Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zorro66
Va in och gjorde service å min bil 160615
allt var perfekt enl. min service tekniker
märkte nu att bromsarna bak på båda sidor är helt slut höger bak insida så går det järn mot järn
har precis kört 300 mil sedan servicen. :-(O) :-(O)
Ska bli kul imorron bitti när ska in och uppgradera Sensus navigationen och får träffa honom och visa hur det ser ut och hur han tänker lösa detta ?:-/ .
Just nu så är inte Volvo servicen + "Tekniker" värda ett skit fick en då betala 3900:- för det.
i och för sig så fick jag ju olja-filter men kontrollerna sket han nog i var ju semester dagen efter...............
av Gourmand
Osar stor auktoriserad Volvo-verkstad lång väg, av typen Bilia. En riktig verkstad demonterar bromsoken, rengör och smörjer upp och upptäcker naturligtvis om beläggen är slitna och detta görs alltid vid service. De stora auktoriserade märkesverkstäderna gör inte detta - de bara "kontrollerar". Jag säger som jag brukar - skit i de stora, auktoriserade märkesverkstäderna och gå inte på svammel av typen "originalservice eller "originaldelar".
av Lövet
Jag har råkat ut för exakt samma sak men man lämnar inte in sin nya V60 till Lasses Bil och Smide oavsett hur duktig han är på att upptäcka bromsbackar. Har man en så ny bil och den inte är servad av auktoriserade verkstäder sjunker andrahandsvärdet som en sten. Långt dyrare än att behöva byta en uppsättning skivor. Det funkar om man tänkt äga sin bil 8-10 år, har man tänkt att behålla bilen 2-3 år är det en dålig idé.
Användarvisningsbild
av Derank
TS har ju servicegaranti:

"Ett års servicegaranti

Vi garanterar alltid att din service utförs fackmässigt. Om något fel skulle uppstå på det som åtgärdats enligt serviceprotokollet inom tolv månader eller till nästa rekommenderade servicetillfälle så tar vi hand om det helt kostnadsfritt, med fri lånebil under tiden. (Max 5 mils körning.)"

så det är ju bara att tacka och ta emot ett par nya skivor och bromsklotsar, for free.

Det är garanterat helt odiskutabelt såvida det inte är några riktiga puckon du servar hos.
av volvoc70cab
VAG:s kan i bland vara ännu värre.Han lämnade in sin Skoda för service till priset cirka 4000 kr. Nu var detta för en del år sedan. När han lämnade bilen så stod den i en liten backe, så han ställde hjulen snett inåt . Gick in och lämnade nycklarna och fick beskedet att återkomma om några timmar. När han kom tillbaka observerade han att hjulen stod likadant, men gick in och betalade. Men han funderade på det där om att hjulen stod exakt som när han lämnade bilen och av någon anledning så bestämde han sig för att kontrollera oljan. Hur såg den ut, jo lika svart som när han lämnade in sin bil. Det visade sig att de aldrig hade hämtat bilen och utfört någon service men var noga med att ta betalt.
Användarvisningsbild
av grillchips
Så för att bromsarna var slut men serviceteknikern inte upptäckt detta så kan han kräva nya gratis pga servicegarantin? ?:-/
Användarvisningsbild
av Perra83
grillchips skrev:Så för att bromsarna var slut men serviceteknikern inte upptäckt detta så kan han kräva nya gratis pga servicegarantin? ?:-/
Japp!
Bromsarnas skick kollas på service och godkänns eller så noterar serviceteknikern att någon åtgärd bör göras.
En kompis fick en blinkerslampa bytt typ dagen efter service. Fast där var dom nog lite väl generösa.

Min PST ringde och meddelade när mina belägg bak började bli dåliga och frågade om han skulle byta dom nu när bilen ändå va inne på service och upphissad.
av zorro66
Tillbaka nu från min "Tekniker"
Efter byte av bromsbelägg
De bjöd på arbetet men beläggen fick jag vackert betala 842:-
Även skivorna är slut tycker jag är en kant på ca 1,5 mm på varje sida men det fick jag inget gehör för
var på att nu när jag kom hem så har det gått skapligt varmt skivorna är blåa
och det klart när man monterar nya belägg på en gammal sliten skiva den får liksom inte plats i spåret.
Så att kalla sig Tekniker är för mig ett hån mot mig som kund.
Så nu så monterar jag nya skivor själv och denna verkstad har förlorat en kund
kommer inte att åka till den jävla klåparen igen :-(O) :-(O) .

Som fastighetsägare gäller förbudet[…]

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]

Hmm.. tycker man läser att Lyten ska forts&au[…]