Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, vad gör bilen när man ställt in att bilen är parkerad inomhus? Värmer batterier? Värmer vattnet i motorn via el? Eller något annat?
Värmer batteriet och kupé. Osäker på om den värmer dieselmotorn...
Den är inte så effektiv.. Totala effekten ligger nog inte på mer än max 2kw.. (jämfört med dieselvärmaren som ligger på 6kw.)
Men den smälter is på rutorna, fast det tar längre tid. Där det går på 10-15 min för dieselvärmaren tar det nog 30-45min för elvärmaren. När det var -15 räckte det inte för att smälta bort all is för mig.
Nu har jag gjort lite ovetenskapliga tester. :)

Laddaren vi har på kontoret har webbgränssnitt där man kan se hur mycket den laddar. Jag hade haft bilen inkopplad flera timmar så batteriet var fullt och den hade gått ner till nära 0 i laddningen:
Bild

Drog igång förvärmen på bilen som hade inomhusläge inställt samt stod ute i ca +2 grader. Den hade stått stilla i 5,5 timmar så bör inte haft någon värme kvar alls. Då gick förbrukningen på laddaren direkt upp till 10,5A:
Bild

Jag kollade igen efter bara 8 minuter, då hade förbrukningen gått ner rejält:
Bild

Och efter ytterligare 14 minuter ännu mer:
Bild

Jag måste säga att det är lite märkligt att den går ner så, för temperaturen i kupén skull kunde den gott ha blåst på med högre styrka hela tiden... Men är väl inte enbart kupévärmen som drar igång, även uppvärmninge av t.ex batteriet ska ju ske när man förvärmer...
På laddboxen finns det en "lampa" som lyser neråt på väggen. Lite småsnyggt.. Det finns också led-belysning i en slags "ring" runt hela laddaren, men den lyser allt för starkt, även i low. Och när man laddar så "snurrar" belysningen, vilket gör att hela väggen vid kontoret lyses upp och det ser ut som värsta tivolit. :D Vi kände inte att vi ville dra åt oss alla blickar på det viset så vi stängde av!

Det är två sånna här laddare vi har: http://www.charge-amps.com/halo-wallbox/
Tack, klart intressant!
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]