Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pussten
Hej hopp,

Jag behöver skriva av mig lite efter den senaste tidens bravader med min Volvo V60 D4 -15. I min ägo i 7 månader, inköpt direkt av volvoåterförsäljare.

Efter en misstänkt pyspunka förra veckan (lufttrycksvararen gick igång) åkte jag till macken för att pumpa upp däcket. Det har tappat runt 0.5 bar från standard tryck (2.8 bar tror jag på 17").
En vecka senare lyser lampan igen, helvete det är ju pyspunka tänker jag och åker till en däckverkstad. Dom säger att däcket är trasigt, troligtvis frabikationsfel och eftersom däcket är tillverkat Dec 2014 bör jag vända mig till återförsäljaren.

Jag åker tillbaka till Volvo där jag köpte bilen. Dom hissar upp bilen, ser att 3!! däck är snedslitna och bör bytas... lika bra att byta alla 4 tycker dom. Troligen är framvagnsinställningen dålig. Jag har kört på däcken kanske 500 mil.

Volvo säljaren säger att dom på godwill kan stå för 2 däck och framvagnsinställningen, totalt ska jag pröjsa runt 4papp själv. inte OK enligt mig. :-(O)

Väl hemma kollar jag vinterdäcken och även där har 2 av däcken en tydligt slitbana (köpt beg vinterdäck av handlaren). Dessa körde jag på från feb till Maj.

Min förklaring är att framvagnen troligen är dåligt inställd från när jag köpte den. Båda vinterdäcken fram har slitigts ner under vinterhalvåret... vid skiftet i maj tog han som skiftade och bytte plats så att det mest slitna däcket skulle sitta bak på sommardäcken... därav att 3 däck på sommardäcken är väldigt slitna. Räcker det som bevis för att få volvo att stå för allt?

Säljaren anser att det likaväl kan vara jag som kört på något som sabbat framvagnen alternativt att jag borde kollat själv och sett slitbanan vid bytet (vi snackar 1,5cm extra slitet längst in mot hjulhuset, inget man tänker på själv direkt).

Jag ska in i nästa vecka och kolla framvagnen samt få bedömning på däcken av deras "däckchef".

Har man någon chans eller är det bara och hosta upp 4papp för däcken?
Ett sätt att komma billigare undan är att köpa däcken på nätet och ta med till handlaren. Det är ofta betydligt förmånligare...

När det gäller dealen handlaren erbjuder tycker även jag att du nog ska haka på det.
en s.k. "framvagnsinställning" duger inte. Man börjar med bakhjulen och kollar alla fyra.
Visar det sig att även ngt bakhjul är fel är saken klar. Volvo har schabblat.
För att kunna ge dig skulden ska säljaren kunna visa mätprotokoll före leverans, vilket han förmodligen inte kan...
x74 skrev:Hade liknande problem med min v60 -14, slet sönder däcken, vad hade du för tillverkare på däcken, pirelli?
Japp pirelli 17" har jag.

Tack för svar från alla :D , jag ska stå på mig på tisdag så får vi se vad som händer...
Jag har haft samma på min med pirelli 17".. Snedslitna på innerkanten.. Men nu hade mina såpass dåligt mönsterdjup att jag ändå var tvungen köpa nya efter 2 somrar. Samt en hjulinställning, hjulvinklar både fram och bak fick justeras och nu sliter den jämt

/Kalle
Samma problem för mej med Pirelli Cinturato P7 215/50 R17 95W Eco Impact. Pyspunka på insida höger fram lagas av Volvo i Skellefteå tisdag den 26 juli strax före stängningsdags :D . Femti mil senare i Kiruna är det dags igen. Pyspunka på insida höger fram ca 1 dm från gamla hålet Fixas av Däckia i Kiruna torsdag den 28/7. Jag misstänker att det är något fel på däcket och letar runt bland däckfirmorna i Kiruna efter ett nytt Pirelli-däck. Bilcentrum i Kiruna (ingår i First Stop-kedjan) fixar hem ett som jag får monterat måndag 1/8. På morgonen onsdagen den 3/8 upptäcker jag att vänster bak har dåligt med luft. Jag pumpar upp det med bilens kompressor utan tätningsvätskan - fungerar utmärkt - och åker till Däckia i Kiruna. I det här fallet är det spetsen på en självborrande skruv som orsakar hålet.
Några hundra mil senare den 18/8 tillbaka hemma i Falun varnar systemet för lågt lufttryck i vänster fram. Pumpar med kompressorn och åker in till Volvo i Falun. Deras däckverksamhet ingår också i FirstStop-kedjan. De konstaterar att däcket läcker på insidan och att det inte går att reparera. De har heller inte något Pirellidäck hemma men kan få hem ett inom några dagar. Priset skulle dock bli nästan dubbelt upp mot vad jag betalade i Kiruna så jag kontaktar Falu Däckservice som tar hem ett nytt Pirelli-däck som jag får monterat den 19/8 till samma kostnad som i Kiruna. Vi diskuterar om det kan vara något fabrikationsfel på däcken och han är beredd att kontakta Pirelli men först bör jag göra en hjulinställning. Den visar att framhjulen har negativ toe (-0g04 resp -0g03). Efter justering har jag 0g08 resp 0g04. Inga andra justeringar behövs. Däcken som jag fick byta ut var för övrigt helt ok med ca 5 mm mönster kvar jämt fördelat över slitbanan. Nästan omöjligt att se slitaget på insidan. Bakdäcken - som satt fram förra sommaren - ser helt ok ut.
Råkade med ut för punka höger fram på min V60. Bilen hade gått under 4000mil. Anledning var som alla andra att det var fel hjulinställning. Fel hjulinställning visade sig det vara på höger bakhjul med. Verkar som det varit hel fel inställning från fabrik.

Själv fick man punka på midsommardagen så inte det lättaste att hitta nytt däck den dagen men det fixa sig tack vare en känd däckfirma i Malmö.

Som fastighetsägare gäller förbudet[…]

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]

Hmm.. tycker man läser att Lyten ska forts&au[…]