Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av seabeach
Hej!

För ett tag sedan började bränslemätaren krångla, den visade fel antal kilometer till tom tank och fel nivå, den kunde även vara helt streckad trots fullt tank, det ordnade upp sig efter ett tag men nu har den slutat fungera helt - det är tredje dagen nu. Det är alltså helt omöjligt att veta när det är dags att tanka igen. Vad kan vara fel?

Bra att veta om bilen,
Det är en XC60, 2010, som gått långa 22500 mil.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
seabeach skrev:Hej!

För ett tag sedan började bränslemätaren krångla, den visade fel antal kilometer till tom tank och fel nivå, den kunde även vara helt streckad trots fullt tank, det ordnade upp sig efter ett tag men nu har den slutat fungera helt - det är tredje dagen nu. Det är alltså helt omöjligt att veta när det är dags att tanka igen. Vad kan vara fel?

Bra att veta om bilen,
Det är en XC60, 2010, som gått långa 22500 mil.
råkade ut för att armaturen trasslat in sig i kablaget etc bak i tanken på min V70 II 2008... verkstan fick plocka ner hela skiten och fixa det....
av Rådlös
Så där har min V70 -08 uppfört sig ett par gånger. Men det har alltid uppträtt tillsammans med batterivarning. Alltså jag har tankat fullt bara någon kort stund innan felet. Sedan har jag ställt mig på en parkering och lyssnat på radion (väntat på sambon). Då har det hänt att radion har stängt av sig själv. Detta gör den för att spara batteri. Samtidigt med detta har tankmätaren visat konstigt, nästan noll och andra underliga resultat.

Jag gör den kopplingen att det beror på batterivakten eftersom dom båda företeelserna kommer samtidigt. Det har aldrig hänt under sommartid utan mer framåt höstkvällar när det börjar kyla på lite. Det är ingen fara med batteriet, men om man fortsätter att lyssna på radion, eventuellt ha lite luftfläkt eller stolvärme, så räknar datorn ut att "Om du fortsätter så här så äventyrar du batterikapaciteten!"
Så gör en batterikoll någonstans där dom har en batteriprovare. Det är ett speciellt instrument där man mäter batteriet under belastning. Större bensinstationer har sådana och andra ställen som säljer bilbatterier också. Även Biltema säljer lågbudget/hobbymodeller, men dom som verkstäder och motsvarande har är mer avancerade. Dom har minne och kan göra utskrift etc. etc.

Ett bildexempel: http://www.maringuiden.se/forum/topic/7 ... riprovare/

Tänk på att vi går mot hösten redan. Byt batteri innan vintern om det skulle visa sig vara dåligt. Därför bör du åka till ett sådant ställe där du kan tänka dig att köpa ett nytt batteri om det behövs. Då blir dom mer "kundvänliga". Ett annat sätt är att köpa en batteriladdare och förlänga livet lite på batteriet. Men det förutsätter att man har tillgång till ett eluttag. Då kompletteringsladdar man så ofta man kommer åt.

Som fastighetsägare gäller förbudet[…]

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]

Hmm.. tycker man läser att Lyten ska forts&au[…]