Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mumsmums
Har en XC60 D4 AWD automat som nu rullat ca 800 mil. Var i helgen på en längre tur över till Norge och upplevde en sak som jag inte märkt förut. Vid körning på jämn, rak väg i ca 90-100 km/h så rycker/hugger bilen ibland. Även passageraren märker rycket. Det händer vid körning jämn hastighet, dvs ingen fartökning eller minskning utan när man tuffar fram. Då och då rycker eller hugger det till i bilen till synes helt omotiverat.

Inbillar mig att det har något med växellådan att göra (det känns inte som bilen miständer även om den tanken funnits). Kan det ha med lock-upfunktionen att göra? Det är min första bil med automatlåda så har lite dålig koll på hur lock-up yttrar sig. Eller kan det ha med AWD att göra, typ att den av någon anledning kopplar på 4-hjulsdriften? Men i min värld borde lådan gå stabilt på 6:e växeln och lock-up vid den hastigheten och belastningen.

PS! Bilen har varit inne för uppgradering av mjukvara.
av lot76
Har Samma modell även min har gått ca 800 mil. och upplever samma fenomen. Jag har tyvärr inte hunnit uppsöka verkstad ännu.
men upplever att problemet har uppstått efter att jag fått uppgraderingen för omstart buggen.
så jag tror inte att den är fixad till 100%, men har blivit lindrigare.
Användarvisningsbild
av Derank
Helt normalt tror jag. Jag har det på min egen och känt det på kollegors också. Smårycker till ibland

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
av Tjocken
Samma här! Mellan 90-115 km/h har jag märkt av det. Har ett stort pågående ärende med min verkstad angående detta. Dom har uppdaterat mjukvaran ett par gånger, programmerat om EGR, och allt vad dom gjort. Nu sist bytte dom alla spridare oxå, och än så länge har det lugnat ner sig ordentligt, men inte blivit helt bra ännu tyvärr. Har inte kört speciellt mycket i den hastigheten sen spridarna byttes, så är försiktigt hoppfull om man säger så.

Det är absolut inte normalt, min servicetekniker har kört bilen massor under felsökning och säger att det absolut inte är normalt!

Jag återkommer i ärendet när jag har mer svar att ge!
Min sambo har råkat ut för samma symptom förra veckan, bilen har inte ens gått 400Mil.
Tänkte påtala det när jag ändå ska in och påpeka ett par småsaker så får vi se.
Men blir spänande och se vad ni får för respons från volvo.

Svårt att påvisa hackande på detta vis som uppträder sporadiskt. (själv har jag aldrig märkt något)
Tack för er input. Fem svar på några timmar med samma symptom känns som att det är statistiskt säkerställt :D att detta är ett rätt vanligt problem/fenomen. Det känns bra inför att jag tar kontakt med verkstan. Annars är det ju ett typiskt ärende där teknikerns aaaaaldrig hört talas om problemet. För precis som matteluvan är inne på så är det ju svårt att påvisa såna här symptom för det lär ju inte hända när teknikern testar. Noterar dock att jag aldrig märkte av det innan uppdateringen av mjukvara men det kan ju vara en slump.
av Tjocken
Absolut är det ett vanligt problem. Jag vet att min servicetekniker varit i kontakt med volvo centralt och fått hjälp att felsöka, då dom hade hört talas om problemet och ville ha in massa data.

Behöver inte nödvändigtvis vara att vi har samma problem, för mitt hände i stort sett varje gång i dom hastigheterna, märkte det först på farthållaren och sen även på gas med foten.

Edit: när är era bilar uttagna? Eller när tillverkades dom? Tänkte om man kunde se samband med tillverkningsmånad eller något sånt. Min är tillverkad november 2015. Uttagen 15 december.
av Takido
Hade en my 14 som började små rycka sen blev det bara sämre och sämre i bilen den hade gått ca 5 500 mil när den inte gick köra längre. Blev fixad efter många vändor till verkstaden upptäckte det var mindre om jag körde lådan i race läget.
Byta torkarblad själv?

Har använt torkarblad från Bosch Aerotw[…]

Multiremmen på dessa bilar är tydligen […]

Koppling föll i golvet

Tack för snabbt svar, jag ska kolla hur b&ari[…]

Okej! Är inte biltema jag har men provar med […]