Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mangne71
Har fått ett väldigt bra pris hos min volvohandlare på en helt ny v60 t5 bi-fuel med summum utrustning. Kör ca 1200-1500 mil om året och mestadels korta sträckor, 1.5 - 3 km samt 20 km till jobbet så en diesel går bort av den anledningen. Vågar jag köpa en gasbil eller ska jag satsa på en ren bensinare? Prisskillnaden är 60k. Kommer att ha bilen i 10 år (minst). Har 3 km till närmsta gasmack.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
mangne71 skrev:Har fått ett väldigt bra pris hos min volvohandlare på en helt ny v60 t5 bi-fuel med summum utrustning. Kör ca 1200-1500 mil om året och mestadels korta sträckor, 1.5 - 3 km samt 20 km till jobbet så en diesel går bort av den anledningen. Vågar jag köpa en gasbil eller ska jag satsa på en ren bensinare? Prisskillnaden är 60k. Kommer att ha bilen i 10 år (minst). Har 3 km till närmsta gasmack.
Du får räkna på det men tror du tjänar mer på en ren bensinare Gasen är rätt dyr vad jag förstått det i förhållande till räckvidden?
av mangne71
Gasbilen är 60k billigare än bensinare (mitt pris). Macken kör jag förbi på väg till jobbet så att fylla på gas var tionde dag eller så är inga stora bekymmer.
av ridax
Jag körde en Volvo bifuel tidigare, men tröttnade när det visade sig att gastanken har en certifierad livslängd som är betydligt kortare än bilen, så bilen blir så gott som värdelös när tankarnas bäst före datum har passerats.
av Lövet
Tankarnas livslängd är 20 år numera. Det återstår inte jättemycket av bilens värde då ändå.
(Vad är en 850 1996 värd som jämförelse?)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Bilen är säkert ändå skrot färdig efter också 20 år också. Så ja tycker du ska slå till på den om du får ett bra pris, man har ju fullstor bensintank med bra räckvidd och det lär inte bli någon stor höjning på fordonskatten på den bilen i framtiden.

Skickat från min SM-G850F via Tapatalk
av ridax
Lövet skrev:Tankarnas livslängd är 20 år numera. Det återstår inte jättemycket av bilens värde då ändå.
Jag hade en S70 från 97 (årsmodell 98). Tankarna var certifierade för 15 år och på den nya bilarna är det 20 år. Men S70n jag hade var ju inte på något sätt redo för skroten när tanken passerat "bäst-före-dagen" 2012. Den hade inte ens gått 9000mil då, hade inte tillstymmelse till rost (annat än självklara bitar som avgassystem m.m.) eller andra brister. Jag hade kunnat köra den ett bra tag till, om det inte varit för tanken.

Menar ni seriöst att man inte skall kunna använda en Volvo längre än 20 år? Så låter det inte precis när man talar med andra Volvo-ägare om kvaliten på Volvo. Då hör man minsann om bilar som gått 100,000 mil osv... ;)

Nej, jag anser det vara feltänkt om man bygger en bil med en sådan allvarlig tidsinställd begränsning.
av ridax
andreas202 skrev:Rätt mig om jag har fel, men jag har hört andra som har "pluggat" systemet, alltså tagit bort tankarna och bara kört på bensin.
När tankarna har "gått ut" menar jag då!
Ja, och det var inte direkt gratis. Kommer inte ihåg vad det kostade, men det var såpass mycket att jag inte tyckte det var attraktivt, speciellt som hela miljövinsten med bilen var borta medan alla nackdelarna var kvar... sedan åker man omkring med en gastank som tar upp mer än halva bagaget till ingen nytta. Om man inte kan köra på gas vill man naturligtvis ha bort tanken också.

Däremot när de gäller de bilar som säljs nu (med 20 års cert. på tankarna) så är ju bensintanken ibland mycket mindre, så om man då efter 20 år pluggar tankarna så har man en väldigt begränsad bil efteråt. Vet inte om det gäller just V60.
av ridax
Lövet skrev:Tankarnas livslängd är 20 år numera. Det återstår inte jättemycket av bilens värde då ändå.
Sedan är inte grejen vad bilen har för ekonomiskt värde när tankarna är slut, utan att den är värdelös som transportmedel om man inte åtgärdar det genom att plugga gastankarna. De flesta som köper bifuel-bilar gör det antagligen av miljöhänsyn. I alla fall gjorde jag det, för så skoj är det inte att köra omkring med mer än hälften av bagaget fyllt av en tank. Då är det inte attraktivt att hela miljövinsten med bilen försvinner när den blir 20 år gammal och den då istället blir sämre ur miljösynpunkt än motsvarande bensinbil och det dessutom kräver en okänd summa pengar för att överhuvudtaget göra bilen körbar när den blir så gammal.

Det ekonomiska försäljningsvärdet är inte det primära om man ändå tänkt fortsätta att köra omkring i samma bil. Jag hade tänkt ha kvar min S70 ett bra tag till, så det blev ju en stor oväntad kostnad när man helt plötsligt blev tvungen att köpa en V60. Och det där med tankarnas "bäst före datum", var det verkligen ingen som talade om när man köpte bilarna. Man borde ha informerats om att bilen hade en tidsbegränsning...

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok