Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pherra
Hej! Någon som lyckats xenonkonvertera sin xc60 med aktivt helljus med bra resultat? Har en -14 xc60 som jag konverterat men får bara upp felmeddelande när heljuset tänds.
Återförsäljaren av satsen hade aldrig varit med om en bil detta premiumkit inte fungerat på så han var rådlös :cry:
Hej
Jag har konverterat mina på min XC60 MY14 och min Volvo-ÅF gjorde det. Har inte haft några problem med automatiken. Det enda är att jag tycker ljusbilden hamnar för nära bilen och det går inte att justera upp. Resultatet blev bättre på min V70 MY11 jag hade. Jag har även monterat en LED-ramp under nummerplåten och den är också kopplad till helljusautomatiken utan problem. Även den monteringen gjorde min Volvo-ÅF. Det innebär att de kopplat in i centralboxen och uppdaterat mjukvaran i bilen för att allt ska fungera. Ful-kopplar man via att stjäla styrström från ordinarie helljuskabel så kan man få diverse fel. Många har bl.a. rapporterat störningar på FM-radion.
Bilagor
image.jpeg
120W LED-ramp
image.jpeg (634.55 KiB) Visad 1547 gånger
Bumpar lite.

Vad använde du för kitt? konstigt att det inte erbjuds som tillval om det nu fins mjukvara för det.

Fler som har konverterat? och vad använde ni isf.
@derank jag gick på det min ÅF rekommenderade. Rampen på 120W är från ett företag i Piteå (12x10W LED med linser) och kopplingssatsen är Volvo original. Mjukvaran läste min ÅF in.
Det var inte så farligt. Jag ringde åf idag men de visste ingenting som vanligt om någon mjukvara och installera fick man göra djälv
mange69 skrev:Hej
Jag har konverterat mina på min XC60 MY14 och min Volvo-ÅF gjorde det. Har inte haft några problem med automatiken. Det enda är att jag tycker ljusbilden hamnar för nära bilen och det går inte att justera upp. Resultatet blev bättre på min V70 MY11 jag hade. Jag har även monterat en LED-ramp under nummerplåten och den är också kopplad till helljusautomatiken utan problem. Även den monteringen gjorde min Volvo-ÅF. Det innebär att de kopplat in i centralboxen och uppdaterat mjukvaran i bilen för att allt ska fungera. Ful-kopplar man via att stjäla styrström från ordinarie helljuskabel så kan man få diverse fel. Många har bl.a. rapporterat störningar på FM-radion.
Fråga 1
Jag har själv funderat på en ljusramp med LED, men trodde inte att det var möjligt när man hade adaptivt helljus.

Hur funkar det när man möter bilar och bilen automatiskt skärmar av den position där mötande bilar befinner sig? Bilen behåller ju helljuset tänt i den riktning där det inte bländar mötande bilar.

Släcks ljusrampen då?

Fråga 2
Hur tycker du LED-ramper fungerar? Ger de bra ljus? Jag har aldrig testat LED, utan bara vanliga extraljus på andra bilar. Ger LED-ramper samma styrka, längd och bredd?

Tackar på förhand!
Ilduce77 skrev: Fråga 1
Jag har själv funderat på en ljusramp med LED, men trodde inte att det var möjligt när man hade adaptivt helljus.

Hur funkar det när man möter bilar och bilen automatiskt skärmar av den position där mötande bilar befinner sig? Bilen behåller ju helljuset tänt i den riktning där det inte bländar mötande bilar.

Släcks ljusrampen då?

Fråga 2
Hur tycker du LED-ramper fungerar? Ger de bra ljus? Jag har aldrig testat LED, utan bara vanliga extraljus på andra bilar. Ger LED-ramper samma styrka, längd och bredd?

Tackar på förhand!
1) Rampen släcks då den i elektronikboxen är kopplad tillsammans med bilens inre helljus (som jag xenonkonverterat). Bilen bländar av som vanligt, men eftersom man har kraftigare ljus med rampen så händer det att bilar blinkar åt en lite tidigare innan den bländar av automatiskt. Funkar bra i alla fall.

2) Inget går upp mot vanliga extraljus, men det är klart bättre än att vara utan. Den låga placeringen gör dock att det blir rätt mycket ljusspill på vägen framför bilen. Mer om man dessutom har en vanlig bil och inte en SUV. Man vänjer sig. I övrigt så är det ok längd och bredd. Med ramp är det optimala att ha det på taket, speciellt i norr där plogkarmarna kan bli höga. Det är inte så snyggt på en vanlig bil däremot. Hade en fundering på att montera det under takboxen då jag har den på hela vintern, men då blir det problem med snygg kabeldragning istället. Inget alternativ att montera något ovanför nummerplåten då man stör den adaptiva farthållarens radar.
IMG_1585.JPG
IMG_1585.JPG (1.86 MiB) Visad 1462 gånger
Har en XC60 -17, med "original" montage, allt funkar perfekt, enda negativa delen är väl priset, 16900:-...
Bilagor
IMG_1584.JPG
IMG_1584.JPG (1.97 MiB) Visad 1460 gånger
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]