Ilduce77 skrev:
Fråga 1
Jag har själv funderat på en ljusramp med LED, men trodde inte att det var möjligt när man hade adaptivt helljus.
Hur funkar det när man möter bilar och bilen automatiskt skärmar av den position där mötande bilar befinner sig? Bilen behåller ju helljuset tänt i den riktning där det inte bländar mötande bilar.
Släcks ljusrampen då?
Fråga 2
Hur tycker du LED-ramper fungerar? Ger de bra ljus? Jag har aldrig testat LED, utan bara vanliga extraljus på andra bilar. Ger LED-ramper samma styrka, längd och bredd?
Tackar på förhand!
1) Rampen släcks då den i elektronikboxen är kopplad tillsammans med bilens inre helljus (som jag xenonkonverterat). Bilen bländar av som vanligt, men eftersom man har kraftigare ljus med rampen så händer det att bilar blinkar åt en lite tidigare innan den bländar av automatiskt. Funkar bra i alla fall.
2) Inget går upp mot vanliga extraljus, men det är klart bättre än att vara utan. Den låga placeringen gör dock att det blir rätt mycket ljusspill på vägen framför bilen. Mer om man dessutom har en vanlig bil och inte en SUV. Man vänjer sig. I övrigt så är det ok längd och bredd. Med ramp är det optimala att ha det på taket, speciellt i norr där plogkarmarna kan bli höga. Det är inte så snyggt på en vanlig bil däremot. Hade en fundering på att montera det under takboxen då jag har den på hela vintern, men då blir det problem med snygg kabeldragning istället. Inget alternativ att montera något ovanför nummerplåten då man stör den adaptiva farthållarens radar.