Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LillMyran
Hej alla bilentusiaster!

Efter snart 5 år som lycklig ägare till en BMW 116d går jag i bilbytartankar. Har aldrig tidigare ägt en Volvo och har alltid gillat bakhjulsdrift och avfärdat "framhjulskrafs". Nu har jag dock fallit lite för V60 och har efter provkörning av V60 D3 och D4 (båda manuella) har jag fått mersmak. Egentligen har jag velat testa T3 och T4 också, men handlaren jag besökt har inte haft någon för provkörning. Jämfört med nuvarande BMW och nyare 3-serien gillar jag komforten i v60. Grymma stolar och bra kvalitetskänsla! Dock börjar välutrustade v60 närma sig exempelvis en motsvarande 320i/320d i pris...

Nu vänder jag mig hit för lite råd och resonemang! Är det något speciellt man bör tänka på vad gäller v60? Jag är ute efter något nyare begagnat, facelift och helst manuell men inget krav. Kör inte speciellt mycket, ca 1000 mil per år skulle jag gissa att jag kommer upp i, så något krav på diesel av den anledningen finns inte. Dock var nya D4:an skön att köra. Frågan är hur mycket dyrare det kommer att vara med en D4 än låt säga en T3? Skattefri som miljöbil, lägre förbrukning och likvärdiga servicekostnader (?) men givetvis ett högre inköpspris och högre tapp i kronor. Men efterfrågan när man väl ska sälja lär väl vara större på en modern diesel och kanske blir skillnaden inte så stor i slutändan? Kan tänka mig att lägga lite mer pengar i inköp om totalkostnaden blir rimlig, men D4 med nya motorn och bra utrustning ligger nog på gränsen för budgeten.

Förutom facelift, är det större andra förändringar som gjorts på slutet? Växellådan i T3 och T4, samma som i D4? Ser ut att vara en annan växelspak iaf, men det kanske inte betyder något. Lådorna i de bilar jag testat var sköna, men har läst att äldre lådor fått lite kritik..?
Användarvisningsbild
av Perra83
D4 VEA automat har 8 stegs låda. Den rätt trevlig.
Fördelen med en diesel är att dom har dieselvärmare. Välj en med VOC (Volvo on call) då kan du starta värmaren och motorn från mobiltelefonen plus en massa andra små finesser.

Sen får du inte missa rattvärmen och adaptiva farthållaren.
Användarvisningsbild
av joel80
Kollar du på bilar runt 12-13 skulle jag också kunna tipsa om T4F-motorn. Den är väldigt skön att köra, och skatten är låg då den går på etanol om man vill. (Lite piggare på etanol t.o.m tycker jag..)

Med så pass lite mil håller jag med dig.. Onödigt med diesel.
Enda stora fördelen skulle jag säga är värmaren, om bilen har VOC (volvo on call) eller i allafall tidur.
Kanske finns en och annan T4 med värmare också.. Men jag tror det är rätt ovanligt. (annat än elektrisk alltså).
Användarvisningsbild
av Derank
skippa F-motorn, T3 el T4 elternativt diesel. etanolspisarna är iskalla idag. Ja jag har haft T4F själv och upplevt problemem med spridarbyten mer en 1 gång. Skippa F, det är ett gott råd.
Användarvisningsbild
av joel80
Derank skrev:skippa F-motorn, T3 el T4 elternativt diesel. etanolspisarna är iskalla idag. Ja jag har haft T4F själv och upplevt problemem med spridarbyten mer en 1 gång. Skippa F, det är ett gott råd.
Etanolmotorerna är bra motorer, och ligger bra i pris.
Vet inte hur du använde den.. Men många här inne har kört etanol i många år utan etanolrelaterade problem.

Och eftersom dom går utmärkt på vanlig bensin också kan man köra den som en T4 om man skulle vilja.. Fast utan att betala så hög skatt.
av LillMyran
Tack för tips och info!

Vad gäller utrustning är rattvärme ett krav! VOC, navigation och elstolar är klart önskvärt, men kanske inte lika hårda krav. Jag siktar främst på nån faceliftad, 2014 och nyare, och etanolmotorn tror jag inte riktigt på. Utbudet på diesel är ju mångdubbelt större än för bensinarna, så det är väl något som talar för att det kanske blir diesel igen. Om det ska bli en automat så känns det som att det är den nya 8-stegade som är aktuellt. Dock är tjejen mest sugen på manuell, och jag är väl också mest förtjust i manuell låda.

Nu har jag en plats i kallgarage, så jag vet egentligen inte riktigt om jag får så stor användning av värmaren när jag är hemmavid iaf. Inte drar man väl igång värmaren i ett flerbilsgarage..? Nåja, skadar inte att ha funktionen förstås.

Hur skiljer sig servicekostnader mellan bensin-/dieselmodellerna?
av mikebike
Perra83 skrev:Fördelen med en diesel är att dom har dieselvärmare.
Snarare en nackdel. Anledningen till att jag sålde min förra bil.
Användarvisningsbild
av Perra83
mikebike skrev:
Perra83 skrev:Fördelen med en diesel är att dom har dieselvärmare.
Snarare en nackdel. Anledningen till att jag sålde min förra bil.
Ja lukten av diesel som känns ibland är inte kul. Att aldrig behöva skraparutorna eller hoppa in i en kall bil väger upp det lilla negativa som finns. Bränslevärmare i en bensinare är inte vanligt och hittar man en bil som uppfyller de flesta krav så kan man ge sig faan på att den inte har någon värmare.

Jag blev snuvad på en V60 T6 -14 R-Design som hade bensinvärmare. Hade ja köpt den hade säkert jag med nog aldrig åkt diesel igen.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!