Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av XHI
Hallå där volvofantaster! Efter mycket om och men ska jag sälja tvåhjulingen och köpa mig en V60!
Innan var jag inne på att skaffa mig en SC Golf 105/110 DSG - men det vågar man ju inte + att jag inte sitter bra i bilfan, så det får bli en V60 där man sitter som en gud oberoende på vilken klädsel/inställning man har i stolen. (sitter man någonsin dåligt i en Volvo?!)

Jag vill ha i bilen: VOC, Dieselvärmare, HP7, minst Momentum, AUTOMAT, minst från 2013 - gärna 2014 med digitala instrumenteringen, D2 eller D4 (Jag trycker sällan plattan i mattan om man säger så) Vill hellre att bilen ska vara snål än snabb. (kanske inte skiljer sig så mycket?)

Jag har funnit denna. Åkte och kikat på den och skicket är kanon! men runt 4500k mil om året, jäklar vad den åkt! Pros - Cons?
av Malmstroem
ALD bil säljer främst tjänstebilar/förmånsbilar som varit uthyrda av ALD Automotive -- ett hyfsat stort leasingbolag med verksamhet i många länder.

ALD bil sålde t.ex. min gamla förmånsbil som var leasead via ALD. Vill du köpa från en bilhandlare ser jag inga större fel med dem, även om jag själv inte köpt bil där.

Jag skull dock också tittat på https://www.kvd.se/ där samma typ av bilar säljs -- ofta något billigare.
Användarvisningsbild
av Derank
Kliv upp en årsmodel och lägg på en 40-50k då är du nere på 5-7k mil, det skulle jag ha gjort, skulle aldrig köpa en med de milen.
av XHI
Det verkar vara många som säger så, att man inte ska köpa en "långmilare" men till priset är den kanonfin.
av XHI
Många säger att det är dåligt, andra säger att det är bra, ifall den inte gått in på verkstaden förutom service vet man att det inte är en "måndagsbil" osv. Jag kommer inte rulla så många mil per år och kamremsbyte är på 18k mil/10 år. Till priset 155k + kamrem om många år säg, 12k? helt okej pris till en riktigt fin bil inuti.
av Lövet
Finns ingenting smart ekonomiskt att lägga till 70 tusen för att få några tusen mil mindre. Inget säger att den nödvändigtvis kommer kosta mindre i reparationer - definitivt inte så mycket. Visst återstår några kronor efter 3 år men du kanske får tillbaka 20 tusen. Då måste reparationerna på den äldre överstiga 50 tusen. Det kommer de inte göra. Den behöver inte kosta mer alls ens om den redan fått en del slitagedelar utbytta vilket är fullt möjligt vid de miltalen.
av XHI
Det känns fortfarande som ett kap, säg att man får ned den till 150 inkl. vinterdäck, fulltankad - känns otroligt värt för en som mig, (500-1000) mil om året max.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Ska du ha en snål bil med automat är det D2 som gäller. Finns inga snåla 5-cyl med automat :)
Maskinskadegarantin med Volvia kan täcka upp till 15000 mil, utan den kan obehagliga överraskningar bli riktigt obehagliga.
Jag hade tittat på en V60 D2 MY14 facelift så man slipper myrsloken
av XHI
Jo, D2 är den jag kikat på, medan det inte är jättemycket som skiljer dem åt i förbrukning, säg en dl. Försäkring kommer bli länsf eller tryggha. Volvia är BAJSdyra, ungefär som IF. Utseendet är inte något som stör mig. Hur många D4 har havererat egentligen? Inte många vad jag läst. *peppar peppar*

Hade en XC60 -13 från 2014 till 2020 som s&a[…]

Som fastighetsägare gäller förbudet[…]

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]