Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tjocken
Farsan funderar på en ny v60 D5 hybrid, som ny tjänstebil.
Men, är det skillnad på D5 och D6 i räckvidd? Vad är det rimligt att den klarar av att gå på el?
Han har ca 4 mil till och från jobbet, motorväg och landsväg. 2 mil av varje ungefär, kommer han klara av att enbart köra på el fram och tillbaka på jobbet. Han har laddmöjlighet på jobbet.
av Droopy
Beror ju på så många faktorer, väder/vind, hur du kör osv, men 2mil enkel väg borde den väl gå i iaf på sommaren, vintertid med rumpvärme och fulla flås på fläkten vetetusan. Personligen tycker jag att det är aldeles för dårlig battcapacitet än idag för att kunna motivera ett köp av en hybrid, 10år till då har vi en ny teknik som gör elbilen/hybriden användbar.

Nu får man ju planera ihäl sin körning om man vill kunna köra på el så mycket som möjligt. och för de som bor i lägenhet är det ju helt meningslöst med en bil som tar sig 3mil på el, tycker jag, jag har ju ingen möjlighet att ladda på dagarna hemma.

Annat vore om man hade så man kunde snurra iaf minst 10mil per dyngn så kunde man ladda på jobbet på dagtid, då skulle man klara sig.
Användarvisningsbild
av joel80
2 mil kommer man alltid.. Även med värme och 115km/h.
Jag har vintertid kommit ca 3 mil när jag startat från Gävle och kört motorvägen söderut. När det varit rejält kallt (-15 och däromkring) har den första eller de första två km gått på diesel p.g.a att batteriet varit för kallt. Även vid enstaka minusgrader har det hänt att den kört några hundra meter innan elen kan gå igång. Då har jag ofta missat att köra igång förvärmningen eller bsra hunnit köra den en kortare tid.

Häromdagen när det var 3-4 plusgrader kom jag drygt 38km på el.. Då var det i och för sig inte motorväg utan landsväg.

Kommer han kunna ladda på jobbet kommer det vara lugnt.. Kommer han inte kunna det kan du vintertid få köra sista milen/halvmilen hem på diesel. Sommartid klarar han troligen hela resan.

Jag som bilar Gävle-Stockholm 1-2ggr i veckan har nu under vintern ändå haft en snittförbrukning på runt 0.4l/mil vid pump. Alla korta resor man ändå gör har dragit ner förbrukningen så pass. (med enbart dieseldrift ligger den nog på mellan 0.6-0.7l/mil beroende på hur man kör.)

Även utan laddning kommer man få rätt låg förbrukning om man kör 4 mil.. Säg att man den sista milen får 0,8l/mil. Då har man snittförbrukning den dagen på 0.2l/mil.
Då kommer man 200 mil innan man måste tanka... (tanken på 45l.. Så tanklampan börjar lysa efter ca 40l.) :)
Helt okej förbrukning det också.. ;)
av Tjocken
Tjocken skrev:Farsan funderar på en ny v60 D5 hybrid, som ny tjänstebil.
Men, är det skillnad på D5 och D6 i räckvidd? Vad är det rimligt att den klarar av att gå på el?
Han har ca 4 mil till och från jobbet, motorväg och landsväg. 2 mil av varje ungefär, kommer han klara av att enbart köra på el fram och tillbaka på jobbet. Han har laddmöjlighet på jobbet.
Jag formulerade mig nog lite dåligt, han har 4 mil enkel till jobbet. Alltså totalt 8 mil om dagen, men med möjlighet att ladda både hemma och på jobbet. Så frågan är ju om han klarar att åka upp mot 90-95% av sin dagliga körning till och från jobbet på el. Han jämför med passat GTE och Audi E-tron.
Är det någon som vet om dom har sämre eller bättre räckvidd? Alltså inte tillverkarens uppgifter, utan dom sanna som man upplevt!
av MrSportBee
Tjocken skrev:Farsan funderar på en ny v60 D5 hybrid, som ny tjänstebil.
Skillnaden mellan D5 och D6 hybrid är dieselmotorns programvara, det är allt. Elmotor och batteri är densamma så räckvidd på el är lika. Din farsa har 4 mil till jobbet kan sedan ladda och därefter köra samma 4 mil hem, varar hälften är motorväg hälften är landsväg. Svaret på din fråga om han klarar sig på el blir sammanfattningsvis att han gör det under sommarhalvåret men inte under vinterhalvåret. Sedan finns det massor av faktorer som påverkar, främst hur fort din farsa kör, hur hårt han gasar upp och vilken temperatur det är ute. Står bilen ute när den laddas? Om inte så är oddsen klart bättre att det ska gå, står den ute så kommer din far att få tanka diesel under vinterhalvåret för att värma upp batteripaketet och det är en förvånansvärt hög förbrukning på dieselvärmaren. 4 mil körning gör nog att batteriet klarar sig, även om det traditionella batteriet i Volvos teori ska laddas när hybridbatteriet laddas så får jag nog påpeka en viss tvekan.

