Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag satte på sommardäcken igår och upplevde lite konstiga vibrationer som jag inte kände med vinterdäcken.

Det är lite svårt att beskriva men de känns ungefär som när man har hårdare bussningar i drivlinan. När man accelerera på låga varv så känns en vibration som jag inte hade med vinterdäcken. Det kan även kännas i jämn hastighet och känns då som om man körde på ett lite grovmönstrat däck...

Det känns alltså inte som en vanlig däckobalans, och känns oftast helt normalt...

Däcken har rullat 200mil innan vintern, dock körde inte jag bilen då.

Ganska lösa indicier att gå på men kan någon ha en idé om vad det kan vara, eller är det bara hjärnspöken...?

.
upfswe skrev:Är det samma dimension på däcken?

Jag har 16" på vinterdäcken & 17" på sommardäcken. Känner igen det du skriven.
Däcken är helt nya.
Ja, samma dimension.
Cellen85 skrev:Kolla så att däckens rotationsriktning är åt rätt håll. Annars är det att balansera om däcken som gäller, kan vara någon vikt som har lossnat under vintern?
Finns ingen rotations riktning på dem, bara inner/ytter och det stämmer.

Jag ska kolla om det saknas någon vikt.

.
Borstades navet rent vid däckbyte?

Min Mondeo var hopplöst känslig för smuts mellan fälg och nav.
Vibrerade lågfrekvent...

Olika fälgar har olika anliggningsytor mot navet så det är viktigt att hela navet är rent från packat grus.
Perra83 skrev:Är vibrationerna med hela tiden eller försvinner dom efter att du kört några km?
Vibrationerna känns nästan bara när man accelererar på låga varv... då vibrerar det på ett sätt som jag inte upplevde med vinterdäcken.

.
StefanN skrev:Orginalfälgar eller eftermarknadsgrejer som behöver centrumringar?
Original och samma dimension som vinterdäcken.

.

Snyggt! Bävar inför bromsjobbet, det ve[…]

The discs don't look too worn. Check that they are[…]

Ny stereo i min s40 2004

Hej, passar en sådan stereo direkt i urtaget[…]

Är det inte bytt egr och egr kylare på […]