Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skall ta ut en ny tjänstebil och blir inte klok på vad som är att föredra.

Det är D4 som gäller men vet inte om det blir V60 CC eller XC60 och automat eller manuell och FWD eller AWD.

Är ju olika motorer i FWD resp AWD med för och nackdelar.

Ja jag vet att det är upp till mig vad jag själv trivs med men behöver hjälp med input på andra saker att ta i beaktande.
För mig skulle första frågan vara hur stort bagageutrymme du behöver, och hur stort behov du har av utrymme i baksätet.

V60 är små i bagaget, och med en lång förare där så blir det inte mycket plats kvar i baksätet. Där är XC60 betydligt större, även om den inte är jättestor.

Behöver du inte utrymmet -- vilket jag antar att du inte gör eftersom du funderar på bägge -- så kommer det att bero på vad just du vill ha. Jag tycker inget av valen du räknar upp är dåligt.

Att jag valt XC60 D4 AWD automat av de du funderar på bör inte betyda så mycket för dig. :wink:
En V60CC hade jag valt. Men jag kan inte fatta varför dom håller kvar i 5-cyl motorn i D4 AWD.
I med VEA motorer både med och utan AWD.
Har du stor familj då kan kanske något större vara lämpligt. Skrymmande föremål och annat försöker jag inte ens köra i bilen men det beror på att jag inte vill förstöra el smutsa ned inredningen.
Jag hade valt V60CC, jag tycker den är väldigt snygg och känns nyare än XC60. Jag vara nära att ta en sådan på privatleasing för ett par månader sen, men kör vidare min V70 ett år till.
Jag gillar XC60 också, men den är väldigt vanlig på våra vägar. Sen tycker jag körpositionen i XC60 inte riktigt passar mig, känslan är att man sitter ovanför instrumentpanelen och tittar ner på den.

Angående motorval hade jag tagit D4 AWD och lagt på en Polestaroptimering. En framhjulsdriven bil i CC-kostym känns fel för mig, men det hindrar ju inte att det passar andra. Vill du ha en snål bil så en framhjulsdriven D4 eller D3. Motorn i D4 AWD vibrerar och låter en del, men den känns tillräckligt rask med Polestaroptimering.

Provkör både XC60 och V60CC ordentligt innan du gör ditt val, det är mitt tips.
För mig var inte XC60 ett alternativ, tycker den är lite hög och klumpig...
Valde en V60cc när jag nyss bytte, från en V60. Lite högre insteg, lite mjukare fjädring, mer komfort helt enkelt samt att den är ganska snygg om jag får tycka.

Jag valde D3 eftersom jag inte var i behov av AWD på det sätt som jag kör och D3 isf D4 för att istället kunna få med Intellisafe, klimatpaket, lastpaket, automat och metallic inom min budget.

D3 är ingen raket, men å andra sidan har jag inte behovet, visst var det kul med T5 under ett par år, men det var ju mest för show än för praktisk nytta om jag skall vara ärlig.
Ja provkör ordentligt.
Mm Sverige är översvämmat av XC60 och det blir väl inte bättre med Classic.
Tror andrahandsvärdet (vet inte hur påverkad du är av detta) kommer hålla bra på båda.
De jag känner som tagit FWD på XC60 sa ganska fort efter vintern att det blir AWD nästa gång.
Det jävliga i detta är ju att hur kul är dessa bilar när XC40 kommer :)
Jag hade köpt fällbara skidor o skaffat en V40 CC :)
Det blev en V60CC för mig med gamla femman och fyrkrafs. Jag gillar femmans lite mer murriga ljud.
V60CC är, i mitt tycke, mycket snygg bil. Fortfarande hyfsat ovanlig ute på vägarna. BSR steg 1 med 245hk/520Nm har såklart förbättrat intrycket.

Som sagt tidigare. Provkör båda två, helst direkt efter varandra.
Tack för input alla.
W.A.P.E. skrev:Ja provkör ordentligt.
Mm Sverige är översvämmat av XC60 och det blir väl inte bättre med Classic.
Tror andrahandsvärdet (vet inte hur påverkad du är av detta) kommer hålla bra på båda.
De jag känner som tagit FWD på XC60 sa ganska fort efter vintern att det blir AWD nästa gång.
Det jävliga i detta är ju att hur kul är dessa bilar när XC40 kommer :)
Jag hade köpt fällbara skidor o skaffat en V40 CC :)
Vad var anledningen till att de väljer AWD nästa gång? Är V600 CC FWD direkt dålig på vintern eller är det AWD som är
extremt bra?
Tycker min V70-08 FWD går kanonbra på vintern.

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]