Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trumskolan
Hej!

Jag har beställt en xc60 D3 classic fwd automat summum med laminerat, gps och backkamera
Jag undrar hur ni som har en eller har kört en upplever den.
Räcker kraften till för omkörningar?
Jag öser inte vid rödljus utan tänker mer på omkörningar från 50 km och uppåt..
Jag har möjlighet att uppgradera inom 2 dagar.
Att uppgradera till en D4 fwd VEA kostar 16000 kr och jag är lite villrådig.

Tacksam för goda råd och erfarenheter..
av matthh
Jag har en D3 Aut. Min känsla är att den räcker absolut. Du kan säkert göra dina omkörningar någon sekund snabbare med en D4, men har du såna marginaler så kanske det inte var rätt tillfälle att köra om ändå. :)
Lite hänger ju på vad du är van vid. Jag hade en V50 Drive 1.6d innan. Jämfört med den så är denna en raket
Det är ingen snabb bil, men till vardagstrafik och landsväg fungerar den alldeles utmärkt. I grunden är det väl samma motor som D4, bara programvaran som skiljer i stort sett om jag förstått det hela rätt.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Har ju sålts massvis med ex D3 AWD med liknande prestanda förr om åren o det är väl ingen som har gnällt på det.
D4 hjälper ju ändå inte till för att få sprutt på XC60...
Användarvisningsbild
av fjohan82
Om du har utrymmet på dessa 16´ så har jag lagt till lastpaket för att få bla. elbakluckan.
av KrilleW
Mitt råd är att du provkör och känner efter själv...
av SverreK
Hejsan

Jag kör en D3 automat och motor och drivlina funkar alldeles utmärkt ihop (bortsett från start/stopp förstås, se annan tråd)
Kraften räcker alldeles utmärkt. Jag tycker motorn känns stark och fin i normala svenska fartområden, och har inte haft några problem vid omkörning. (Kör en V70 D2 i jobbet och där sätter man hjärtat i halsgropen vid var och varannan omkörning då det tar evigheter att få upp fart)
Det sagt hade jag ändå valt D4 om det bara skilde 16 tusen. Som någon annan skrev rekommenderar även jag elektrisk baklucka.
Det saknar jag på min XC60. Lycka till med bilköpet.

/Sverre
Användarvisningsbild
av Derank
Viset räcket det till, men du får nog provköra och bilda dig en egen uppfattning. JG tyckte d4an var stendöd och chippade min direkt . Ny är den som den borde vara från fabrik.
av trumskolan
Antingen en D4 16000kr
Eller uppradera till lastpaketet för 6600kr
(Har beställt laminerat 4300kr) så då får jag ellucka och tonade rutor för 6600
eller teknikpaketet för 10000 då jag redan beställt gps och backkamera. Så då får jag en sensor fram och panorama tak för 10000.
ja eller en premium sound stereo för 8000.
Löjligt snurrig på detta :D
Jag kör en v70 d4 VESA nu som jag tycker det är bra drag i..Tror säkert jag klarar mig på en d3..
Eller så får jag skärpa mig och stoppa nu :D
Min beställning gick från Kinectic till momentum till summum på en vecka..
jag har svårt att stanna :D

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]