Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
Hej!

Har en släkting som har råkat ut för multiremsbrott på deras XC60 D3 AWD MY12. Bilen är på väg till verkstad på bärgare just nu. Bilen är köpt på firma för cirka tre månader sedan och har rullat 7 100 mil. Vem betalar detta? Volvo, bilfirman eller ägaren? Hur är bytesintervallet på multiremmen?
Användarvisningsbild
av svergie2
Nu står bilen på verkstad och verkstadskillarna sa att det inte alls såg bra ut och att den var "bruten" lite varstans. Remmen skulle dom tydligen byta på 5 min, så det blir ingen hyrbil som det var tal på först. Fortfarande oklart vem som betalar, men verkstaden skulle ringa till bilförsäljaren.
av Daniel73
svergie2 skrev:Nu står bilen på verkstad och verkstadskillarna sa att det inte alls såg bra ut och att den var "bruten" lite varstans. Remmen skulle dom tydligen byta på 5 min, så det blir ingen hyrbil som det var tal på först. Fortfarande oklart vem som betalar, men verkstaden skulle ringa till bilförsäljaren.
Multirem är ju slitvara och om det inte utlovats att den var nybytt så får man stå för det själv.
Motorskador bekostas av maskinskadeförsäkringen.
Användarvisningsbild
av svergie2
Men multiremmen ska väl hålla längre än 7000 mil?

Bilen är hemma med ny multirem, bilhandlaren betalade kalaset utan tjafs. Inga skador på bilen tursamt nog. :)

Skickat från min Huawei Mate 7
av Daniel73
svergie2 skrev:Men multiremmen ska väl hålla längre än 7000 mil?

Bilen är hemma med ny multirem, bilhandlaren betalade kalaset utan tjafs. Inga skador på bilen tursamt nog. :)

Ungefär som att en lampa går sönder ovanligt tidigt.
Slitvara med en förväntad mivslängd som inte garanteras, hyggligt av handlaren dock.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
På S80 D5 MY09 är bytesintervallen på multiremmen iaf 6000 mil. Vet inte vad det är på nyare årsmodeller.

/Kalle
Användarvisningsbild
av svergie2
Verkar variera mellan årsmodeller. Allt mellan 6000 och 12 000 mil vad jag kan hitta. Dock hittar jag givetvis ingen info för MY12, utan bara fram till MY11.

Carplay trådlöst?

Denna köpte jag, fungerar utmärk, koppla[…]

Kan du bedöma om du då drar det hjulet […]

Nu så har min höger stora lykta givit u[…]

Jag hade inga nitar på ovansidan faktiskt, d[…]