Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av millgard
Mitt första inlägg på forumet!

Trots att jag är en man i mogen ålder har jag ännu inte ägt en bil men nu är det snart dags. Har fått en hyfsad offert på en ny XC60 D4 AWD Summum (automat). Som tillval har jag vinterhjul (Continental) men jag tycker att priset blir väldigt högt (16 800 kr) trots bra rabatt (25%).

Min fråga: tycker ni att det är vettigt att köpa från Volvo eller är det bättre att köpa från någon pålitlig firma på nätet? Jag är inte så petig med vinterdäck så om de sitter på enklare fälgar med plastkåpa gör det mig inget - om det nu finns till XC60.

Brukar Volvo ha kampanjer på vinterhjul senare under hösten så att det lönar sig att vänta?

Per
Användarvisningsbild
av Perra83
Välkommen hit!

En 17" fälg kostar närmare 3000kr styck plus däck för minst 1500kr eller mer. Det blir pengar. Kan du ha fått pris på 18"? När ja kollade pris på vintethjul till XC60 gick dom på en bit över 20000kr i 18".
Jag avskyr eftermarknads fälgar. Dom är tunga och har ofta sämre lack.
av lobbysleeper
Det låter ungefär som samma pris jag fick i mina 3 olika offerter före sommaren, 17-tum.
Jag skulle valt volvo originalfälg för vinterbruk, i synnerhet om du tänkt äga bilen själv flera år (flera uppsättningar vinterdäck under åren), som nämnts ovan är det inte ovanligt att lacken släpper på sämre fälgar efter ett par säsonger (eller tidagare än så om man har otur). samt allmänt sämre kvalité.

Men jag antar att du menar att du inte är så petig vad gäller fälgen?
För vid val av vinterdäck borde det vara lite mer krav på kvalité och vinteregenskaper.
Själv funderar jag på dubbfritt den här gången efter att alltid ha kört med dubbar.

I övrigt väntar jag in hösten/vintern med ett ev XC60 köp då jag hoppas att volvo paketerar XC60 lite förmånligare, på samma sätt som de gjorde med XC70 på slutet. Så man kanske får vinterhjul på köpet, eller annat paket/funktion gratis...
XC60 MY16 kan man redan nu få med vinterhjul verkar det som. Men då får man väl hålla sig till färdigbyggda lagerbilar gissar jag (bara sett rubriken på någon volvo-handlares hemsida, inte kollat detaljerna).

Hur länge till kommer nuvarande XC60 tillverkas tro? en bit in på våren tills dess att MY18 (nya XC60) börjar byggas?
av matthh
Jag kan tipsa om begagnat på blocket annars.
Jag har också en XC60 beställd, men tyckte det blev för dyrt med nya originaldäck.
Jag hittade en uppsättning Segin 17" med friktionsdäck. Två nästan nya och två med helt ok mönster. Kostade 5000:-
Fälgarna var nog 3 år gamla, men i mycket bra skick, suttit på en tjänstebil som lämnats tillbaka.
Användarvisningsbild
av spaceuser
millgard skrev:Mitt första inlägg på forumet!

Trots att jag är en man i mogen ålder har jag ännu inte ägt en bil men nu är det snart dags. Har fått en hyfsad offert på en ny XC60 D4 AWD Summum (automat). Som tillval har jag vinterhjul (Continental) men jag tycker att priset blir väldigt högt (16 800 kr) trots bra rabatt (25%).

Min fråga: tycker ni att det är vettigt att köpa från Volvo eller är det bättre att köpa från någon pålitlig firma på nätet? Jag är inte så petig med vinterdäck så om de sitter på enklare fälgar med plastkåpa gör det mig inget - om det nu finns till XC60.

Brukar Volvo ha kampanjer på vinterhjul senare under hösten så att det lönar sig att vänta?

Per
Jag köpte en ny XC60 D4 AWD MY16 förra sommaren men inte några vinterdäck från Volvo då deras 18" med däck kostade över 20'. Köpte fina lättmetallfälgar i 18" från gummihuset.se. Eftersom jag bor nära Eskilstuna kunde jag åka dit och hämta dem, istf att invänta leverans hemma. De kostade runt 12' komplett. Är än så länge helnöjd efter bara en vinter.
av millgard
Shit!

Det inte ens gått ett dygn och svaren rasar redan in. Vilket toppenforum! Räkna med fler frågor framöver :D .

Jo, det var på 17"-däck. Hur hör Segin ihop med Continental förresten - om det nu gör det (modellen heter Continental CODA235/65R17 CIC2 SEGIN)? Får inte fram något vettigt när jag googlar.

@lobbysleeper: Precis, fälgen spelar mindre roll än däcket men det är klart att kvalitet ofta lönar sig i längden även om det kostar.

@spaceheuser: Du fick alltså däck med på köpet? Vilket märke?

På gummihuset.se får jag ett par Continental 235/65-17 ICE CONTACT-2 DUBB för motsvarande däck i offerten för 8864:-. När jag söker på matchande fälgar på sajten inser jag att pengarna snabbt rinner iväg...
Användarvisningsbild
av spaceuser
millgard skrev:Shit!

Det inte ens gått ett dygn och svaren rasar redan in. Vilket toppenforum! Räkna med fler frågor framöver :D .

Jo, det var på 17"-däck. Hur hör Segin ihop med Continental förresten - om det nu gör det (modellen heter Continental CODA235/65R17 CIC2 SEGIN)? Får inte fram något vettigt när jag googlar.

@lobbysleeper: Precis, fälgen spelar mindre roll än däcket men det är klart att kvalitet ofta lönar sig i längden även om det kostar.

På gummihuset.se får jag ett par Continental 235/65-17 ICE CONTACT-2 DUBB för motsvarande däck i offerten för 8864:-. När jag söker på matchande fälgar på sajten inser jag att pengarna snabbt rinner iväg...
Jag köpte enligt ett erbjudande jag sett att de haft under flera år återkommande. Det blev, 4 Wenatchi Grey fälgar, 8 x 18, med 235/60-18 MICHELIN LATITUDE-2 X-ICE NORTH-2 DUBB, och TPMS. Däcken upplevdes som relativt tysta trots dubb.
Fälgarna fick jag fram nu via Google.... http://www.gummihuset.se/Produkt/Tillbe ... 18564/2836
Användarvisningsbild
av benny10
millgard skrev:Hur hör Segin ihop med Continental förresten - om det nu gör det (modellen heter Continental CODA235/65R17 CIC2 SEGIN)? Får inte fram något vettigt när jag googlar.
Segin är ett modellnamn på en originalfälg från Volvo. Continental är ett däckmärke Volvo säljer/ rekommenderar.
Användarvisningsbild
av gooose
spaceuser skrev:
millgard skrev:Shit!

Jag köpte enligt ett erbjudande jag sett att de haft under flera år återkommande. Det blev, 4 Wenatchi Grey fälgar, 8 x 18, med 235/60-18 MICHELIN LATITUDE-2 X-ICE NORTH-2 DUBB, och TPMS. Däcken upplevdes som relativt tysta trots dubb.
Fälgarna fick jag fram nu via Google.... http://www.gummihuset.se/Produkt/Tillbe ... 18564/2836

Varför köper du hjul med TPMS till din bil det behöver du INTE Din bil känner av detta på ABS givaren

Kanske en anledning till varför man skall inte skall köpa fälgar av däckhandlare som inte har koll på läget

//Gooose

Som fastighetsägare gäller förbudet[…]

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]

Hmm.. tycker man läser att Lyten ska forts&au[…]