Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Polestr
Hej, enligt Volvos instruktion så måste man lossa drivaxeln och undre spindelled om man ska ta bort fjäderbenet fram, är detta verkligen nödvändigt?

Går det inte att få bort fjäderbenet utan att lossa detta? Eller har volvo krånglat till i onödan? Räcker det kanske att lossa övre bultarna och bulten i spindeln som håller fjäderbenet?

Är det någon som har provat?

Mvh
av Rudolfs
Polestr skrev:Hej, enligt Volvos instruktion så måste man lossa drivaxeln och undre spindelled om man ska ta bort fjäderbenet fram, är detta verkligen nödvändigt?

Går det inte att få bort fjäderbenet utan att lossa detta? Eller har volvo krånglat till i onödan? Räcker det kanske att lossa övre bultarna och bulten i spindeln som håller fjäderbenet?

Är det någon som har provat?

Mvh

Volvo har ett specialverktyg som gör det enkelt. När vi sänkte min V60 så tog vi loss hela benet med kompletta spindeln.
av Polestr
"Volvo har ett specialverktyg som gör det enkelt. När vi sänkte min V60 så tog vi loss hela benet med kompletta spindeln"

Det är säkert enkelt med Volvos specialverktyg men jag tror inte Volvoverkstan lånar ut det till mig.

Ingen som har försökt eller vet om det går att demontera utan att lossa spindeln och drivaxeln?
av Rudolfs
Polestr skrev:"Volvo har ett specialverktyg som gör det enkelt. När vi sänkte min V60 så tog vi loss hela benet med kompletta spindeln"

Det är säkert enkelt med Volvos specialverktyg men jag tror inte Volvoverkstan lånar ut det till mig.

Ingen som har försökt eller vet om det går att demontera utan att lossa spindeln och drivaxeln?
Du får isf banka på spindeln så stötdämparen släpper från spindeln, Att lossa spindeln och axeln är ju inte ett problem, Tog oss en timme per sida o byta ungefär. Vi hade alltså inte volvos specialverktyg.

Hade en XC60 -13 från 2014 till 2020 som s&a[…]

Som fastighetsägare gäller förbudet[…]

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]