilen ska dioden vid uttaget börja blinka grönt efter typ 10sekunder.. Vid fel lyser det gult tror jag...
Yes, orginalkabel och ström fram till den. Men jag har inte provat att ladda på annan plats. Ska göra det i veckan.
Inne i bilen indikerar det att den laddar. Bilen med sladd dyker upp i instrumentet(?). Men har inte kollat dioden vid uttaget. Ska göra det idag.

Ska nu iväg och ser via appen att den inte laddat över natten. har 15 km batteri vilket var det jag hade när jag parkerade igår. Det går alltså bra att ladda via "Save".
Användarvisningsbild
av joel80
Kolla också så du inte råkat ställa in schemalagda laddtider på den laddplatsen. (man kan välja att bilen inte ska ladda under vissa tider.. Jag har t.ex ställt in på att bilen inte ska ladda mellan 17-18:30 när jag kopplat in den hemma. I vintras när det var som kallast gick nämligen en av huvudsäkringarns ett par gånger då. Jag har elvärme i huset, och med den jobbande, bilen ladda de och matlagning så blev det för mkt ibland.

Genom att bara ställa in så bilen inte laddade just under matlagning kom jag helt ifrån problemet.

Skulle kanske kunna vara nått sånt.

Du ska också se i displayen i bilen när den förväntas vara klar. Inte bara att den är ansluten. Du kan kolla i appen också att den laddar, och det är där du kan styra tiderna den får ladda.
av Primus
joel80 skrev:Kolla också så du inte råkat ställa in schemalagda laddtider på den laddplatsen. (man kan välja att bilen inte ska ladda under vissa tider.. Jag har t.ex ställt in på att bilen inte ska ladda mellan 17-18:30 när jag kopplat in den hemma. I vintras när det var som kallast gick nämligen en av huvudsäkringarns ett par gånger då. Jag har elvärme i huset, och med den jobbande, bilen ladda de och matlagning så blev det för mkt ibland.

Genom att bara ställa in så bilen inte laddade just under matlagning kom jag helt ifrån problemet.

Skulle kanske kunna vara nått sånt.

Du ska också se i displayen i bilen när den förväntas vara klar. Inte bara att den är ansluten. Du kan kolla i appen också att den laddar, och det är där du kan styra tiderna den får ladda.
Kollade nu i appen och den laddar inte. Men var hittar jag dessa inställningar i appen?
När du går in på batteristatus i appen så har du en lista som kallas "Mina laddningsplatser" längst ned, med en bilikon bredvid den där Voc anser att bilen står. Dutta på den så kan du ställa in schemalagd laddning och påminnelse om att stoppa in sladden.

Är listan tom är är det något annat fel, jag hade bett verkstaden dubbelkolla att du fått senaste mjukvaran.
Användarvisningsbild
av joel80
Om man har den inställd på att inte ladda under en viss tid kan man via appen "override'a" det genom att trycka på "ladda nu" som kommer upp under batteriinställnings-sidan.

Men verkar ju vara nått annat.. Innan verkstad skulle du i alla fall kunna åka någon annanstans och testa att ladda. Bara för att utesluta att det inte är ditt uttag det är fel på.

En till grej du skulle kunna testa som jag vet att vissa Tesla ägare har löst problem med laddning på vissa ställe genom att göra är att vända på kontakten! Alltså 180grader på shucko-kontakten du sticker in i uttaget.
av Primus
superpin skrev:När du går in på batteristatus i appen så har du en lista som kallas "Mina laddningsplatser" längst ned, med en bilikon bredvid den där Voc anser att bilen står. Dutta på den så kan du ställa in schemalagd laddning och påminnelse om att stoppa in sladden.

Är listan tom är är det något annat fel, jag hade bett verkstaden dubbelkolla att du fått senaste mjukvaran.
Undrens tid oro icke förbi. Nu på morgonen vad den laddad.. ?:-/ Och jag har inte gjort något, vad jag vet.

Men, för att gå ett steg längre nu när man är på frågan. Den där funktionen i appen har jag aldrig använt tidigare. Det fanns ett antal adresser som jag antar är sådana som jag brukar stanna på? Det var dock inte alltid sådana som jag brukar eller kan ladda på, så hur har appen lyckats förvälja dem? Dessutom finns en adress ganska nära mitt hem med på listan, men det är inte min hemadress utan en adress ca 50-75m bort. Så hur väljer appen ut adresser och hur kan jag lägga till?

När jag knackade på "Lägg till plats" så kommer jag till sidan med adresser. Där finns, vad jag kan se, "Avbryt" och "Ändra" samt att välja en adress genom att knacka/klicka på den. Om jag väljer ändra så verkar det som att sidan man kommer till bara har till uppgift att välja de man ska radera. Om jag väljer en adress kan jag göra just det du skrev. Man finns det inget ställe att lägga till adresser? Och om jag tar den adress som ligger närmast mitt hus, fungerar det i alla fall? Det senare är ju svårt för dig att veta, så jag ska prova mig fram.
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]