Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AnnaCT
Hej, jag har en fråga om start/stop.
Sen en tid tillbaka händer ingenting när man frikopplar och släpper kopplingen, trots att funktionen är aktiverad. D v s motorn tickar på som vanligt. Inga felmeddelanden, ingen info på displayen.

Jag vet att listan över villkor som ska vara uppfyllda för att start/stop ska funka är ganska lång. Men jag har verkligen sett till att allt är uppfyllt. Om det nu inte är något fel med batteriladdingen etc, men det finns åtminstone inga indikationer på det.

Bilen är en V60 T3 av 2012 års modell.

Tacksam för tips! :)
av HVTH
Tar för givet att du har gått in och kollat på My Car -> Drive-E i menyn? Står det där att S/S är tillgängligt eller ej tillgängligt?

Kan ju vara värt att mäta lite på batteriet ifall det suttit i sedan bilen var ny?
Användarvisningsbild
av joel80
Givaren på lilla batteriet fick spel på min V70 tidigare och då gav den meddelande om att batteriet laddades hela tiden. Fixades av teknikern genom att bara ta bort pluspolen från lilla batteriet nån minut för att "starta om" nån givare eller nått.

Tråd om problemet: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=114635
Lösningen för just det problemet på sista sidan.
av AnnaCT
Jo, jag har varit inne i My Car, och det går inte att komma in i den undermeny som heter DRIVe > Start/Stop, den är gråtonad och ej klickbar.

Det tyder förstås på att något är knas, men inte minsta ledtråd finns att hitta i instruktionsboken.. Får kanske ringa verkstad ändå :(
Användarvisningsbild
av joel80
Ja det låter ju märkligt!

Ibland finns det kanske inte så mycket mer att göra än att åka till verkstan. Har du nån Personlig Servicetekniker kan du ju börja med att åka förbi och höra om felet känns igen. Troligen kommer dom vilja ta in bilen för att kunna läsa ut felkoder...
av Hoookan
Jag har en V60 D3 Aut 2012, S/S funkar bra men när motorn inte stanna när jag står stilla så är det batteriet som är för lite laddat. Brukar ladda batteriet på jobbet och då fungerar S/S perfekt.
På min bil har jag en knapp framför växelspaken som det står Drive-E, där kan jag stänga av och på S/S.
av AnnaCT
Tack för tipsen!

Igår kom jag åt infon i My Car-menyn, det kanske underlättade att jag hade motorn igång till skillnad från förra gången, haha :D

Det stod "Batteri laddning", så då är det där problemet ligger. Kör inte bilen varje dag, och ofta blir det lite kortare sträckor, men de gånger jag varit ute och långkört tycker jag ändå att kapaciteten borde räcka till...
av andersuw
Ytterligare en faktor som sätter s/s ur spel och som det kan vara bra att vara medveten om är rensningen av partikelfiltret. Den processen ska visserligen inte ta särskilt lång tid (max en halvtimme eller så) men då krävs att motorn är fullt uppvärmd. Kör man huvudsakligen korta sträckor med mycket kallstarter kan det innebära att s/s inte är tillgängligt på flera dagar, särskilt när det är vinter och det tar tid för motorn att bli varm. Troligen kan rensningen av filtret genomföras även om man inte kör hela den tid som processen kräver i ett sträck. Men det kanske bara blir ett fåtal minuter med fullt uppvärmd motor på varje liten resa vilket ändå innebär att det tar sin lilla tid sammantaget.
av AnnaCT
Ja, jag får testa att ladda batteriet, känns trist att det ska behövas på en i övrigt välfungerande bil, bara..

Inget partikelfilter, såvitt jag förstår, iom att den är bensindriven?
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]