Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tandkramstub
Jag är i färd med att välja tjänstebil och tänkte att jag ska lyckas bestämma mig.

Mestadels kör jag 90 eller 100-väg och jag åker även till Tyskland regelbundet för jobbets räkning. Vid dessa resor är 50% stora vägar i Sverige och Danmark, 35% Tysk Autobahn med hastighetsgräns 80-130 och resterande 15% är Autobahn med "fri" fart. På dessa 15% ligger jag i ca 180km/h. Kommer att köra ca 2500-3000 mil om året, varav 800-1200 i jobbet.

Antingen går jag på en V60 Kinetic D4 med automat, dieselvärmare och drag, eller en XC60 med samma motor och utrustning.

Ekonomiskt skiljer det ca 500kr netto per månad.

V60 har jag kört en hel del och känns som en helt ok bil, är inget Volvo-fan egentligen. XC60 har jag bara kört en kortare tur på två mil, det var en D4 AWD och just AWD är inget jag är intresserad av pga prestandatappet och förbrukningen.

Det som talar för en V60 för mig: lägre förmånsvärde, bruttolöneavdrag och förbrukning, vet vad jag får.

Det som talar för en XC60 för mig: högre komfort? Ehh har svårt att komma på fler saker mer än att det skulle kännas tryggare att åka den, jag har dock inga belägg för att det är så.

Så kom igen, övertala mig åt ena eller andra hållet :)
Användarvisningsbild
av fjohan82
V60 är en skön och bekväm bil, vissa säger att XC60 är lite gungig... Jag har dock inget belägg för det sista. Dock skulle jag, om det finns utrymme, lägga till för att istället få Momentum. Orsaken är att i det paketet ingår xenonljus, vilket jag föredrar.
Användarvisningsbild
av Derank
Jag valde själv mellan V60 och XC60, tog sportchassie och prog servo på XC60in och då går den som på räls upp till 200kmph, den är rätt vinglig på orginalchassiet.

Dok så är det mer vindbrus i XC60in i höga farter, men jag tycker den är underbar på långkörningar, med det inte sagt att V60in är sämre, det är nog en smaksak.
Användarvisningsbild
av TommyP86
V60 ligger lite lugnare på vägen än xc60. Dock, om du nu ska köra mycket tysk motorväg, hade jag enbart velat ha en sak, progressiv styrning. Standardstyrningen är rätt nervös runt 200.
Tack för era snabba svar, ska försöka svara er i tur och ordning.
fjohan82 skrev:V60 är en skön och bekväm bil, vissa säger att XC60 är lite gungig... Jag har dock inget belägg för det sista. Dock skulle jag, om det finns utrymme, lägga till för att istället få Momentum. Orsaken är att i det paketet ingår xenonljus, vilket jag föredrar.
Mer utrustning som Xenon och sånt har jag inget intresse av, tyckte mest att Momentum innehöll designpryttlar som nån kromad list och sånt, större stereo bryr jag mig inte heller om. Där måste jag faktiskt ge Volvo beröm, även deras enklare stereos låter riktigt bra i mina tondöva öron.
Derank skrev:Jag valde själv mellan V60 och XC60, tog sportchassie och prog servo på XC60in och då går den som på räls upp till 200kmph, den är rätt vinglig på orginalchassiet.

Dok så är det mer vindbrus i XC60in i höga farter, men jag tycker den är underbar på långkörningar, med det inte sagt att V60in är sämre, det är nog en smaksak.
Att XC60 har mer vindbrus, är vingligare och behöver sportchassi och progressiv servo talar ju klart emot den med det användningsområdet jag kommer att ha. En av de ursprungliga anledningarna till att jag överväger den var att den är större och borde vara lite sävligare i min värld.

