Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av geschmeck
V60 -12 Summum.
Bakluckan går ej att öppna, varken med "handtaget", knappen på nyckeln eller knappen bredvid ratten.

Säkring kollad (position 11 i fack B under handsk
facket) var ej trasig men provade att byta ändå.

När jag trycker på knappen/hantaget på luckan hörs ett litet klick men inget händer.

Några ideer på vad som är galet?

Läste om någon som lämnat in och fått hela knappen/handtaget bytt.

Går det att få upp luckan på något vis inifrån?

Tips och ideer mottages tacksamt.

/Eric
av geschmeck
Ett förtydligande: Det är inte en elektrisk baklucka, alltså som "öppnar sig själv". Däremot är låset elektriskt.

En fundering jag hade var att eftersom det ej fungerar varken vi knappen på luckan, knappen vid ratten eller knappen på nyckeln så borde det inte vara knappen på luckan som är kaputt? Eller så går signalen från de andra två knapparna via knappen på bakluckan?
av mikebike
Knappt 4000:- gick det på att byta hela handtagsdelen, man byter alltid hela.
Det går att öppna inifrån genom att peta hål där det är "förmarkerat" med en prägling.
Användarvisningsbild
av fjohan82
mikebike skrev:Knappt 4000:- gick det på att byta hela handtagsdelen, man byter alltid hela.
Det går att öppna inifrån genom att peta hål där det är "förmarkerat" med en prägling.
4000? Handtaget komplett kostar ju bara 500-700 spänn på skroten, från bilar med obefintliga mätarställningar.
av geschmeck
Uppdatering av läget: imorse gick luckan helt plötsligt att öppna och har fungerat hela dagen. Förstod inte riktigt var mikebike menade att det är präglat. Avvaktar tills vidare. Får undersöka vidare om problemet återkommer.
av mikebike
fjohan82 skrev:
mikebike skrev:Knappt 4000:- gick det på att byta hela handtagsdelen, man byter alltid hela.
4000? Handtaget komplett kostar ju bara 500-700 spänn på skroten, från bilar med obefintliga mätarställningar.
Möjligt, men jag lämnade in för felsökning och reparation på Bilia...
Det är olika handtag beroende på om man har back-kamera eller inte, men det visste tydligen inte Bilia.

Här kan du köpa ny kontakt, egentligen b[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]