Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tenn
Hej,

är det någon som vet om det sitter slitagevarnare för bromsbeläggen på Volvo xc60 2012?
Hur kan jag kolla upp om det är sån eller inte?
När anses ett bromsbelägg vara slut?

Tacksam för input =)
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det sitter ej slitagevarnare. När belägget passerat 30% är det kasst (klarar inte ett nytt serviceintervall) som jag ser det. Många åsikter om vad som är slut skulle jag tro, men så räknar jag.
av Tenn
TommyP86 skrev:Det sitter ej slitagevarnare. När belägget passerat 30% är det kasst (klarar inte ett nytt serviceintervall) som jag ser det. Många åsikter om vad som är slut skulle jag tro, men så räknar jag.
Tack Tommy!
får ta en extra koll när jag kommer hem. Men ca 3mm så är det slut alltså?
Blir service framåt September så funderade om det kommer klara sig tills dess eller inte. Såg att det började tunna ut när jag bytte däck i helgen.

Hur funkar slitagevarnare på de bilar som har det? Är det nåt som går att montera på, finns inbyggt i nya belägg eller så?
Vore ju oerhört bekvämt att ha en fungerande lösning för det.
Användarvisningsbild
av Perra83
Slitagevarnare är inget du kan eftermontera. Det är bara störande med en varning i instrumenthuset.
Det är väl bara en kabel som slits av eller om den jordar i bromsskivan när belägget börjar ta slut.
Så länge du inte kör med plåtfälgar ser du ganska lätt hur slitna beläggen är.

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]

Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]