Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mattes
Hej!
Hög tid att byta ut gamla Bettan (S60 T6 AWD). även om jag har lovat henne att aldrig byta, å då har jag börjat kolla lite på
XC60 T6 AWD, visserligen är det ingen 6:a i den men ändå.
Bra pris nu när XC60 får heta Classic

Men hur bra är T6 med 8 stegad Aut?
Jag vågar inte åka och provköra, risken är att jag faller dit......

Är det en mindre SUV med AWD och bensinmotor du är ute efter är det nog bra köpläge.

Om du inte kan vänta något år på den nya modellen och T8 förstås!
Rent motormässigt är jag spontant inte så imponerad, men då har jag inte kört 4-cyl T6:an iofs. En T6 VEA FWD verkar göra 0-100-sprinten på exakt samma tid som en 6-cyl T6 AWD vilket jag inte hade trott, hade förväntat mig fyran skulle vara snabbare med hjälp av 8-stegade lådan.

Har MY11 sensus på 60-serien f.ö? Nya interiören är ju ett argument för att byta till en nyare men har du redan den känns det ju som du redan sitter på den bästa T6:an.
Det ÄR kul med mycket hästar i den typ av bil som XC60 är, det är lite surrealistiskt.
T6 VEA blev utsedd till "Engine of the year" i USA så den är definitivt bra! :D

T6 awd aut är snål, snabb och går väldigt fint! Det enda som inte är jättekul är motorljudet. Men det går att fixa med tillvalet "Polestar intake and exhaust" om man vill att det ska vara lite fränare! :wink:

Våga vägra diesel och kör!! :-)-)
XC90_Executive skrev:T6 VEA blev utsedd till "Engine of the year" i USA så den är definitivt bra! :D

T6 awd aut är snål, snabb och går väldigt fint! Det enda som inte är jättekul är motorljudet. Men det går att fixa med tillvalet "Polestar intake and exhaust" om man vill att det ska vara lite fränare! :wink:

Våga vägra diesel och kör!! :-)-)
Hur mycket snålare är T6/4 jämfört med T6/6 i verkligheten?
T6/6 ligger rätt nära uppgiven förbrukning och det brukar inte "moderna" motorer göra...
Min erfarenhet är att det skiljer ett par dl per mil, beroende på hur man kör dock.

På motorväg/landsväg är motorvarvet lägre med, vilket gör att bilen går tystare och snålare. I stan utnyttjas start och stopp. ECO+ läget är effektivt!

Jag vet inte om motorn är jättemycket snålare, men det är definitivt nya 8-stegade automatlådan jämfört med den 6-stegade.
men blir det inte bara att man lurar sig själv man sparar pengar på bränsleförbrukningen när man i själva verket tappar mer pengar på värdeminskningen och samtidigt får köra en fyra istället för en sexa. T6 MY11 var ju också prisvinnande när den kom men motorljudet håller ju än idag...
Absolut, så kan det vara. Men vill man ha en ny Volvo som går på bensin är det fyra som gäller!

Om inte annat så får man slå till på en MY16 S/V60 Polestar som står hos någon handlare. Iofsig gamla 6-stegade lådan i en sån med men den är ändå uppgraderad och växlar betydligt bättre och snabbare än en "vanlig" T6 (3.0 6-cyl).
XC90_Executive skrev: Iofsig gamla 6-stegade lådan i en sån med men den är ändå uppgraderad och växlar betydligt bättre och snabbare än en "vanlig" T6 (3.0 6-cyl).
I sport läge ja, då eller med paddlar är polestaren riktigt trevlig ... Med D i tycker jag den är mer sliromat än min gamla XC60 till och med.
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]