- tor 15 sep 2016, 20:17
#1109750
Hej hopp,
Jag behöver skriva av mig lite efter den senaste tidens bravader med min Volvo V60 D4 -15. I min ägo i 7 månader, inköpt direkt av volvoåterförsäljare.
Efter en misstänkt pyspunka förra veckan (lufttrycksvararen gick igång) åkte jag till macken för att pumpa upp däcket. Det har tappat runt 0.5 bar från standard tryck (2.8 bar tror jag på 17").
En vecka senare lyser lampan igen, helvete det är ju pyspunka tänker jag och åker till en däckverkstad. Dom säger att däcket är trasigt, troligtvis frabikationsfel och eftersom däcket är tillverkat Dec 2014 bör jag vända mig till återförsäljaren.
Jag åker tillbaka till Volvo där jag köpte bilen. Dom hissar upp bilen, ser att 3!! däck är snedslitna och bör bytas... lika bra att byta alla 4 tycker dom. Troligen är framvagnsinställningen dålig. Jag har kört på däcken kanske 500 mil.
Volvo säljaren säger att dom på godwill kan stå för 2 däck och framvagnsinställningen, totalt ska jag pröjsa runt 4papp själv. inte OK enligt mig. :-(O)
Väl hemma kollar jag vinterdäcken och även där har 2 av däcken en tydligt slitbana (köpt beg vinterdäck av handlaren). Dessa körde jag på från feb till Maj.
Min förklaring är att framvagnen troligen är dåligt inställd från när jag köpte den. Båda vinterdäcken fram har slitigts ner under vinterhalvåret... vid skiftet i maj tog han som skiftade och bytte plats så att det mest slitna däcket skulle sitta bak på sommardäcken... därav att 3 däck på sommardäcken är väldigt slitna. Räcker det som bevis för att få volvo att stå för allt?
Säljaren anser att det likaväl kan vara jag som kört på något som sabbat framvagnen alternativt att jag borde kollat själv och sett slitbanan vid bytet (vi snackar 1,5cm extra slitet längst in mot hjulhuset, inget man tänker på själv direkt).
Jag ska in i nästa vecka och kolla framvagnen samt få bedömning på däcken av deras "däckchef".
Har man någon chans eller är det bara och hosta upp 4papp för däcken?
Jag behöver skriva av mig lite efter den senaste tidens bravader med min Volvo V60 D4 -15. I min ägo i 7 månader, inköpt direkt av volvoåterförsäljare.
Efter en misstänkt pyspunka förra veckan (lufttrycksvararen gick igång) åkte jag till macken för att pumpa upp däcket. Det har tappat runt 0.5 bar från standard tryck (2.8 bar tror jag på 17").
En vecka senare lyser lampan igen, helvete det är ju pyspunka tänker jag och åker till en däckverkstad. Dom säger att däcket är trasigt, troligtvis frabikationsfel och eftersom däcket är tillverkat Dec 2014 bör jag vända mig till återförsäljaren.
Jag åker tillbaka till Volvo där jag köpte bilen. Dom hissar upp bilen, ser att 3!! däck är snedslitna och bör bytas... lika bra att byta alla 4 tycker dom. Troligen är framvagnsinställningen dålig. Jag har kört på däcken kanske 500 mil.
Volvo säljaren säger att dom på godwill kan stå för 2 däck och framvagnsinställningen, totalt ska jag pröjsa runt 4papp själv. inte OK enligt mig. :-(O)
Väl hemma kollar jag vinterdäcken och även där har 2 av däcken en tydligt slitbana (köpt beg vinterdäck av handlaren). Dessa körde jag på från feb till Maj.
Min förklaring är att framvagnen troligen är dåligt inställd från när jag köpte den. Båda vinterdäcken fram har slitigts ner under vinterhalvåret... vid skiftet i maj tog han som skiftade och bytte plats så att det mest slitna däcket skulle sitta bak på sommardäcken... därav att 3 däck på sommardäcken är väldigt slitna. Räcker det som bevis för att få volvo att stå för allt?
Säljaren anser att det likaväl kan vara jag som kört på något som sabbat framvagnen alternativt att jag borde kollat själv och sett slitbanan vid bytet (vi snackar 1,5cm extra slitet längst in mot hjulhuset, inget man tänker på själv direkt).
Jag ska in i nästa vecka och kolla framvagnen samt få bedömning på däcken av deras "däckchef".
Har man någon chans eller är det bara och hosta upp 4papp för däcken?