Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yana
Hej!

När vi startar bilen, V60 MY16, (dörrarna stängd och bälte på) kommer ibland (rel ofta) ett meddelande upp: "Bälten och dörrar" och så ser man bilen i hastighetsmätaren. Figurens text och fig är vit - inte röd dörr/bälte, som när man inte är bältad/har stängt en dörr.

Nån som vet vad detta är? Kan inte hitta ngn info i

Tack på förhand. /Yana
av Tjocken
Tror det kommer upp varje gång som man inte stängt alla dörrar och spänt fast alla bälten som ska spännas fast, innan man startar tändningen. Men som tidigare sagt, den vill bara informera om status på dörrar och bälten. Så ser man enkelt om något är öppet eller någon inte knäppt bältet.
av dissonans
Default så "varnar" bilen så fort man öppnat en bakdörr (t ex lagt in något i baksätet) och _inte_ bältat den platsen. Jag har fått min sådan varning bortprogrammerad. Självklart varnar bilen fortfarande om jag kör iväg med en dörr öppen.
av Yana
Tack för era svar.

Det är inte som när man öppnar en dörr eller lossar säkerhetsbältet - för då blir det ju röd figur (och text tror jag). Nu är det bara "bilen och text i vitt".

Så ni har detta oxå?

Det jag finner lite märkligt är att i bland kommer det upp och andra gånger inte alls .... har ännu inte funnit någon logik i när det visas och inte. Någon som funnit logiken?

Tacksam för svar.
/Yana
Användarvisningsbild
av Rillee
Är som dissonans skrev. Öppnar du någon av bakdörrarna så kommer meddelandet upp.
Användarvisningsbild
av MartinS
Varning vid öppning av bakdörr går att programera bort, det har jag gjort på båda mina bilar. Sjukt irriterande annars tycker jag.

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]