Men även jag märkte att den var nervös i den demobil jag provkörde, men antog att det berodde på att det var en AWD och därmed mer skogsanpassad, men det kanske inte är någon skillnad på hur chassiet känns på vanlig väg?
TommyP86 skrev:V60 ligger lite lugnare på vägen än xc60. Dock, om du nu ska köra mycket tysk motorväg, hade jag enbart velat ha en sak, progressiv styrning. Standardstyrningen är rätt nervös runt 200.
Menar du att detta gäller båda bilarna? I V60 har jag inte märkt av det vad jag kommer ihåg, däremot upplevde jag XC60 som nervös som jag skrev ovan.

Det är ju allt mindre som talar för XC60 måste jag säga.
Användarvisningsbild
av Derank
Själv så kör jag bara ca 500mil långkörning per år de resterande 1000milen är daglig körning till från jobb, fritid, affär, skola osv.

Ska du ligga och brassa Autobahn 1000mil per år skulle jag nog personligen ta V60in, XC60 med standardchassie och utan prog servo är vinglig i 200kmph, blir en helt annan bil med sportchassie och prog servo. Jag tycker det är stor skillnad, det borde väl finnas någon R-design du kan provköra, det är samma som sportchassie.

Men runt 200 är det rejält med vindbrus, att brassa på runt 130-140 är lämpligast i XC60in tycker jag.
Senast redigerad av 1 Derank, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av fjohan82
tandkramstub skrev:Tack för era snabba svar, ska försöka svara er i tur och ordning.
fjohan82 skrev:V60 är en skön och bekväm bil, vissa säger att XC60 är lite gungig... Jag har dock inget belägg för det sista. Dock skulle jag, om det finns utrymme, lägga till för att istället få Momentum. Orsaken är att i det paketet ingår xenonljus, vilket jag föredrar.
Mer utrustning som Xenon och sånt har jag inget intresse av, tyckte mest att Momentum innehöll designpryttlar som nån kromad list och sånt, större stereo bryr jag mig inte heller om. Där måste jag faktiskt ge Volvo beröm, även deras enklare stereos låter riktigt bra i mina tondöva öron.
Så kan det absolut vara, man värdesätter olika saker 8)
För mer komfort utan design hit och dit hade jag lagt till akustikrutor. Ger ett ökat stöldskydd, vid stenskott spricker bara rutan (har erfarenhet av det) samt att det faktiskt blir lite tystare inne i bilen.
Vill man öka på komforten ännu mer rekommenderas det aktiva chassit.
För att spara på bilens lack och till viss del ut vika stenskott och smuts är stänkskydd ett bra tillbehör.
Men alla tillval är valfria, tur det :-)-)
fjohan82 skrev: Så kan det absolut vara, man värdesätter olika saker 8)
För mer komfort utan design hit och dit hade jag lagt till akustikrutor. Ger ett ökat stöldskydd, vid stenskott spricker bara rutan (har erfarenhet av det) samt att det faktiskt blir lite tystare inne i bilen.
Vill man öka på komforten ännu mer rekommenderas det aktiva chassit.
För att spara på bilens lack och till viss del ut vika stenskott och smuts är stänkskydd ett bra tillbehör.
Men alla tillval är valfria, tur det :-)-)
Absolut, jag menar inte att de som väljer kosmetiska tillval är sämre människor, bara att det inte är värt något för mig :)

Akustikrutorna har jag faktiskt sneglat på, svårt att veta hur stor skillnad det är bara.
Det aktiva chassiet skulle jag gärna välja till, men det är inte ekonomiskt försvarbart för mig.

Tack för era svar, jag ska ta kontakt med vår kontakt hos återförsäljaren imorgon så får vi se, men just nu lutar det åt en V60...
Användarvisningsbild
av Perra83
En V60 med 16" hjul och akustik rutor gör kanske en V60 lite extra tyst.

Jag har bara ägt V60 med R-Design sport chassi 18-19" hjul. Tycker inte att den behöver ett annat styrservo i högre farter. Nu har jag iofs progressivt servo ställd på mittenläget och skulle säkert märka skillnaden men avgörande är det inte.
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]