Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av acocco1
Hej,

Ska i veckan beställa förmånsbil och har lite funderingar kring motorval och chassit. Valen det står mellan är T5 med R-Design och div utr eller T6 med momentum, standard chassi och 17'' däck.

För att förenkla lite så kostar dessa två olika val lika mycket i månaden och jag är självklart sugen på T6 men är lite kluven när det gäller att åka runt i 17'' och standard chassi med så mycket effekt. T5 paketet med R-Design inkluderar 18'' och sportchassi så den känns komplett. Förslag som T6 med rdesign osv blir för dyrt så hjälp mig att diskutera dessa exempel nedan. D5 med polestar kostar lika mycket som T6 polestar ungefär men har åkt runt i diesel i 4år så lite ombyte skadar inte. Kontraktet är på 2år genom anställning på Volvo.

Val 1:
T5 aut polestar, r-design, backkamera, el-stol, mörktonade rutor, momentum

Val 2:
T6 aut polestar, momentum, backkamera, el-stol, mörktonade rutor, 17'' , standardchassi

Dela med er av erfarenheter så jag gör ett bra val! Fanns inga att provköra just nu men testade nya T4 vea och blev positivt överraskad.
Senast redigerad av 1 acocco1, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Härliga I-landsproblem :)
T6 diskvalificerar sig nästan pga behov av AWD och det får du ju inte in, vilket är synd då det är ovanligt med T6 och 0-100 på 5.7 (polestaropt)
Just chassiet klarar sig nog bra i std utförande. Fälgar kan du ju hitta på blocket.
Utseende funkar ju bra på både std o R, med en liten fördel R fronten och fördel std bakdel med integrerade utblås.

Jag hade tagit en V40 CC T5 AWD polestar, en av de snabbaste i utbudet! (alt T4 AWD polestar 204hk/380nm)
av Mwi
Enkelt val T6 :D Det går att köra snabbt med standard chassit och i starten sköter antispinnet effekten. Hur tråkigt är det inte att ha stora fälgar med liten motor.
av MrAnderzon
Mwi skrev:Enkelt val T6 :D Det går att köra snabbt med standard chassit och i starten sköter antispinnet effekten. Hur tråkigt är det inte att ha stora fälgar med liten motor.
245 hk kan väl knappast räknas som liten motor? Om valet varit mellan d2 och t6 hade det varit mer relevant. ..
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror inte du skall skrämmas av standardchassiet. Standardchassie på en T4 och standardchassie på en T6 är inte samma sak, inte historiskt iallafall.
av Mwi
MrAnderzon skrev:
Mwi skrev:Enkelt val T6 :D Det går att köra snabbt med standard chassit och i starten sköter antispinnet effekten. Hur tråkigt är det inte att ha stora fälgar med liten motor.
245 hk kan väl knappast räknas som liten motor? Om valet varit mellan d2 och t6 hade det varit mer relevant. ..
Tja 306 hk är mer än 245 hk och 5,9 sekunder är mindre än 6,3 sekunder, så mindre motor är det ju helt klart. Om man skall kalla den liten eller inte är väl en tolkningsfråga, men för mig är svaret på Trådskaparens fråga givet. Välj största motorn och mindre fälgar om det är samma pengar.
av 254565
Jag har en T6 med standardchassi, funkar alldeles utmärkt med 17tummare. Sitter 18 tum på just nu men det blir stötigare och bullrigare. Har heller inte AWD, det går oxå alldeles utmärkt, även på vinterväglag.
Nu har jag inte kört någon T5 och kan inte uttala mig om den motorn men snittförbrukningen på min T6:a ligger enl. färddatorn på 8,1 sedan jag köpte bilen för 1000mil sedan. Då är det inte bara landsväg och fiskörning utan rejäla påställ i paradgrenen motorvägspåfart t.ex.
Kort sagt, en underbar bil med rejäla resurser som går att köra snålt om man lär sig hur "friläget" i växellådan fungerar.
Hade beställt tid för Polestaroptimering men tyvärr fungerade det inte med mitt VIN nr, annars hade en rolig bil säkert blivit ännu roligare.

Lycka till med T6:an, som jag tycker du ska välja.
av JE Jr
Hej!

Om du ändå funderar på olika motorvarianter, kan du inte plocka av Polestar på T6 och lägga till sportchassie för de pengarna istället? Alternativt Dynamic Edition? Den känns väldigt prisvärd, och innehåller sportstolar etc samt lite små designdetaljer. Då känns T6an inte alls så naken längre och ungefär samma pris som T6 Polestar.
av acocco1
Tack för all diskussion. Blev T6 alternativet med 17 tums då jag prioriterar kraft och komfort. Kan köpa till egna längre fram om det känns tråkigt.

Ville inte ha skinn denna gång så det blir enklast med momentum.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag själv hade då tagit T5, men jag har en t5 r-design själv så jag är väl partisk
Klart man hellre tar en t6, men om det i praktiken handlar om valet mellan r-design och momentum så känns det rätt lätt. (För mej)
En momentum blir _jag_ bara ledsen av att se. Vill inte ens tvätta den. Spelar ingen roll om det så vore en V12a.

Som fastighetsägare gäller förbudet[…]

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]

Hmm.. tycker man läser att Lyten ska forts&au[…]