elma skrev:Om det nu inte är nån större skillnad så undrar man varför dom skruvar upp motorerna, är det ett försäljningsargument med fler hk?
Visst är det så. Fler hästkrafter gör att man kan ta mer betalt eller höja bilens attraktionskraft vid oförändrat pris. Det här är inte första exemplet på en Volvomotor som levereras med olika effekt beroende på motorstyrningens utformning. Till P2-bilarna (t.ex. V70N) fanns exempelvis två 2,4-liters sugmotorer, en med 140 hk och en annan med 170 hk. Samma motor men olika motorstyrning och olika prislappar.
elma skrev:De som inte är uppskruvade borde hålla längre eller?
Ja kanske, i vart fall om man gör bruk av den extra effekten och det extra vridet. Men det är säkert inte mycket att oroa sig för så länge man håller sig inom de gränsvärden för effekt och vridmoment som motorn är dimensionerad för att klara av. När det gäller Polestaroptimeringen så påverkar den inte Volvos garantier eller maskinskadeförsäkringen (i vart fall hos Volvia) vilket i sin tur tyder på att man inte behöver oroa sig särskilt för livslängden om man väljer att optimera.
Såvitt jag vet är också D4 VEA samma motor som D5 VEA så när som på motorstyrningen och turbosystemets utformning. D5 VEA ger 225 hk/470 Nm i standardutförande och 233 hk/500 Nm i Polestaroptimerat skick. Sannolikt skulle även D4 VEA klara motsvarande effekt- och momentuttag utan att löpa överdriven risk att gå sönder, möjligen med reservation för just turbosystemet. Det senare kanske håller det med men har sannolikt svårare att leverera det laddtryck som krävs för att ge samma effekt och vridmoment som D5:an.