Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnnet
Hej,

Jag är helt 100% på att jag i officiellt Volvo-material (XC60)) läst att om man beställde Barnsäkerhetspaketet (integrerade bilbarnstolar) så förlängs även sidokrocksgardinerna då man helt enkelt antar att barn kommer att sitta på de yttersta 2 platserna.

3 av varandra oberoende Volvoåterförsäljare hade aldrig någonsin hört talas om detta när jag frågade om så fortfarande var fallet på XC60 Classic. Till Classic hade man också enligt säljarna tagit bort Barnsäkerhetspaketet (dock kan man såklart fortfarande välja enbart de integrerade bilbarnstolarna).

Så det blir såklart 2 frågor av detta:

1. Har jag drömt att man förlänger krockskyddsgardinerna på de yttre bakre sittplatserna?
2. Om jag inte har drömt i fråga 1 - någon som vet hur det ser ut på Classic? Får man förlängda gardiner bak vid integrerade bilbarnstolar?

Tack
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror man kan blanda ihop det lite. Jag tror att det är så att man i alla volvo från 2007 ungefär får en extra långt nedgående gardin (60mm extra) för att skydda barn bättre, och i många artiklar står det i samband med information om de uppfällbara kuddarna. Därav kan man lätt vilseledas att tro att det är olika gardiner beroende på om man har kuddar eller inte, men så är nog inte fallet tror jag. Gardinerna i baksätet är nog extra djupgående i alla volvos.

Lite länkar i ämnet:

https://www.media.volvocars.com/global/ ... ases/11381

http://www.telegraph.co.uk/sponsored/bu ... video.html

http://bikedeadline.com.au/Content/AD-V ... /1606/7215
av lv455
Hej,

XC60 levereras bara med typ av IC (gardin), oavsett om man väljer till integrerade barnkuddar eller ej. Standard-IC´n täcker hela huvudområdet oavsett åkandes storlek.

Däremot får man ett annat bältessystem i baksätet på XC60, V60 och V70 tillsammans med integrerade barnkuddar: försträckare & progressiva kraftbegränsare vilket är riktigt tjusiga grejer, något som inga konkurrenter haft i baksätet innan 2015 (flera tillverkare sätter in liknande system nu pga EuroNcap 2015). Den progressiva kraftbegränsaren matar ut bälte med en lägre kraft den första biten, därefter "växlar den" upp till den normala kraftnivån för att klara av lagkrav och åkandeprestanda för vuxna passagerare.

Det kan också vara så att du tänker på XC90´n som jag tror hade en annan IC när man valde till 3:e sätesrad för att täcka upp även för de åkande längst bak.

// Har jobbat med bilsäkerhet sedan 2001 (och kör inget annat än Volvo :) )

linnnet skrev:Hej,

Jag är helt 100% på att jag i officiellt Volvo-material (XC60)) läst att om man beställde Barnsäkerhetspaketet (integrerade bilbarnstolar) så förlängs även sidokrocksgardinerna då man helt enkelt antar att barn kommer att sitta på de yttersta 2 platserna.

3 av varandra oberoende Volvoåterförsäljare hade aldrig någonsin hört talas om detta när jag frågade om så fortfarande var fallet på XC60 Classic. Till Classic hade man också enligt säljarna tagit bort Barnsäkerhetspaketet (dock kan man såklart fortfarande välja enbart de integrerade bilbarnstolarna).

Så det blir såklart 2 frågor av detta:

1. Har jag drömt att man förlänger krockskyddsgardinerna på de yttre bakre sittplatserna?
2. Om jag inte har drömt i fråga 1 - någon som vet hur det ser ut på Classic? Får man förlängda gardiner bak vid integrerade bilbarnstolar?

Tack
av linnnet
Tack för uttömmande svar :D
Kollade på en Merca GLC men när säljaren själv nämnde att varken sidogardin eller de sidoairbahs som gick att köp till för 3500kr var eller gick att anpassa för barn - jag då fick jag gå tillbaka över gatan till Volvohandlaren. Igen!
av lv455
Mycket intressant! Det där hade jag absolut ingen aning om och då jobbade jag ändå med XC60 när den utvecklades, visserligen med strukturberäkningar men ändå. Jag ska kolla med lite kollegor och återkomma i ämnet!
linnnet skrev:Hittade äntligen tillbaka till formuleringen som gnagde i mitt bakhuvud:

"Om din Volvo har utrustats med bälteskuddar har krockskyddsgardinerna förlängts nedåt för att öka skyddet för små barns huvuden vid en sidokrock."

Under rubriken "Krockgardiner i dörrarna" på
http://www.volvocars.com/se/bilar/model ... ifications
av linnnet
Spännande, gör gärna det =) Skulle vara intressant att veta!

Inte för att det spelar avgörande roll då jag nog beställer en XC60 Classic ändå =) Lagom till min 9-5:a gått 30.000 mil....
av lv455
Nu har jag hört mig för lite och jag är tämligen säker på att det bara finns en gardin till XC60, oavsett barnstol eller inte. Dock saknar det praktisk betydelse eftersom sitsen blir så mycket högre att huvudet hamnar på rätt plats ändå så att säga. Så det är nog marknadsavdelningen på Volvo som missuppfattat lite.
linnnet skrev:Spännande, gör gärna det =) Skulle vara intressant att veta!

Inte för att det spelar avgörande roll då jag nog beställer en XC60 Classic ändå =) Lagom till min 9-5:a gått 30.000 mil....
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

Det var felet! Fick bli tejp temporärt till[…]