Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Hej!

Har några funderingar gällande V60 D5 MY16 (VEA 8-vxl):

Går elfällbara nackstöd bak att eftermontera?
Serviceintervall? 3000 mil/1 år?
När byts kamremmen? Någon annan större service?
Går motorn på denna (m. VOC) att fjärrstarta? Går ju på vissa modeller...

Ni som har denna modell med R-design, är det en behaglig ljudnivå i kupén? Tänker då främst på 19"...
Acceptabel bränsleförbrukning? Har kikat på spritmonitor.de där jag bara får fram ett exemplar med ett snitt på 0,61.

Har tidigare kikat på ett exemplar som man nu har justerat priset lite på, därav dessa många frågor... :)
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja har den bilen.

Nackstöden bak går garanterat att eftermontera för den som kan. Volvo gör det säkert inte som så mycket annat. Jag valde enbart elfällbara för att det är lite fränt. Har kanske tryckt på knappen fem gånger sedan 7/1 -16.
Service är 3000mil/1år.
Kamrem byts vid 24000mil. Vet inte vad som annars är dyrt. Då får du nog be om pris på specifik service. Mellan 6-7000mil betalade jag runt 4000kr för en service men det var på gamla V60n. Annars kostar det runt 3000kr. Jag har serviceavtal för 99kr/mån.
Motorn går att fjärrstarta via VOC appen.
Bilen är inte knäpptyst på grov asfalt men helt okej. Hade 18" på gamla bilen och nu 19". Inbillar mig att 19" ger bättre komfort eller så är det något annat som ger det. Har ca 3bar däcktryck. Lite över rek. tryck.

Är väldigt nöjd med bilen. Motorn är riktigt pigg i V60. XC90 ägarna tycker tvärtom men dom väger typ 500kg mer.
Omkörningar går nästan onödigt snabbt. I 90km/h varvar motorn 1260rpm. 2000rpm i 140. 2900rpm i 200km/h.
Förbrukningen ligger på ca 0,6-0,7. Under 0,6 är lite svårt för oss då vi kör mycket blandat och jag är inte bly på gasen.
Färddatorn kan säga under 0,5 på enstaka längre resor. Med tanke på att motorn lämnar 233hk 500Nm plus automatlåda, 19" hjul och 1730kg anser ja det som okej. Ska bli kul att se vad BSR ger för effektsiffror.
För mig blir det säkert en till V60 efter denna. Storleken är för oss två och två hundar perfekt. Hundburen tar en del plats. Åker ja till brädgården får lasset ändå ligga på kärra bakom.
av dissonans
Jag körde en V60 D4 Vea med 16", standardchassi och laminerade rutor i några månader och cirka 500 mil och bytte sen (pga att jag inte satt bra i V60) till en V70 D4 Vea med 18", standardchassi och vanliga rutor. V70n är rejält mycket tystare på samma sträckor och på samma däcksfabrikat och modell (Continental PC3).

Sen är V60n absolut roligare att köra, men komfort och ljudnivå är på en helt annan nivå i V70 (enligt mina öron och rumpa ;) ). V60n var också lite, lite snålare.

För att sammanfatta: Jag tycker V60 är högljudd på 16", hur de då är i mina öron på 19" som du frågar efter kan jag bara tänka mig..
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Ljudnivån beror helt klart på vad man jämför med! En V60 Polestar (245/35 20" Michelin Pilot Super Sport) är tystare än en V40 Carbon Edition som har 19" Bridgestone.

V60 enligt mig är en perfekt kompromiss mellan sportiga köregenskaper och utrymmen! :D
av superpin
Blev nästan chockad över vägljudet i min V60 D6 RD med 18" Goodyear Eagle F1 när jag jämförde med min gamla V70N Classic som iofs rullade på 205or. Men jag tycker det är värt det, bilen är trevligare på alla andra områden. Men när det är dags för nya däck så ska jag nog försöka få tag på sådana där med ljuddämpning i...
Användarvisningsbild
av fjohan82
Tack för alla svar och tankar kring denna modell! :)
Blir kanske en sväng till helgen och kolla på den, igen...

Som fastighetsägare gäller förbudet[…]

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]

Hmm.. tycker man läser att Lyten ska forts&au[…]