Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena,

Hämtade ut en V60 i maj och är överlag nöjd med kärran. Något jag upptäckt nu på senare tid är att bromsarna är sega på att släppa när jag ska köra iväg vid vissa tillfällen. Senaste exemplet är från igår då jag backade in i en parkeringsficka, öppnade dörren för att kolla bakom mig och smygrulla på plats med hjälp av bromspedalen. Bromsarna verkade låsa sig och det knakade lite innan bilen började rulla bakåt igen.

Det har hänt förut, både när jag åker framåt och bakåt men det är väl oftast när jag ska smygköra nu när jag tänker efter. Bilen står stilla när jag släpper bromspedalen, det knakar lite i bromsarna sen börjar bilen rulla. Det är bara ett störande moment nu när jag tänker efter, tänkte att det var standard med automatbilar men min kollega säger att hans bil inte beter sig så (Han kör Passat förvisso).

Bilen beställde jag från fabrik, är automat, sportchassi och 18" om det spelar någon roll.
HSA som griper in kanske ?

Funktionen HSA (Hill Start Assist) innebär att trycket i bromssystemet finns kvar några sekunder under tiden foten flyttas från bromspedalen till gaspedalen inför igångkörning eller backning i uppförslut.
Den tillfälliga bromseffekten släpper efter några sekunder eller när föraren ger gas.

/Thomas
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]