Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har alltid kört med Preems diesel i min D5:a och det har funkat bra i 12000 mil.

Nu har de ökat inblandningen av tallolja till 50% mot tidigare 30%.

Min förbrukning har sjunkit från 0,82 till 0,77 under våren. (Jag kör rätt så lugnt, eller snarare inte över 110 km/h då det påverkar mycket).

Kan det bero på att energi innehållet är högre i talloljan eller är det en tillfällighet?

https://preem.se/privat/drivmedel/diesel/
Låter ju som en trevlig minskning.. :)

Blir dock alltid lite skeptisk när de blandar i mer av konstiga saker i dieseln.

Vet att OKQ8 hade någon tillsats i sin diesel som gjorde att bränslefiltret sattes igen. Kia och Hyundai har kritiserat dem för detta. Tror att Volvo var med på den kritiken också.

Utan att kunna ett dugg om diesel och dess innehåll, så låter tallolja klistrigt. Kan det sätta igen munstycken och filter tro?
Ilduce77 skrev:Låter ju som en trevlig minskning.. :)

Blir dock alltid lite skeptisk när de blandar i mer av konstiga saker i dieseln.

Vet att OKQ8 hade någon tillsats i sin diesel som gjorde att bränslefiltret sattes igen. Kia och Hyundai har kritiserat dem för detta. Tror att Volvo var med på den kritiken också.

Utan att kunna ett dugg om diesel och dess innehåll, så låter tallolja klistrigt. Kan det sätta igen munstycken och filter tro?
Det är inte obehandlad tallolja man tillsätter utan hydrogenerad (vätgasbehandlad), vilket gör att den kemiskt sett blir praktiskt taget identisk med diesel med fossilt ursprung.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hydrogena ... etable_oil
Vi försöker alltid köra på Preem-diesel av miljöskäl. Att den är 30-50% CO2 neutral är ju fantastiskt bra i sig och ger mycket större miljömässig effekt än om den drar 0,75 eller 0,85. Alla borde köra med samma miljö diesel och det borde bli lag på att ingen annan diesel får säljas, eftersom att HVO-diesel är kemiskt identisk med vanlig diesel och ingen tillsats som de andra producenterna använder. Preem har i en artikel i DN även sagt att de skulle kunna producera hela Sveriges dieselbehov bara man fick långsiktigt stöd från regeringen, nu vågar man inte ta investeringen. Hur mycket skulle inte det göra för vår miljöpåverkan? Vindkraftverk och komplicerade skatteregler känns rätt irrelevanta i sammanhanget.

Nåja, nog om det. När vi i helgen körde ca 40 mil söder ut med ACP-diesel i tanken drog den ca 0,7 (ren landsväg och oftast runt 120). Samma väg hem men den annat blask i tanken drog den ca 0,75. Båda enligt färddatorn. Överlag, uppmätt vid pump och all körning inräknad, tycker jag skillnaden är mindre, kanske runt 0,02.
andersuw skrev:
Ilduce77 skrev:Låter ju som en trevlig minskning.. :)

Det är inte obehandlad tallolja man tillsätter utan hydrogenerad (vätgasbehandlad), vilket gör att den kemiskt sett blir praktiskt taget identisk med diesel med fossilt ursprung.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hydrogena ... etable_oil

Jag har kört min värmare i 6 år nu med "talloljan" inblandad. Den har funkat perfekt, tidigare bilar jag haft har ofta värmaren börjat sota efter några år. Har även använt en skvätt av denna diesel i fotogenlampan, den sotar inte inte heller något så det verkar vara ett rent och fint bränsle.
Även jag tycker att det här med hydrogenerad tallolja verkar vara en utmärkt idé. Om det går att ytterligare öka inblandningen utan tekniska problem eller råvarubrist tycker jag även man borde se til att fixa förutsättningarna för det politiskt.

Tyvärr verkar det bara vara här uppe i norr som vi har möjlighet att köra på diesel med en större icke-fossil del än 7 procent. Det verkar inte finnas diesel som till någon större del är icke-fossil nere på kontinenten såg jag när jag spanade lite inför stundande utlandssemester. Men det är bra att Sverige går i bräschen på den här punkten.

Jag har varit OKQ8 trogen i många år nu men känner mig för tillfället lite kluven eftersom Preem utlovar högre icke-fossil inblandning (upp till 50 procent istället för upp till 30 procent). Sedan är ju sådana här formuleringar med "upp till" alltid lite skumma. Jag skulle hellre vilja att de uppgav någon slags ungefärligt genomsnitt.
Om det ska vara något att höja ögonbrynen åt för min del gällande förbrukningen bör det vara minst 2dl vid normal körning dvs ingen snålkörning på landsväg i jämt tempo.

Läste div artiklar om Preem som jobbar hårt på fronten med olja från skogsavfall. De har börjat öka andelen i Bensin med. Mycket positivt om vi kan ta hand om avfallet och göra Sverige fossiloberoende. Synd att staten motarbetar Preem.
Jag har enbart kört med Preems diesel med min nuvarande bil utan någon form av problem. Dock har jag av praktiska skäl kört två tankar Statoildiesel som enligt dem själva ska minska förbrukningen. Jag märker ingen skillnad mellan de båda, vilket då alltså innebär att Preemdieseln är lika effektiv men med betydligt trevligare sammansättning. Heja Preem.

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

Stämmer, xtra maskinskade försäkrin[…]