- ons 24 feb 2016, 19:16
#1051812
Hej alla bilentusiaster!
Efter snart 5 år som lycklig ägare till en BMW 116d går jag i bilbytartankar. Har aldrig tidigare ägt en Volvo och har alltid gillat bakhjulsdrift och avfärdat "framhjulskrafs". Nu har jag dock fallit lite för V60 och har efter provkörning av V60 D3 och D4 (båda manuella) har jag fått mersmak. Egentligen har jag velat testa T3 och T4 också, men handlaren jag besökt har inte haft någon för provkörning. Jämfört med nuvarande BMW och nyare 3-serien gillar jag komforten i v60. Grymma stolar och bra kvalitetskänsla! Dock börjar välutrustade v60 närma sig exempelvis en motsvarande 320i/320d i pris...
Nu vänder jag mig hit för lite råd och resonemang! Är det något speciellt man bör tänka på vad gäller v60? Jag är ute efter något nyare begagnat, facelift och helst manuell men inget krav. Kör inte speciellt mycket, ca 1000 mil per år skulle jag gissa att jag kommer upp i, så något krav på diesel av den anledningen finns inte. Dock var nya D4:an skön att köra. Frågan är hur mycket dyrare det kommer att vara med en D4 än låt säga en T3? Skattefri som miljöbil, lägre förbrukning och likvärdiga servicekostnader (?) men givetvis ett högre inköpspris och högre tapp i kronor. Men efterfrågan när man väl ska sälja lär väl vara större på en modern diesel och kanske blir skillnaden inte så stor i slutändan? Kan tänka mig att lägga lite mer pengar i inköp om totalkostnaden blir rimlig, men D4 med nya motorn och bra utrustning ligger nog på gränsen för budgeten.
Förutom facelift, är det större andra förändringar som gjorts på slutet? Växellådan i T3 och T4, samma som i D4? Ser ut att vara en annan växelspak iaf, men det kanske inte betyder något. Lådorna i de bilar jag testat var sköna, men har läst att äldre lådor fått lite kritik..?
Efter snart 5 år som lycklig ägare till en BMW 116d går jag i bilbytartankar. Har aldrig tidigare ägt en Volvo och har alltid gillat bakhjulsdrift och avfärdat "framhjulskrafs". Nu har jag dock fallit lite för V60 och har efter provkörning av V60 D3 och D4 (båda manuella) har jag fått mersmak. Egentligen har jag velat testa T3 och T4 också, men handlaren jag besökt har inte haft någon för provkörning. Jämfört med nuvarande BMW och nyare 3-serien gillar jag komforten i v60. Grymma stolar och bra kvalitetskänsla! Dock börjar välutrustade v60 närma sig exempelvis en motsvarande 320i/320d i pris...
Nu vänder jag mig hit för lite råd och resonemang! Är det något speciellt man bör tänka på vad gäller v60? Jag är ute efter något nyare begagnat, facelift och helst manuell men inget krav. Kör inte speciellt mycket, ca 1000 mil per år skulle jag gissa att jag kommer upp i, så något krav på diesel av den anledningen finns inte. Dock var nya D4:an skön att köra. Frågan är hur mycket dyrare det kommer att vara med en D4 än låt säga en T3? Skattefri som miljöbil, lägre förbrukning och likvärdiga servicekostnader (?) men givetvis ett högre inköpspris och högre tapp i kronor. Men efterfrågan när man väl ska sälja lär väl vara större på en modern diesel och kanske blir skillnaden inte så stor i slutändan? Kan tänka mig att lägga lite mer pengar i inköp om totalkostnaden blir rimlig, men D4 med nya motorn och bra utrustning ligger nog på gränsen för budgeten.
Förutom facelift, är det större andra förändringar som gjorts på slutet? Växellådan i T3 och T4, samma som i D4? Ser ut att vara en annan växelspak iaf, men det kanske inte betyder något. Lådorna i de bilar jag testat var sköna, men har läst att äldre lådor fått lite kritik..?