Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gralq
Hej!

Jag har surfat runt på forumet en del nu och försökt bilda mig en uppfattning, men det är inte helt lätt. =)

Jag står i startgroparna att byta ut vår gamla Focus, och sneglar väldigt mycket på v60 hybrid (ser makalöst bra ut ekonomiskt som personalbil). Men jag blir inte riktigt klok på vad folk tycker och tänker.

Utländska recensioner sågar den titt som tätt, svenska hyllar den. Vissa tycker att den har bättre väghållning än vanliga v60 ,vissa tycker den har sämre... osv osv..

Sen kommer vi till det här med andrahandsvärdet. Hur står dem sig? Iom att man får ett beräknat restvärde så kan det ju blir lite spännande om det faktiska blir betydligt mindre än det beräknade (om 3 år).
av Lövet
Läs gärna Joel80s långa tråd om V60TE. Han verkar nöjd i alla fall.
av Mwi
Tror att andrahandsvärdet på V60 D5 TE kan bli en negativ överraskning, det är en typisk bil som man skall ha som ny tjänstebil när man inte behöver tänka på restvärdet. Att köpa sådan biltyp utan subventioner när den är begagnad blir ju inte lätt för någon att räkna hem, så de riskerar att bli lika attraktiva som begagnade gasbilar.
av Gralq
Mwi skrev:Tror att andrahandsvärdet på V60 D5 TE kan bli en negativ överraskning, det är en typisk bil som man skall ha som ny tjänstebil när man inte behöver tänka på restvärdet. Att köpa sådan biltyp utan subventioner när den är begagnad blir ju inte lätt för någon att räkna hem, så de riskerar att bli lika attraktiva som begagnade gasbilar.
Mjo, det är det som jag är lite rädd för. Autoplans beräknade restvärde är 50-54% beroende på mängd extrautrustning. Dvs ca 210-230k enligt den offert jag har fått från Volvo.

Jag är rätt övertygad om att bilen är grymt trevlig, men det betyder inte att man vill åka på en ekonomisk smäll om 3 år. =)
av Gralq
Perra83 skrev:Står en begagnad V60 D6 på Rejmes i Lindesberg men något pris visades inte.
Lite långt bort. =)

Och iom att det är personalbil (leasing) som är aktuellt så är det en ny bil som gäller. =)
Användarvisningsbild
av Strebern
Gralq skrev:Ska läsa om den och fortsätta ha lite ångest tills jag kommer fram till ett beslut då. =)
Har kört en D6 (den med D5 + elmotor, och det var en av de tidigare (typ 2 år sedan)), och det var ingen trevlig upplevelse FÖR MIG.
Det var för mycket av och på med el och diesel om vart annat, och det var en märklig upplevelse.
Så jag köpte en T6:a istället.

Så jag säger bara en sak: Provkör! Bara då du kan veta om du gillar den eller ej. Smaken är som baken....

Andrahandsvärdet kommer sannolikt vara gott då volvo alltid ser till att hålla priserna uppe, se bara till att den är vettigt utrustad från början och ingen snikversion. Det kommer sannolikt inte ske något regimskifte vad gäller teknik de senaste åren heller som gör att den bilen skulle bli iskall.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tror inte att en kort provkörning gör laddhybriden rättvisa. Efersom jag läst Joel:s tråd om hans bil, verkar det ta en stund att köra "rätt". Annars blir det nog mycket "av/på" som "Strebern" skriver.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
850 GLT -93 montera vinge?

Ska montera en vinge på backluckan, den med […]

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]