Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AdrianH
Har beställt en xc60 d4 summum Classic för ett tag sedan, ska få den i början av november, Om det inte blir fler förseningar dvs.

Nu när det har gått en tid och det är ca 2 månader kvar, så börjar man tänka väldigt mycket om sitt val, nu pratar jag inte om jag valde rätt eller fel drivlina eller tex Fwd eller AWD, utan mer som: Valde jag ens rätt bil/modell?

Hur kommer xc60 Classic stå sig om ca 1-3 år framöver?
Uppdateringar till bilen? Hur kommer det se ut, när nya xc60 tar över, kommer Volvo skita i gamla xc60 och satsa allt på nya modellen?
Kommer jag sitta där om 2-5 år med en bil ingen vill ha?
jag har nog 10 frågor till men börjar med dessa.

Vad tycker ni? Vad har ni för planer med era xc60 från säg 2013-2016?

Kan tillägga att detta är min första Volvo

Kan uppdatera varför jag ens valde Volvo, ägde en Fiat freemont 2014 V6 bensinare, underbar bil, men min fru kunde inte hantera gasen, den var väldigt känslig ( var på ca 300hp) Så vi bytte till oss till en Fiat freemont 2.0 diesel. Vilket blev det stora misstaget (lyssnade på frun, hon tyckte att dieseln blir superbra, vi hade flyttat 30km utanför stan,) motorn var verkligen inte gjord för bilen,samma sak gällde växellådan, Fiat hade verkligen bara slängt in en diesel i freemonten, och inte ens bytt växellåda utan bilen hade samma växellåda som var igentligen gjord för v6an och inte dieseln.

Pricken över iett kom när jag åkte själv till jobbet en dag och i en nerförsbacke vid regn får en riktigt otäck sladd, PGA Att växellådan väljer att växla 2 växlar ner. Konfronterade Fiat men detta problem. Men dem sa att dem visste om problemet men att dem inte kunde göra något/ville nog inte heller göra något åt det, sista produktions bilen som kom till swe var 2015 års modell,

Så jag valde snabbt som tusan att byta in bilen, såg även att andrahandsvärdet på freemonten började att bli riktigt dåligt
Och vi väntade vårt andra barn, så valet blev rätt så självklart, en Volvo
Med vänlig hälsning, Adrian
Senast redigerad av 3 AdrianH, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Det kommer alltid komma nya modeller av allting och så fort man köpt något, så kommer det snart bli gammalt, då det kommer något nytt.

Om man hela tiden vill ha det absolut senaste, så kommer man aldrig handla någonting.

Om bilen kändes rätt för dig, så är den fortfarande det. Den har ju inte blivit sämre, men det kan komma ännu bättre saker.

Vill du ha den senaste xc60 modellen, så får du nog upp med en ordentligt större hög med pengar än du lagt på din classic nu. Du kommer nog också få vänta till 2018.

Så du kommer i alla fall ha den "nästan" nyaste bilen i minst 1,5 år till..

Så sitt lugnt och var nöjd med ditt köp. Det är en riktigt fin bil.. :)
av AdrianH
Ja precis det var en av sakerna jag läste om och handlaren berättade om att det är nog inte ens samma målgrupp som kommer att Köpa den nya xc60, med tanke på att vi fick en massa rabatter på bilen, så var det ett givet val.

Visst tittade även på BMW X3, Audi q3 och touregen m.m. men där fick man typ stommen på bilen för det priset jag fick xc60

Enda lilla jokern i det hela var en Ford Edge som jag testade igår, blev vädligt positivt överraskad, sen så vet jag inget om Ford men det kändes som att bygg kvalitén inte var 100%
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Jag hade en mondeo innan. En 2009a och från en säker källa, har jag hört att fram till 2010, försökte Ford höja kvaliteten på sina bilar och satsade på dyrare materialval. Detta slog inte igenom och de valde då att satsa på billigare kvalitet för att ha marginal på bilarna.

Jag har inget att klaga på min mondeo. Man fick mycket bil för pengarna, men kvalitetskänslan går inte att mäta sig med en Volvo. Även om det mesta i mondeon fram till nya modellen var Volvo v70.

Jag har själv inte kört edge, men vad jag sett i tester av mondeon, så har kvaliteten varit sådär, men körglädjen varit kanon i mondeon.

De har bla problem med värmen och ljuset. Diverse små elfel har jag också sett.

