Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AdrianH
Har beställt en fullt utrustad solid white xc60 Classic D4 awd med alla paket.och dem flesta tillbehören ikryssade. Men har just nu stor beslutångest när det gäller fälgar

Bilen kommer att användas som familjebil/pendlarbil.

Frågan är ska man satsa på standard fälgen 'Leda glossy black 18, eller på Titania 20/avior 20

20 tums storleken passar verkligen bilden, den ser super snygg ut, men är det värt pengarna?

Hur blir det med komforten, har testat två demo bilar med 18 respektive 20 tums hjul, märkte ingen jättestor skillnad
Bränsleförbrukningen hur blir den? Blir det någon större skillnad?
Och jag förmodar att vid köp av nya däck att 20 kommer att kosta en slant mer.

Vad ska man satsa på?

Med vänlig hälsning,/Adrian
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tycker allt under 20" ser lite litet ut på XC60, speciellt på en ny XC60 som det är så mycket lackat på så den knappast kan kallas SUV längre. Den blir liksom inte skogsmulle oavsett hur mycket däcksida du må ha.

Jag bytte från 18" till 20" efter en sommar med bilen. Lite stötigare, men marginellt. MYCKET bättre vägkänsla med 20". Ett par tusenlappar till vid däckbyte, men däcken håller länge på en XC60 AWD. Jag har kört fyra somrar (från 7kmil till 16kmil på mätaren)med mina 20" däck nu och de ligger på cirka 5mm mönsterdjup nu, helt otroligt.

Jag märkte ingen skillnad på soppaförbrukningen...

PS. Avior är ju riktigt trevlig, och inte så vanlig heller!
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag hade en XC60 Black-R (D5 awd automat P*) under ca 1,5 år och körde ca 4000mil nästan uteslutande motorväg. 20" på sommaren och 18" friktion på vintern.

Kanske marginellt tystare med 18", men väguppträdandet är enligt mig betydligt bättre med 20". Utseendet kräver 20"!

20" Titania tycker jag är väldigt snygg på en Summum! Däckpriset är givetvis högre med 20". Jag fick punka efter ca 300 mil och behövde köpa ett nytt däck. Kostade 4400kr monterat och klart hos en Volvoåterförsäljare! :roll: Bara att betala och se glad ut :wink:

Slitaget när jag bytte in den var i princip obefintligt. Bränsleförbrukningen var ingen mätbar skillnad på heller.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Såg en XC60 med 20" Altais igår. En enkel men riktigt snygg fälg, som dessutom borde vara lätt att rengöra vid tvätt med enbart 5 ekrar! :-)-)
Användarvisningsbild
av spaceuser
Kan bara hålla med om att 20" är ett mycket bra val. Har Titania på min XC60 D4 AWD MY16 och är nöjd på alla sätt. Märker inget på förbrukningen jmf med v-däcken på 18".
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Välj inscriptionpaket där ingår 20" fälgar plus annan inredning som förhöjer känslan i bilen väldigt mycket.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Leda är en snygg vinterfälg om man säger så... :)
Avior är fin, men knappast på en vit bil där du borde ha grå/svart fälg enligt mode :)
Altais är okänd för mig men kanske ett alternativ.
Jag hade sonderat blocket efter något beg som alternativ.

Som fastighetsägare gäller förbudet[…]

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]

Hmm.. tycker man läser att Lyten ska forts&au[…]