Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mellberg
#1051159
Hej hej, helt ny här på forumet, men det går nog ändå.. =)

På grund av anledning, dvs utökning i sommar så har det blivit läge att skaffa en lite större bil. Vår gamla trotjänare S60 får hitta en annan ägare och kliva åt sidan för en XC60 istället.
Det stod länge och malde mellan V70 och XC60 men till slut så känner vi att XC60'n helt enkelt känns lite fräschare och roligare.

Då är bara frågan vad man ska söka efter? Vår budget ligger på ca 200k. Det handlar alltså om begagnat. Om man rotar runt på Blocket så verkar det vara 2010/2011 som gäller i den prisklassen. I regel 12-15000 mil.

Det enda riktiga kravet vi har är automatlåda. Det är inte förhandlingsbart.
I övrigt så är det mest önskemål. Dragkrok vore bra. En modern stereo står högt på önskelistan, för vi är urless på skrotet som sitter i vår S60. Det behöver inte betyda världens fetaste anläggning utan bara något med bra ljud och möjlighet att koppla in telefonen eller annan extern ljudkälla för roligare långkörningar.

Sen kommer man till lite tyngre specifikationer där vi inte riktigt vet vad vi vill ha egentligen.
AWD t.ex... vi bor i Stockholm men åker titt som tätt upp till Jämtland så det förekommer ju riktigt vinterväglag tidvis. Men vi har ju klarat oss med FWD hittills. Det känns nästan mest som en värdefaktor?
Motorval. De flesta bilar har D5 eller 2.4-motor. Jag vet inte vad skillnaden är ens. Vad är bra, vad är dåligt? Hänger dessa ihop med generationer av växellådor etc? Spontant så känns det som att vi skulle klara oss på en D3 för vi är inte riktigt de som sitter och flåsar till Fast and Furious-rullar direkt. Fördel D3? Mindre skatt, lägre soppakostnad? Nackdel? Omöjligt att göra omkörningar? D4 hade ju säkert varit den heliga mellanmjölken, men de verkar bara finnas på nyare bilar.

Har vi missat något annat viktigt att tänka på?

Sedan har vi instrumentpanelen. På 2010 är det en extra liten display jämfört med 2011. Är det stora skillnader i inredningen och har det egentligen någon betydelse?

Många virriga frågor... hoppas på många och mindre virriga svar. Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1051361
Kommer bli en utmaning att hitta en prisvärd XC60 nu. Priserna på begagnatmarknaden är skyhöga, men just driv-e , D3 FWD kan vara en väg.
Med automatlåda (+awd) blir förbrukning och skatt hög på dessa äldre versioner.
Stereomässigt ska ni börja med att lyssna på "high performance" , ganska vanlig.
200 lakan för en 5-6 år gammal storbil utan garantier och ingen vidare hjälp från maskinskadeförsäkring om milen är för hög är ett vågspel.
Ni har massvis att läsa på om :)
Användarvisningsbild
av amullo
#1051367
Jag jobbar på Netbil och vi ser ju en del XC60 som kommer genom oss och jag kan säga att awd eller fwd med automatlåda försvinner FORT från hemsidan även fast de kan ha lite skavanker..

Finns ett 3-4 stycken som är reggade som "kommande" på jobbet, så håll koll på sidan. De läggs ju ut på blocket också, men kan vara ett sätt att klippa till.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1051709
amullo: När du ändå finns på tråden, hur ofta dyker det in XC60 T5 och hur fort försvinner dessa? Volvo verkar ju inte ha sålt massvis av såna genom åren men några finns allt - men beggade till salu är försvinnande få.
av volvoc70cab
#1052429
Har en bekant som har en XC60 Summum FWD med manuell växellåda årsmodell 2010 som är i nyskick. Bilen har bara körts 4700 mil. Han har fått ett inbytespris på 200 kkr, då han funderar att byta till en bensindriven bil Så det är skälet att han gör sig av med en. Ps han underredsbehandlade bilen nästan direkt.

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]

Det luftar sig självt. Fyll på i exp-k&[…]