Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ilduce77
Hej alla!

Är ny här på forumet och tänkte kolla om någon har svar på ett par frågor.

Tänkte köpa nya fälgar och sommardäck till en xc60 2016. Gillar ixion fälgarna skarpt, men har tyvärr inte riktigt råd att lägga ca 26.000 på däck och fälg just nu.

Funderar därför på att köpa fälgar av märket Ocean. De har en modell som heter ocean storm och en som heter ocean orkan, som är slående lika ixion. Är det någon som vet något om ocean fälgar? Skit eller bra? 20 tums ligger på 1995kr/fälg.

Nästa fråga. Som jag har förstått det så har Volvos original ixion ET55. Oceans fälgar har ET50. Vad skiljer dessa siffror åt och spelar skillnaden någon roll?

Någon som har andra förslag?

Tackar på förhand!
Användarvisningsbild
av sony
Jag är ingen expert men om du ska ha dem som sommarfälgar är det inga problem. Såsom vinter NEJ. Dem kommer flagna pga saltet. Eftersom dessa fälgar inte är original måste du ha plastringar annars passar inte dem rakt av
av andreas202
Centrumet i fälgen (pin hållen) är 5mm närmare mitten av fälgen än orginal fälgen.
Dvs fälgarna kommer att komma 5mm längre ut än orginal hjulen.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
andreas202 skrev:Centrumet i fälgen (pin hållen) är 5mm närmare mitten av fälgen än orginal fälgen.
Dvs fälgarna kommer att komma 5mm längre ut än orginal hjulen.
Tackar!

Som ni märker är jag helt novis inom fälgområdet och behöver all hjälp och förklaring.. :)

Du skriver att fälgen kommer 5 mm längre ut. Kommer detta ha någon negativ inverkan på något? Fler stenskott? Risk för vibrationer? Annat?

Kommer jag behöver montera de plastringar som Sony skrev om och vad heter sådana ringar och var ska de sitta?

Blir det nyköp av fälgar så kommer original ixion fälgarna på 18 tum få rulla vintertid med dubbdäck. Lacken på originalfälgarna borde väl klara saltet?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Kör på original! Jag skulle aldrig någonsin montera kopior.

Har sett riktigt otäcka saker som hänt med billiga kopior. Såg en som körde i ett potthål och hela fälgen sprack! Navet och bultar satt kvar men fälgen sprack runt om.

En vanlig syn på kopiorna också är att det sitter sjuka mängder balanseringsvikter för att få det bra.

Kan inte säga att alla kopior är så, men varför chansa? Det lär ju finnas en anledning att original-fälgarna är mycket dyrare...
av ansjo
Kolla Blocket, där brukar det finnas mycket mumma mellanåt :D
Användarvisningsbild
av benny10
Älskar hur alla har en åsikt men ingen erfarenhet. Låt de som kör eller har kört med Ocean Storm lämna sina omdömen istället! Blir liksom lite mer relevanta svar då.

Vad jag kan hjälpa trådskaparen med är att berätta att centrum/ navringar ingår hos dom flesta som säljer Ocean Storm. ET50 är inte heller ngt problem.
Senast redigerad av 2 benny10, redigerad totalt 0 gång.
av Lövet
Jag skulle inte vara orolig att köra på de fälgarna. Det rullar oerhört många kopior på vägarna utan problem och även originalfälgar spricker i potthål emellanåt. Sedan brukar kopiorna vara tyngre och ha sämre ytskikt. Det får man räkna med och bedöma hur stor betydelse det har.
Användarvisningsbild
av benny10
När vi ändå är inne på ämnet. Kan ngn med ett bättre öga bedöma om nedanstående fälg är en Ixion eller kopia? Har en bit att åka för att kolla på dem live. Säljaren hävdar bestämt att det är original medan jag är osäker. Nyansmässigt der det väl likt ut (vet att OS är ljusare än Ixion) men ojämnheterna inne i fälgen plus antalet balsnseringsvikter gör mig osäker. Tacksam för hjälp.

Bild

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]