Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MNN
Hej
Ämnet finns säkert i någon tråd sen innan men orkade inte leta.
Har precis köpt en V60 2013 D4 och vill ha en enkel förklarning hur man ställer in värmaren på bästa sätt.Ska man använda tidur via VOC eller prog inne i bilen.Ska den stå på AUT eller avstängd.Är helt nytt för mig och har aldrig haft en värmare i tidigare bilar.
Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av Derank
Jag kör på auto, tiduret har jag ställt en gång för alla, morgon och kväll startar den
av MNN
vad innebär auto? Om man inte kör med bilen på tre fyra dagar går värmaren igång ändå?
Användarvisningsbild
av fjohan82
När du har Auto aktiverat startar bränslevärmaren vid behov (beroende på utomhustemperaturen) och hjälper motorn att få upp rätt temperatur. Är Auto avaktiverat så tar det år och dar för motorn att nå rätt temp vid kallt klimat.
På min V50 finns inte möjligheten att slå på/av värmaren på samma sätt, vilket gör att den alltid startar när motorn startar vid kallare väder.
Denna Autofunktion borde mao inte ha något med själva tiduret att göra.
av MNN
Får se om jag förstår rätt nu
Auto läge så går varmaren igång när jag startar motorn och kör iväg och stängs när jag stänger motorn?
VOC är en timmer och ex sätter jag den kl 6.00 startar den ca en halv timme innan och stängs när jag stänger motorn?
av toast
När du ställer timer stänger den av på angiven tid och startar x antal minuter innan beroende på hur kallt det är.
Auto betyder att värmaren går vid behov när du kör för att bibehålla eller uppnå rätt motortemp.
Om jag använder timer brukar jag ställa den ca 5-10 minuter efter tiden jag åker. Det vore ju synd om den skulle stoppa innan man åkt iväg. Oftast använder jag dock inte timer utan kör med manuell start från voc strax innan jag åker.
av toast
Kan väl också tillägga att eftersom jag har auto off normalt så måste jag själv stänga av värmaren eftersom jag startade den manuellt från voc. Annars går den hela cykeln på 50 minuter även efter jag startat bilen. Alla gör vi säkert olika :wink:
av MNN
Okej nu ska vi se.Jag kör inte så långt till jobbet typ 15 min tar det.Bor i skåne så det brukar inte vara så kallt på vintern.
Vilket är att föredra.Att köra med VOC och ställa in tiden själv eller ha Auto på alltid.Tycker det är märkligt att värmaren går 50 min efter jag stängt bilen.Tar inte det mycket batteri?
Om jag startar den via VOC och har Auto off måste jag stänha värmaren via VOC eller kan jag stängavärmaren i bilen?
Användarvisningsbild
av knut1955
Varmeren behandler VOC og manuell programmering likt, dvs den tar siste beskjed den får uavhengig av hvor kommandoen kommer fra.
Om du har kort kjørevei anbefales å lade med en Ctek-lader eller tilsvarende ca 1 g pr uke for ikke å dra ut batteriet.
Mitt ur har 2 valg for start, setter denne til kl 0700 og kl 1600. Uret må aktiviseres hver gang du stanser (eller med VOC) for at den skal starte neste gang kl blir 7 eller 16. - Den går ikke automatisk på 7d/uke.

Jeg har alltid aut på.
av toast
Du kan stänga av den i bilen.
Om du har den på auto sköter bilen allt själv när den är igång.
Vill du inte att bilen ska sköta värmaren medans du kör så stäng av auto.
Skillnaden (i varje fall på min) med auto av/på. Är just vid manuell start. Auto av går den tills jag stänger av eller max 50 min. Auto på då stänger den av när motor temperatur uppnåtts. Antagligen blir resultatet det samma om jag satt timer och åker iväg innan den gått ut. Dvs Auto av går den tills timern stänger av. Auto på stänger den av när motortemp uppnåtts.
Min anledning till att jag krånglar med auto off är att på natten står jag i varmgarage och tycker det känns onödigt att värmaren ska gå igång under min drygt 10 minuters resa till jobbet.
Det är för övrigt samma timer som du ser i bilen som i voc. Voc skickar/hämtar iinställningen till/från bilen.

Som fastighetsägare gäller förbudet[…]

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]

Hmm.. tycker man läser att Lyten ska forts&au[…]