Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej allihopa, ny medlem här!

Det är dags för mej att byta från min S80 och eftersom S90:n än så länge bara är en dröm så är XC60 den jag är mest intresserad av.

Har alltid tidigare kört sedaner och kombi är inte av intresse. Har även bara erfarenhet av manuella bensinare och då det är i stort sett omöjligt att hitta på en XC60 så får det bli en diesel, för manuellt är ett måste. Har provat en hel del olika bilar med automat och det passar mej helt enkelt inte. Är nyfiken på bilar från 2011-2012, gärna R-design men känner att jag inte riktigt får koll på vad som ingår i r-design paketet. Känns som om det är mest visuella detaljer, ingår tex infällbara backspeglar och finns det usb och aux kontakter osv...

Finns något speciellt jag bör tänka på inför eventuellt köp av en XC60? Den är ju tex högre än en S80, svajar och kränger den mycket vid skarpa svängar, hur är det med vägljud? Något speciellt att tänka på vad gäller diesel bilar? Hur är det vad gäller AWD, slits däck mer? Självklart kommer jag att testa och prova massa innan jag köper men alla typer av info, råd, tips och förslag uppskattas!
Har inte helt 100-koll på vad som hängde med R-design 2012, men nu är det, som du säger, en del kosmetiskt utanpå bilen. Silvriga backspeglar, svarta plastdetaljer i fronten, andra avgasrör, defused bak m.m.

Inne i bilen är det inte mycket mer än svart tak, annan färg på mittkonsolen och sportratt. Jo, såklart det stora: sportstolar. Jag tycker de är fantastiska att sitta i.

Som Sverige2 skrev, så är det ingen elstol på R-design som standard. Jag kan sakna funktionen med minne till sin personliga nyckel, när sambon kört bilen. Att stolen ställer in sig till mig, när jag öppnar med min nyckel.

Svärfar hade en 2013 R-design och den hade i alla fall silvriga backspeglar, cromade runda avgasrör istället för bara runda vanliga, sk hasplåt i silvrig plast fram och bak, svart grill.

Blå instrumentering, sportratt och stuvade fjädring.

Infällbara backspeglar tror jag är standard på momentum, alltså även på R-design. Samma sak med aux och usb i armstödet i mittkonsolen.

18 tums Fälgar tror jag också var standard, men många gjorde tillval till 20 tum.
Vad det gäller AWD, så blev det ju dyrt om man körde punktering och behövde nytt däck. Då åkte man ofta på att köpa minst ett nytt till till andra hjulet på samma axel. Detta för att hjulen inte skulle rulla olika fort pga av storleksskillnaden av hur de var slitna.

Tror att det är löst med nya generationen av AWD, men vet inte hur det var 2011 och 2012.

På jobbet brände vi nästan en koppling på en ix35 på detta sättet. Den har dock inte haldex. Men passat är haldex och den var också känslig för storleksskillnaden mellan hjulen på samma axel.

Nu har jag hört att systemet ska klara ett helt nytt däck och ett helt slitet, så länge de är av samma märke och modell. Man ska alltså inte blanda märken på däcken.
svergie2 skrev:Hej!

Angående utrustning så är R-design i grund och botten en Momentum med ytterligare utrustning, så du har allt du behöver. Elmanövrerad förarstol får du dock först i Summum så vitt jag vet. :)

Skickat från min OnePlus 3
Ilduce77 skrev:Har inte helt 100-koll på vad som hängde med R-design 2012, men nu är det, som du säger, en del kosmetiskt utanpå bilen. Silvriga backspeglar, svarta plastdetaljer i fronten, andra avgasrör, defused bak m.m.

Inne i bilen är det inte mycket mer än svart tak, annan färg på mittkonsolen och sportratt. Jo, såklart det stora: sportstolar. Jag tycker de är fantastiska att sitta i.

Som Sverige2 skrev, så är det ingen elstol på R-design som standard. Jag kan sakna funktionen med minne till sin personliga nyckel, när sambon kört bilen. Att stolen ställer in sig till mig, när jag öppnar med min nyckel.

Svärfar hade en 2013 R-design och den hade i alla fall silvriga backspeglar, cromade runda avgasrör istället för bara runda vanliga, sk hasplåt i silvrig plast fram och bak, svart grill.

Blå instrumentering, sportratt och stuvade fjädring.

Infällbara backspeglar tror jag är standard på momentum, alltså även på R-design. Samma sak med aux och usb i armstödet i mittkonsolen.

18 tums Fälgar tror jag också var standard, men många gjorde tillval till 20 tum.
Hej och tack för svar!

Så det är alltså momentum med extra styling detaljer?
Kollar runt lite på bilar med Navi/GPS och som jag har förstått det så ska det vara liknande system som det som finns i min S80, där det ingick High Performance med USB/Aux och 6 CD-växlare, största nackdelen var väll att DVD-enheten till navigationen var i bagaget, är det samma på XC60?

Hur är det med service för en D5:a AWD från 2011-2012 som gått ca: 6000-7000 mil, vilka intervaller och kostnader ligger dom på?
Ilduce77 skrev:Vad det gäller AWD, så blev det ju dyrt om man körde punktering och behövde nytt däck. Då åkte man ofta på att köpa minst ett nytt till till andra hjulet på samma axel. Detta för att hjulen inte skulle rulla olika fort pga av storleksskillnaden av hur de var slitna.

Tror att det är löst med nya generationen av AWD, men vet inte hur det var 2011 och 2012.

På jobbet brände vi nästan en koppling på en ix35 på detta sättet. Den har dock inte haldex. Men passat är haldex och den var också känslig för storleksskillnaden mellan hjulen på samma axel.

Nu har jag hört att systemet ska klara ett helt nytt däck och ett helt slitet, så länge de är av samma märke och modell. Man ska alltså inte blanda märken på däcken.
Ilduce77 skrev:Kan tillägga att jag har AWD och ser vinsten med bra grepp i snö och på is..

Detta är nog inget stort problem. Längre, med tanke på hur många AWD det säljs, men man kan ha det i åtanke och kolla upp det närmare med ett proffs innan man köper..
Jag hade fått höra att man nästan är tvungen att byta alla fyra däck om ett ryker på en bil med fyrhjulsdrift? Att byta i par har jag gjort dom få gånger jag behövt byta tidigare och dessutom betydligt billigare än att behöva byta alla fyra, så det känns som något jag kan ta. Hur är det med slitage på däck i allmänhet jämfört med en tvåhjulsdriven bil? Slits det mer, mindre eller är det ingen skillnad?
SkooB skrev: Hur är det med slitage på däck i allmänhet jämfört med en tvåhjulsdriven bil? Slits det mer, mindre eller är det ingen skillnad?
Avsevärt mindre är min erfarenhet...
Återigen, tack för svaren.

Jag har märkt att det verkar svårt att hitta bilar med elektrisk motorvärmare, finns det någon anledning till det? Är det möjligtvis inte möjligt att kombinera det med bränsledriven värmare?

Som fastighetsägare gäller förbudet[…]

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]

Hmm.. tycker man läser att Lyten ska forts&au[…]