Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cedrix
Hej!

Måste säga att jag är ganska besviken på min nyinköpta 12:as V60 D2 Drive.
Har haft en 2004:as V70 D5:a i över 8:år och var sugen på att ha en bil som skulle vara billigare i drift så därför gick jag ner en storlek eller två, både i motor och bil.
Men till min förvåning så är inte den nya "snål dieseln) ett dugg snålare än min gamla bil.
Ligger på drygt 0,5l/milen vid lugn långkörning med båda, hade hoppats att D2:an skulle komma under 0,5.

Men det jag nog stör mig mest på är det otroligt otrevliga vägljudet i V60:n, men gamla V70 gick betydligt tystare.
Sedan är den betydligt stötigare i fjädringen, men det var jag fullt medveten om när jag köpte den att V60 har "sportigare" chassi, även att den går betydligt sämre var något jag visste men hade hopats på att den lägre förbrukningen skulle kompensera detta.

Körde 120 mil hyrbil i går-förrgår, en Passat TDI 4-motion med DSG, denna stora 4-hjulsdrivna bil var av någon anledning snålare än min framhjulsdrivna V60, ska det verkligen vara så?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Hur långt har du hunnit köra med V60in? Förbrukning från färddator eller vid pump?

V60 är ingen lätt bil, min har en tjänstevikt på 1766kg, alltså tyngre än motsvarande V70N.

Ja den är rätt bullrig emellanåt på våra fina svenska grovasfalterade vägar, vad sitter för däck på din? Upplever nästan Volvo 850 som tystare än V60 men där kan däcken spela in ganska mycket
av chaffis75
Kolla däck trycket, gör enorm skillnad on någon pumpat upp för mycket tryck i däcken...

Sedan är de tråkigt att förbrukningen inte är som förväntat men det känns som att verkligheten inte förändrats på många år utan de är mest hur man marknadsför och testar som förändrats...

Fredrik

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Micce1980
chaffis75 skrev:Kolla däck trycket, gör enorm skillnad on någon pumpat upp för mycket tryck i däcken...

Sedan är de tråkigt att förbrukningen inte är som förväntat men det känns som att verkligheten inte förändrats på många år utan de är mest hur man marknadsför och testar som förändrats...
Sant om däcktryck, samt att jämföra om man råkar jämföra olika bilmodeller med olika däck, det ger inte rättvisa helt och hållet. Men sådant med befintliga däck kan en provkörning uppvisa.

Hur mycket de olika bilarna drar framgår väl dessutom nåt sådär på tranportstyrelses sida?
av Cedrix
Jag har nu kört ca 200 mil med bilen!
Däcken är Hankook (eller hur det stavas), och är lågbudgetdäck så min förhoppning är att det ska bli något bättre med riktiga däck.
Men jag tycker min V70 med dubbdäck var ungefär jämförbar med denna och sommardäcken.

Jo förbrukningen står på transportstyrelsens hemsida, skillnaden är att V70:ns förbrukning stämde hyfsat med verkligheten medans V60:ns är fantasisiffror.

Frugan tog nu bilen en sväng till affären, 1,3 liter milen i snitt på den lilla turen.... Trodde det skulle vara tekniskt omöjligt med en mopedbil....
av Schmoyoho
Cedrix skrev:Frugan tog nu bilen en sväng till affären, 1,3 liter milen i snitt på den lilla turen.... Trodde det skulle vara tekniskt omöjligt med en mopedbil....
Hoppsan hejsan, det är V8-territorium på den förbrukningen... fast där slutar nog likheterna. Något måste ju vara fel i sådana fall. Eller är det typ regenerering+bränslevärmaren som drar upp förbrukningen? Dålig koll på de bitarna fungerar men om inte det är något sånt så måste väl någonting vara galet.
Användarvisningsbild
av Derank
1.3 är absolut ingen omöjlighet på korta turer. Men mät förbrukningen över 1år och mät vid pump. Jag har småturer på min xc60 där bilen har dragit över 2 liter milen.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Som sagt, mät över tid, några småturer och kolla förbrukning i färddatorn ger inte många rätt :)

Ju nyare bil desto sämre stämmer den deklarerade förbrukningen,tyvärr..
av mikebike
~Kalle~ skrev:Som sagt, mät över tid, några småturer och kolla förbrukning i färddatorn ger inte många rätt :)

Ju nyare bil desto sämre stämmer den deklarerade förbrukningen,tyvärr..
Dessutom skiljer det mer på "snåla" bilar än på törstiga. Min verkliga förbrukning stämmer ganska bra mot den uppgivna, d.v.s. runt 1 l/mil.
Användarvisningsbild
av MartinS
Cedrix skrev:Jo förbrukningen står på transportstyrelsens hemsida, skillnaden är att V70:ns förbrukning stämde hyfsat med verkligheten medans V60:ns är fantasisiffror.
Förr stämde det ganska bra med deklarerad förbrukning, det var innan förbrukningen blev en viktig faktor för gemene man och fordonskatten började baseras på CO2 istället för vikt.

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]