Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av davidgp
Hej.

Jag browsar bland lite D5:or på blocket.
De finns i olika smak, vad jag kan få fram via "Mina Fordon"-appen.
Några 205 och några 225hk. Skattesatsen skiljer sig också åt rätt kraftigt.

Ingen som angivit Polestar-trim, så det är förmodligen inte det.
Jag tänker att det vill man väl skriva i sin annons...

Finns den i olika smak från fabrik?
av oop
Beror på årsmodellerna. Minns jag rätt så står inte ökningen man får med polestar med på mina fordon appen. (Rätta mig om jag har fel) :)
av ThunderAce
D5 2007-2009 185hk
D5 2009-2013 205hk
D5 2013-> 214hk

Söker du bara på blocket efter "D5 225hk" så kommer du få fram Polestar optimerade bilar
av davidgp
Detta är 2011:or allihop. Och blocket tror att de är 205hk.
Men Mina Fordon och skattesatsen tyder på annat.
av ThunderAce
davidgp skrev:Detta är 2011:or allihop. Och blocket tror att de är 205hk.
Men Mina Fordon och skattesatsen tyder på annat.
de extrauppgifterna från "Bytbil" som hämtas automatiskt stämmer inte alltid

här har du ett exempel

XC70 2009 D5 185 hästar som är optimerad till 225hk, extrauppgifter från "bytbil" säger fortfarande 185hk

http://www.blocket.se/dalarna/Volvo_XC7 ... m?ca=8&w=3
av ThunderAce
davidgp skrev:Hmm. Då har man registreringsbesiktigat efter trim?
det är inte alla som gör det, sätter man dit en trimbox så är det bara och plocka bort den
ifall det skulle vara nåt, folk vill väl inte betala mer skatt och slipper regbesiktning
det rullar en hel del bilar på vägarna som inte betalar tillräckligt med skatt pga detta
av Mwi
ThunderAce skrev:
de extrauppgifterna från "Bytbil" som hämtas automatiskt stämmer inte alltid

här har du ett exempel

XC70 2009 D5 185 hästar som är optimerad till 225hk, extrauppgifter från "bytbil" säger fortfarande 185hk

http://www.blocket.se/dalarna/Volvo_XC7 ... m?ca=8&w=3
Den bilen går aldrig att registreringsbesiktiga med angiven effekt man måste få ett intyg från tillverkaren, och det är bara Polestar som erbjuder det. Fordonsskatten ändras inte med Polestar eftersom förbrukningen är oförändrad, och med Volvia är även försäkringspremien oförändrad.
Användarvisningsbild
av ER
ThunderAce skrev:
det är inte alla som gör det, sätter man dit en trimbox så är det bara och plocka bort den
ifall det skulle vara nåt, folk vill väl inte betala mer skatt och slipper regbesiktning
det rullar en hel del bilar på vägarna som inte betalar tillräckligt med skatt pga detta
Ingen vettig person sätter trimbox vars enda syfte är att lura systemet och trycka in mera bränsle och den vägen ge mera hästar eller tar bort annat som bilen har och ingår i avgasreningens godkännande. Vem som helst kan sänka förbrukningen 0.1l/mil genom att köra med insidan av huvudet, behövs inget olagligt chip/ta bort något för att klara av det.
Bättre trimma helt öppet och lagligt så man lurar dom som kollar upp bilen och då kliar sig i huvudet då dom får "fel" svar om motoreffekten mot förväntad.
av ThunderAce
ER skrev:
ThunderAce skrev:
Ingen vettig person sätter trimbox vars enda syfte är att lura systemet och trycka in mera bränsle och den vägen ge mera hästar eller tar bort annat som bilen har och ingår i avgasreningens godkännande. Vem som helst kan sänka förbrukningen 0.1l/mil genom att köra med insidan av huvudet, behövs inget olagligt chip/ta bort något för att klara av det.
Bättre trimma helt öppet och lagligt så man lurar dom som kollar upp bilen och då kliar sig i huvudet då dom får "fel" svar om motoreffekten mot förväntad.
Finns människor för allt, sista token är inte född än

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]