Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pingflood
Hej!

Hämtar min "nya" bil i morgon, 2013 D4 V60. Tycker den är ytterst trevlig att köra och motorn känns hyfsat stark som den är, Men, jag brukar ha problem att hålla allt i originalskick (har ägt ett gäng turbobilar och man vill gärna tweaka lite) så tänkte se om någon haft bra erfarenheter med BSR/Autotech eller liknande trim på dessa. Vet att det inte ger enorma ökningar men 20-30hk + lite extra vrid är inte helt värdelöst heller. Har sökt genom de här forumen en hel del men har svårt att hitta info från någon som faktiskt kör trim på sin 2011-2013 D3/D4. Tacksam för input!
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Polestar ger 215hk/440Nm, en effektökning på 52hk. Den femcylindriga D4n är ju egentligen en nedtrimmad D5a, programvaran skiljer. Samt du behåller ev maskinskadeförsäkring beroende på hur långt bilen rullat. Vissa återförsäljare verka ha kampanjpris 6900kr. Finns en del trådar att läsa, det är i stort sett samma motor från 2012- 2016.

/Kalle
Användarvisningsbild
av Perra83
Köp RICA el BSR.
RICA ger 185hk och 450Nm. Tror dessa motorer har lite problem med värme någonstans som gör att det är dumt att ta ut mer effekt. 185/450 är inte skitdåligt på en motor som sen drar runt halvlitern om man kör efter skyltarna.
av pingflood
Perra83 skrev:Köp RICA el BSR.
RICA ger 185hk och 450Nm. Tror dessa motorer har lite problem med värme någonstans som gör att det är dumt att ta ut mer effekt. 185/450 är inte skitdåligt på en motor som sen drar runt halvlitern om man kör efter skyltarna.
Tack! Har mailat Rica då deras hemsida håller på att uppdateras och de inte har någon info där just nu. Körde du Rica på din, och isåf hur tyckte du om det?
Användarvisningsbild
av amullo
Kan varmt rekommender Svensk Motoroptimering som har gjort många av den gamla D4:an med gott resultet. Kanonbra service och bra kunskap. Dessutom får man gärna testa förändringen med en riktig V-box accelerationsmätare för att se hur stor skillnaden blev på just din bil. Gjorde min förra bil där och det var SJUK skillnad! från 180 -> 220 häst och 80nm extra.

D4 2.4 163 blir 240hk och 500nm! för 5900..

http://www.facebook.com/Svensk-Motoropt ... 8/?fref=ts
Kolla deras facebook då de precis gjort en sånn motor i XC60 som tidigare haft Polestar. Kunden föredrog SMO tydligen..

Går man tillbaka några dagar till den 10:e maj så gjorde de två stycken V60 D4 163
Tidigare prestandamätning på likadan motor har gett:
70-120 km/h
Original: 9.2 sek
SMO Steg 2: 6.2 sek
Skillnad: 34%

100-150 km/h
Original: 14.7 sek
SMO Steg 2: 8.9 sek
Skillnad: 40%

http://www.smoab.se

Jag kanske sjunger deras lovsång, men jag har inget med dem att göra förutom att jag är grymt nöjd och att jag känner flera andra som också gillat resultatet på deras bilar!
Användarvisningsbild
av Perra83
pingflood skrev:
Perra83 skrev:Köp RICA el BSR.
Tack! Har mailat Rica då deras hemsida håller på att uppdateras och de inte har någon info där just nu. Körde du Rica på din, och isåf hur tyckte du om det?
Min D4 trimmades aldrig. Däremot en D3 som fick 201hk 451Nm. Den gick som ett skott.
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]