Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peak81
Hej,

Jag har en Volvo V60 D4 2014 med nya motorn som förmånsbil idag. Dessvärre ska jag lämna tillbaka den i slutet på augusti och är därför på jakt efter en ny bil.

Har varit sjukt nöjd med bilen jag har nu och ser absolut ingen anledning att byta till något annat märke eller modell.
Däremot så är jag sugen på en hybrid men är inte beredd att lägga men än max 250 000:- på en begagnad bil.
Idag pendlar jag mellan Helsingborg/Malmö dvs c:a 6,5 mil en väg, dvs 13 mil tur och retur.

Tänkte höra hur ni tänker och resonerar.

1: Hur ser ni på en hybridbil med tanke på pendlingssträckan ovan?
2: Vad säger ni om de långa milen och årsmodell 2013?https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... a=23_3&w=3

3: Några erfarenheter om Riddermark bil?

4: Min önskan att behålla ett så bra andrahandsvärde som möjligt i proportion till hur långt bilen har rullat - är det sannolikt att hybriderna minskar mer i värde av olika orsaker jämfört med en D4 med 181 hästar?

Är supertacksam för era tips, råd och tankar!
Senast redigerad av 1 Peak81, redigerad totalt 0 gånger.
av Primus
1. Jag tror det finns en osäkerhet kring avmattningen av batterikapaciteten. Det är nog en avgörande fråga när man köper en begagnad plug-in-hybrid. Sedan beror svaret på din fråga på om du kan ladda på jobbet eller inte. Är det 6,5 mil enkel eller t.o.r. Alla bor inte där nere..;) Det beror också på hur mycket motorväg och hur mycket 50 och 70-väg det är.

4. Menar du verkligen andrahandsvärde? Eller är du mer ute efter tredjehandsvärde? Dvs när du säljer?. Om det handlar om när du säljer så blir det ju rena spekulationer då det är för tidigt för att säkert veta. Min bedömning är att tredjehandsvärdet kommer att sjunka kraftigt. Batteriet borde då vara i slutet av sin livslängd och det kommer inte vara en billig historia att byta. Och att köra vidare med ett, illa fall på sikt, näst intill värdelöst batteri lär inte hålla upp priserna.
av Peak81
Hej Primus, tack för snabbt svar :).

1: Är också lite orolig över hur batteriet kommer stå sig i längden. Vad kostar ett nytt batteripaket?
Jag kan ladda på jobbet. Sträckan är totalt 13 mil per dag tur och retur.
80 % av sträckan är motorväg.

4: Nja det blir ju snarare tredjehandsvärde så du har nog en klar poäng gällande värdet på bilen om inte batteripaketet är överkomligt i pris.
av superpin
Har inga direkta svar på dina frågor, men jag räknade lite på kostnader för att privatköpa en V60 hybrid jmf med de "vanliga" och till slut konstaterade jag att det är i princip omöjligt att räkna hem merkostnaden för hybriden hur optimistiskt man än räknar. Mitt usecase var dessutom som gjort för pluginhybrid, jag har lite drygt 2,5 mil till jobbet och laddar "gratis" både hemma och på jobbet så jobbpendlingen går helt på el.

Nu köpte jag en dyrare bil (MY2015 med diverse plingplong i) trots den illavarslande kalkylen, men jag bokför kostnaden på feelgoodkontot istället, det får vara värt det.

Om du vill kan jag åka och titta på bilen du länkar till, bor i krokarna och kan svänga förbi någon dag.
av Lövet
Batteribyte vill du inte räkna på. Ett litet priusbatteri kostar 80.000kr och då är väl Volvons 2-3ggr större? Har svårt att tro att det kommer behöva bytas dock på länge. Läste ett test av en Prius som gått 30.000 mil. Det hade kvar 80% av kapaciteten.

Riddermark är ok. De köper loss inbyten från de större handlarna.
av Primus
Enligt officiell information från Volvo kostar ett batteribyte 115' inkl arbete. Om den officiella Volvokällan har rätt vet jag inte, och det var ca ett år sedan. Om jag fattar det rätt går utvecklingen mot att kunna byta olika paket/celler(?) i batterierna så att man inte ska hamna i 115´träsket... Men det är ju på nya batterier, typ BMW:s.

Vad gäller din körsträcka tor jag du måste räkna med att motorväg syget ut batteriet snabbt. Jag tycket det fungerar bra upp till ca 80-90 km/h, sedan tar det slut fort. Nu låter jag negativ, men jag är supernöjd med min då jag har den perfekta körcykeln. Ligger många månader i rad på ca 0,18L/10km. De senaste två månaderna ligger jag på 0,13. Nu, idag, ska vi iväg på en lite tripp på 33 mil. Men jag räknar med ca 0,5 på den då de första ca. 45 km kommer gå på batteri, och det tycker jag är bra.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
453k D4 AWD Polestar R-design ,
Twin Engine D5 AWD 530k
- 20k ,miljöbilspremie
Skattefri 5 år (3500*3år=10500kr)
Samt 2000kr lägre bränslekostnad per månad om man huvudsakligen kör på el (2000*36=72000kr)
Då är vi nere på 447500kr för Twin engine... Samt ett betydligt högre andrahandsvärde på hybriden efter 3 år, eller har jag räknat helt galet :D Och dieselpriset lär inte bli lägre :roll:

Var själv och provkörde en V60 Twin engine i veckan och det är helt klart framtiden, glida runt helt ljudlöst med en bränslekostnad under 2 kr/mil 8)
av JanO
Det kan vara vettigt att undersöka servicekostnaden för en beg V60 D6 lite närmare. Jag har läst på detta forum att någon service till D6:an kostar ca 10000kr på en aukt Volvoverkstad.

Min allmänna kommentar är att du egentligen borde ha en elbil som klarar dom 13 milen utan problem året runt. Först då får du en bränslekostnad på ca 2kr/mil. Har även förstått att du är Volvofrälst och dom har ingen elbil i programmet ännu.
Användarvisningsbild
av Derank
~Kalle~ skrev:453k D4 AWD Polestar R-design ,
Twin Engine D5 AWD 530k
- 20k ,miljöbilspremie
Skattefri 5 år (3500*3år=10500kr)
Samt 2000kr lägre bränslekostnad per månad om man huvudsakligen kör på el (2000*36=72000kr)
Då är vi nere på 447500kr för Twin engine... Samt ett betydligt högre andrahandsvärde på hybriden efter 3 år, eller har jag räknat helt galet :D Och dieselpriset lär inte bli lägre :roll:

Var själv och provkörde en V60 Twin engine i veckan och det är helt klart framtiden, glida runt helt ljudlöst med en bränslekostnad under 2 kr/mil 8)

Blir väl rätt så svårt att bara köra på el eller? hur mänga tusen mil kör du per år då du räknar med att "sänka" kostnaden med 2000sek i månaden?

sedan drar väl servicarna iväg efter ett par tre år. och andrhandsvärdet käns väl rätt tveksamt idag.
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]