Edge bygger mycket på samma teknik som mondeon, så din känsla kan nog stämma.
av matthh
Just XC60 har ju legat i en egen klass när man kollar på andrahandsvärde. Det är ju till och med så sjukt att du på bytbil ibland kan hitta två år gamla bilar med högre pris än vad en ny motsvarande går på (efter rabatt så klart). Så med det i tanke kommer nog andrahandsvärdet påverkas.

Jag tänkte så här när jag köpte min. Säg att nya XC60 följer samma cykel som V90. Då kommer du kunna beställa den i feb/mar och i bästa fall få den i Augusti nästa år. Men då kommer det initialt handla om större motorer och välutrustade bilar. Antagligen kommer du behöva ge över 500k för att vara bland de första.
Är man, som jag, spekulant på lite mer modesta konfigurationer, framför allt morotmässigt, så får man nog vänta till minst början på 2018. Men jag tänker också att XC60 är den viktigaste bilen internationellt för Volvo, så det vore inte helt osannolikt att utlänska marknader prioriteras och att orderingången kommer vara massiv.
Så skulle jag vilja ha motsvarande D3 som jag nu beställt, så är kanske sommar 2018 är rimligt. Då kommer min bil vara nästan 2 år gammal. Skulle jag vilja sälja då, så tror jag inte att köparen väljer mellan min, eller en ny XC60 som troligen kommer kosta en del mer än vad min gjorde ny.
Jag räknar dock med att XC60 kommer anpassas till en mer normal värdeminskning ~50% på tre år. Men där ligger ju de flesta konkurrenter också, så det är ju egentligen inget konstigt.
av vadfinns
Intressant frågeställning.
Personligen tror jag att Xc60 kommer stå sig väl även om några år. Det kommer "alltid" finnas
passande familjer/målgrupper som inte har pengarna för att köpa en helt ny bil för +500.000:- men som
vill ändå åka tryggt och säkert i en Volvo. Där tror jag Xc60´n kommer fylla ett behov även framöver.
En välutrustad bil utan allt för många mil på mätaren är väl alltid hyfsat attraktiv. Titta i bilhallarna nu. Det säljs
Xc60 för dyra pengar som har flera år/mil på nacken.
Användarvisningsbild
av V9097
XC60 är en av Volvos mest framgångsrika modeller någonsin, och jag tror den kommer kännas fräsch länge. Med faceliften som kom 2014 så är det en grymt snygg bil! En Classic Summum kommer stå sig bra känslomässigt tror jag. Det är mycket pengar men det är mycket bil också.

Strikt ekonomiskt är det aldrig en bra affär at köpa ny bil, men man måste ju unna sig något i livet också. Jämfört med många andra bilar har XC60 högre andrahandsvärde, tex en S80 Classic hade varit en sämre affär rent ekonomiskt.

Edit: En sak till, SUV-trenden i Europa är monumental. Många trodde det var en fluga när SUV-arna började göra entré på svenska vägar. Volvo var för sent ute när XC90 kom 2002 hette det. Inget kunde vara mer fel, XC90 och XC60 dominerar Volvos försäljning och mängder med märken kommer med SUV nu. Skoda, Seat och Maserati till exempel.
Det gör att jag tror ditt bilval kommer kännas rätt länge, och din bil kommer vara lättsåld när den dagen kommer.
av AdrianH
Det är just av dessa anledningar som jag valde en xc60, fick ett grymt bra pris, känner att bilen borde ha ett bra andrahandsvärde, och att det är just en av Volvos populäraste bil både i Sverige och Europa.

Så stort tack för "feedbacken"

Nu får vi hoppas på att jag kan få min bil snart, ( ska få den vecka 44) man hinner att både tänka och provköra andra bilar.

Med vänlig hälsning, Adrian
av SverreK
Var ute på första långturen i min XC60 i helgen. Bara 40 mil iofs, men riktigt härlig bil att köra. Man sitter högt och skönt och bilen är väl isolerad. Den känns mindre framtung också än vad min V70II var. Men det kanske jag inbillar mig bara.
Jag hoppas du blir lika nöjd som jag när du får leverans. Lycka till med nya bilen, och var nöjd med ditt köp. :-)-)
Användarvisningsbild
av mattes
V9097 skrev: Strikt ekonomiskt är det aldrig en bra affär at köpa ny bil, men man måste ju unna sig något i livet också.
Det här är nog min favoritkommentar. Eller som jag också har hört "Svepningen har inga fickor"
8)
Ja just det, jag tror absolut att du blir nöjd med din nya bil.

Som fastighetsägare gäller förbudet[…]

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]

Hmm.. tycker man läser att Lyten ska forts&au[…]