Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vadfinns
Hej,

Jag ska sälja min Xc60 MY14. Fwd med manuell. Summum med sportpaket, lastpaket, business pro, 19" etc. 2500 mil.

Ska köpa annan bil för runt 200´då vårt bilbehov förändrats. Vill nog helst ha en Volvo, vad tror ni, upplever jag V70 som "gammal"?
Vad är "bästa" köp för de pengarna om jag vill ha så få mil som möjligt samt så ny som möjligt? Kombi har vi ff behov av.

Kan eventuellt tänka mig en Passat då jag tycker mig kunna hitta bilar där jag får mycket för pengarna. Men som sagt, helst en Volvo..Tror jag..
Användarvisningsbild
av MartinS
Är det verkligen värt att byta? Bilpriser.se verkar värdera bilen vid försäljning till 250-260kkr ungefär. Behöver du få loss 50kkr, annars kan du väl ha kvar den?
av vadfinns
MartinS skrev:Är det verkligen värt att byta? Bilpriser.se verkar värdera bilen vid försäljning till 250-260kkr ungefär. Behöver du få loss 50kkr, annars kan du väl ha kvar den?
Jag får den runt 270´på samma värderingsställe. Pengarna är väl kanske inte hela världen på det sättet men behovet finns inte och 60-70´kan jag har roligare för än att ha dem parkerad utanför kåken..
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Du borde ju kunna byta rätt av mot en lätt beg V70 T4 classic. XC60 är ju väldigt populära beg, kanske tom en Volvo ÅF betalar bra för den, även fast FWD.
Visst finns det modernare saker än V70 där ute men pratar du Passat så får man ju gråa hår innan man satt på sig bilbältet.
Men spelar pengarna inte så stor roll skulle jag inte byta då du verkar ha en trevlig kärra.
av andersuw
XC60 och V70 II är ju ungefär jämngamla som modeller betraktade och tekniskt väsentligen likvärdiga om man tittar på samma årsmodeller. Så risken för att uppfatta en V70 som "gammal" jämfört med en XC60 är bara en fråga om ditt eget tycke och din egen smak, vilket du själv kan bedöma bättre än någon annan.

Fördelen med V70 är att lastutrymmet är större och att den också drar lite mindre med samma drivlina, troligen mest därför att den inte är ett lika stort vindfång. XC60 ger högre markfrigång och högre sittposition men om du tycker det är en fördel är ju XC70 ett gångbart alternativ.

Vad beträffar modellvarianter skulle jag satsa på en MY -15 med VEA-motor (kan endast fås med FWD) och den nya åttastegade automatlådan (om det är automat du vill ha), helst från en bit in i modellåret så att även däcktrycksövervakning ingår (blev standard under MY -15 i två olika omgångar, först med separata sensorer i hjulen, dTPMS, och sedan med hjälp av ABS-sensorerna, iTPMS). Därefter händer inget nytt. Tvärtom försvinner några möjligheter vid eller under MY -16 (BLIS, Inscriptionklädsel, 4C). Digitalt instrument finns från MY -14 och VEA-motorer kommer i slutet av den årsmodellen. Men det nya infotainmentsystemet (Sensus Connect) införs först med MY -15.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
V70 är en generation äldre i chassit, det känns tydligt om man värderar körglädje. XC60 är baserad på V60/S60 och klart mera svängvänlig. Bryr man sig inte om det åker man lika bra i V70. Rakt fram är det ingen skillnad.

Jag tror dock inte detta byte gå att motivera av ekonomiska skäl. En handlare som byter in bilen måste ha marginal på bytet så du "bränner av" säkert 20.000-30.000kr med det här bytet rakt ut i luften. Det blir bättre om du säljer privat men att sälja en bil för 270.000kr privat är inte det lättaste. Ett alternativ är KVD, de tar runt 12.000:- för att förmedla en bil i den här prisklassen.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Denna bil tycker jag verkar vara mycket bil för pengarna, D5 manuell drar i princip lika med D4 Vea automat & sen så är D5an mer kraftfull & en beprövad motor. https://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V ... 2.htm?aw=1

Jag kör S80 D5 Manuell - 14 och den drar över snitt på över 2500mil 0,62liter milen i uppmätt förbrukning & ingen eco drive körning, den tidigare XC60 D5 AWD Automat R-design 2011 med 20"hjul drog 0,90 liter milen verklig förbrukning i motsvarande körning.
av Lövet
Det är dock inte bränsleförbrukning som kostar utan värdeminskning. Vill man spara pengar på riktigt vill det till att byta till en bil som befinner sig mycket senare på värdeminskningskurvan. För att det ska bli en poäng bör bytet snarare ske till en V70 2008 eller liknande.
av andersuw
Lövet skrev:V70 är en generation äldre i chassit, det känns tydligt om man värderar körglädje. XC60 är baserad på V60/S60 och klart mera svängvänlig. Bryr man sig inte om det åker man lika bra i V70. Rakt fram är det ingen skillnad.
V70 II kom -08 och XC60 kom -09 så särskilt mycket till generationsskillnad kan det ju inte finnas mellan dessa två även om V70ns chassi till vissa delar kan vara baserad på den något tidigare S80ns. Och XC60 kan knappast vara baserad på S60/V60 eftersom XC60 var först ut bland dessa. Själv upplever jag inte V70 II som det minsta svängovänlig och den har lägre tyngdpunkt än XC60 vilket rimligen är till fördel för väghållning och körglädje.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
Lövet skrev:Det är dock inte bränsleförbrukning som kostar utan värdeminskning. Vill man spara pengar på riktigt vill det till att byta till en bil som befinner sig mycket senare på värdeminskningskurvan. För att det ska bli en poäng bör bytet snarare ske till en V70 2008 eller liknande.
Både värdeminskning och bränsleförbrukning kostar förstås. Värdeminskningen kostar förvisso mer på en nyare bil men kompenseras delvis genom lägre underhållskostnader (mindre risk för underhåll/reparationer till följd av slitage samt tillgång till garanti och/eller maskinskadeförsäkring). Därtill samvarierar lägre bränsleförbrukning med lägre fordonsskatt.

Nu verkar ju TS hur som helst ha siktet inställt på en nyare bil. Då tycks det mig rätt rimligt att kasta ett öga på bränsleförbrukningen när man väljer motor. Lägre förbrukning är dessutom inte enbart bra för plånboken utan också för miljön.
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]