Volvos D5/D6 Hybrid har ca 20 % mer batterikapacitet än FuskWagens hybridbilar så om din far vill klara sig på el så ska han absolut inte köpa något från den koncernen. Har nu haft min D6 Hybrid i drygt 2,5 år och fram till i nov/dec i fjol så kom jag alltid 45-50 km på el i "pure" läge om jag aldrig körde fortare än 70 km/h. Efter denna vinter så märker jag att batteriets förmåga att leverera like mycket ström har minskat. Hybridbatteriet klarar nog inte 100% kapacitet i mer än 2-3 år sedan går det utför. Vilket Volvo också mycket riktigt påpekar i sina broschyrer.

Jag tycker din far ska slå till, han kommer faktiskt att få en riktigt rolig bil ur flera aspekter, men den är trång om man är fler än 2 och ska ha med bagage...
Användarvisningsbild
av joel80
Av vad jag förstått så har kapaciteten minskat med ungefär 7-10% efter två åren.. Sen går minskningen betydligt saktare, ca 1% per år.. Det gäller i allafall andra elbilars kapacitet. (t.ex leaf och tesla som jag läst rapporter om.)
av Primus
Jag har en D6 som togs ut i december -14. Jag kommer i princip alltid minst 40 km. Tror jag varit nere på 38-39 km några enstaka gånger. Jag kör i Stockholm med allt vad det innebär med köer och ojämnt tempo. Sedan är det väl så att över 70-80 km/h börjar förbrukningen ticka på lite mer. Jag ligger ofta under 0,2l/mil om jag har min vanliga körning. När jag har gjort en del längre resor brukar snittförbrukningen närma sig 0,4 l/mil. Min körcykel är ju såklart i det närmaste perfekt för en plugg-in-hybrid, så jag är extremt nöjd. Nu har jag aldrig kört D5 Hybrid, men D6 är en helt underbar bil. Den är rolig att köra då den är betydligt bättre balanserad än vanliga V60 och kraften när man kör på power-läget är imponerande. Att dessutom ha AWD att koppla in när det behövs är inte helt fel. Nu behövs ju nästan aldrig det, men en gång klarade jag en backe när det var glashalt tack vare den knappen... Inte varit så nöjd med en bil sedan min BMW 330. Men det som inträffar är att man blir lite av gubbe-i-hatt chaufför... Man försöker hela tiden komma så långt som möjligt på el och samtidigt undvika att dieselmotorn går igång.
av Tjocken
Jag väcker tråden till liv igen med en fråga, nu har pappa provkört både Audi A3 e-tron och passat gte! Sist ut är nu v60. Han hämtade den idag hos handlaren och ska få ha den tills på måndag så en ordentlig provkörning blir det allt!
Men en ganska så viktig fråga har dykt upp av honom som jag inte lyckats hitta svar på.

Är det möjligt att montera extraljus i samma mån som på en vanlig bil? Om det nu blir volvo så kommer han välja intellisafe PRO paketet, och då kan man inte sätta några jätteblaffor i grillen, men en bra och ordentlig ledlist kan man ju klämma dit nertill?
Säljaren på passat trodde inte att det va möjligt, Audi tillfrågades inte, och volvo ska frågas på måndag. Men alla kunnande människor här sitter säkert på bättre svar?!

Har flera modell V90 97-98 med automat. De har oli[…]

Vart står det att den stått i garage[…]

Hej, slangen läker och måste bytas vilk[…]

Xc40 bensin köpråd

Alla årsmodeller av XC40 kommer få 4G […]