Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elma
#1055870
Hej !
Undrar vad skillnaden är på de nya 4 cyl. motorerna, de finns ju i (2014-2015) 181 hk och (2016) 190 hk och
går det ev. att öka en 181 hk motor till 190 hk ?
Har det med några hårdare utsläppskrav att göra ?
Vänliga hälsningar
elma
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1055876
elma skrev:Hej !
Undrar vad skillnaden är på de nya 4 cyl. motorerna, de finns ju i (2014-2015) 181 hk och (2016) 190 hk och
går det ev. att öka en 181 hk motor till 190 hk ?
Har det med några hårdare utsläppskrav att göra ?
Vänliga hälsningar
elma
Vill du ha Polestar (trimmas hos din Volvohandlare med bibehållna garantier) till 2014-2015 så ger FWD 200hk/440Nm med uppgraderingen. AWD ger hela 215hk och 440Nm.

https://www.polestar.com/se/produkter/modelloversikt/
av III
#1057976
Tyvärr inget svar på frågan men vill minnas att en biltidning i ett test mätte en 180 hk och den gav i bänk 190 hk. Då undrar man ju är det samma motorer och har olika effekt av "politiska" skäl eller ger 190 hk-varianten 200 hk eller var det bara flax att biltidingen fick ett exemplar som levererade mer än angivet?
av Droopy
#1057979
elma skrev:Hej !
Undrar vad skillnaden är på de nya 4 cyl. motorerna, de finns ju i (2014-2015) 181 hk och (2016) 190 hk och
går det ev. att öka en 181 hk motor till 190 hk ?
Har det med några hårdare utsläppskrav att göra ?
Vänliga hälsningar
elma

borde väl hänga ihop med utsläpskraven kan jag tycka 190hk + start/stopp gorde väl att den gick igenom . Tror inte du känner någon skillnad iaf på en 181 och 190hk.
av andersuw
#1058010
elma skrev:Undrar vad skillnaden är på de nya 4 cyl. motorerna, de finns ju i (2014-2015) 181 hk och (2016) 190 hk och
går det ev. att öka en 181 hk motor till 190 hk ?
Ja uppenbarligen. Polestar erbjuder optimering för båda motorerna och effekten efter optimering är i båda fallen 200 hk. Även vridmomentsiffrorna efter optimering är desamma. Det antyder i sin tur att motorn är oförändrad rent mekaniskt och att Volvo bara ändrat motorstyrningen en aning för att ta ut lite mer effekt.
elma skrev:Har det med några hårdare utsläppskrav att göra ?
Nej troligen inte. Miljöcertifieringen förblir densamma efter Polestaroptimeringen.
av andersuw
#1058011
fjohan82 skrev:Vill du ha Polestar (trimmas hos din Volvohandlare med bibehållna garantier) till 2014-2015 så ger FWD 200hk/440Nm med uppgraderingen. AWD ger hela 215hk och 440Nm.
Att D4 AWD ger högre effekt efter optimering beror på att den har en annan motor än D4 FWD. I D4 AWD sitter ingen fyrcylindrig VEA-motor utan den gamla femcylindriga spisen med större cylindervolym (2,4 liter istället för 2 liter).
av elma
#1058088
Hej igen !

Om det nu inte är nån större skillnad så undrar man varför dom skruvar upp motorerna, är det ett försäljningsargument med fler hk ? De som inte är uppskruvade borde hålla längre eller ?

Vänliga hälsningar
elma
av andersuw
#1058095
elma skrev:Om det nu inte är nån större skillnad så undrar man varför dom skruvar upp motorerna, är det ett försäljningsargument med fler hk?
Visst är det så. Fler hästkrafter gör att man kan ta mer betalt eller höja bilens attraktionskraft vid oförändrat pris. Det här är inte första exemplet på en Volvomotor som levereras med olika effekt beroende på motorstyrningens utformning. Till P2-bilarna (t.ex. V70N) fanns exempelvis två 2,4-liters sugmotorer, en med 140 hk och en annan med 170 hk. Samma motor men olika motorstyrning och olika prislappar.
elma skrev:De som inte är uppskruvade borde hålla längre eller?
Ja kanske, i vart fall om man gör bruk av den extra effekten och det extra vridet. Men det är säkert inte mycket att oroa sig för så länge man håller sig inom de gränsvärden för effekt och vridmoment som motorn är dimensionerad för att klara av. När det gäller Polestaroptimeringen så påverkar den inte Volvos garantier eller maskinskadeförsäkringen (i vart fall hos Volvia) vilket i sin tur tyder på att man inte behöver oroa sig särskilt för livslängden om man väljer att optimera.

Såvitt jag vet är också D4 VEA samma motor som D5 VEA så när som på motorstyrningen och turbosystemets utformning. D5 VEA ger 225 hk/470 Nm i standardutförande och 233 hk/500 Nm i Polestaroptimerat skick. Sannolikt skulle även D4 VEA klara motsvarande effekt- och momentuttag utan att löpa överdriven risk att gå sönder, möjligen med reservation för just turbosystemet. Det senare kanske håller det med men har sannolikt svårare att leverera det laddtryck som krävs för att ge samma effekt och vridmoment som D5:an.
av Twendor
#1058101
Hei.
Det er trolig noen endringer mellom dem, selv om det med Polestar blir det samme antallet Hk/NM

Det er lavere Co2 og raskere 0-100 på 181hk iallefall ifølge tall fra Volvo.
Mulig det er gjort endringer for å få ned F.eks NOX tallet, og dermed høyere CO2 samt tregere 0-100 på 190hk.
mvh Twendor

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]