- tis 17 maj 2016, 09:33
Har en XC60 D4 AWD automat som nu rullat ca 800 mil. Var i helgen på en längre tur över till Norge och upplevde en sak som jag inte märkt förut. Vid körning på jämn, rak väg i ca 90-100 km/h så rycker/hugger bilen ibland. Även passageraren märker rycket. Det händer vid körning jämn hastighet, dvs ingen fartökning eller minskning utan när man tuffar fram. Då och då rycker eller hugger det till i bilen till synes helt omotiverat.
Inbillar mig att det har något med växellådan att göra (det känns inte som bilen miständer även om den tanken funnits). Kan det ha med lock-upfunktionen att göra? Det är min första bil med automatlåda så har lite dålig koll på hur lock-up yttrar sig. Eller kan det ha med AWD att göra, typ att den av någon anledning kopplar på 4-hjulsdriften? Men i min värld borde lådan gå stabilt på 6:e växeln och lock-up vid den hastigheten och belastningen.
PS! Bilen har varit inne för uppgradering av mjukvara.
Inbillar mig att det har något med växellådan att göra (det känns inte som bilen miständer även om den tanken funnits). Kan det ha med lock-upfunktionen att göra? Det är min första bil med automatlåda så har lite dålig koll på hur lock-up yttrar sig. Eller kan det ha med AWD att göra, typ att den av någon anledning kopplar på 4-hjulsdriften? Men i min värld borde lådan gå stabilt på 6:e växeln och lock-up vid den hastigheten och belastningen.
PS! Bilen har varit inne för uppgradering av mjukvara.
Tidigare Volvo: XC60 D4 AWD MY16, V70 2,4d Summum MY08, 242 GT -79