Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zorro66
Jag behöver byta skivor+belägg bak har elektrisk handbroms
är detta något man kan göra själv eller måste man in på verkstad. ?:-/ ?:-/
Användarvisningsbild
av ER
Går bra att göra själv utan VIDA. Bara att köra elmotorn med 12v källa till helt öppet läge innan du tar av oken och sen efter bytet köra till helt låsta bromsar och sen släppa/köra 1-2 sek så det släpper precis. När du sen är klar efter att jobbat bromsarna med pedalen så låser du och släpper på handbromsen 3-5ggr innan du gör nåt annat. Då hinner det inte det känna av att det tar för lång tid att låsa bromsarna och spotta ut felkod pga detta.
Att skruva av elmotorn från oket och manuellt skruva är inte att rekommendera pga kostnaden för ny tätning som måste bytas om man bryter den förseglingen och egenlitgen ett onödigt moment.
av Niclas66
Gammal tråd men ändå...
Använt denna idag som funkade perfekt på min XC60 MY12
https://www.runns.se/felkodslasare/ater ... broms-ep31
Bara att köra till det sk "service läget" och byta klossar och ev skivor.
Sen är det bara att bromsa några gånger med pedalen till kolvarna och klossarna är mot skivorna.
Sen köra man "exit service mode" och sen kör man handbromsen via dosan några ggr.
Sist gör man en sk "check installation"
Klart
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Har sneglat länge på en sådan och denna verkar vara samma som Biltema hade för mindre pengar men tycker den är lite dyr för att byta klossar kanske 2-3 ggr max under den tid man har bilen,för min del har det endast blivit 1 gång om ens det.
Men hade absolut varit det absolut enklaste sättet att backa kolven.
Jag är dessutom lite skeptisk till att koppla in dosor i obd uttaget och gillar inte att bilprovningen pillar där heller men det är kanske jag som är överdrivet försiktig.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]