Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maccann
Hej,

Jag har precis köpt en begagnad v60 Hybrid och den är underbar. Den är av 2013 årsmodell och har gått 11400 mil. Idag när jag började köra i hybridläget gick dieseln automatiskt i. Även om jag körde en stund stannade den på diesel. Pure läget gick som vanligt på el som en dans. Någon som vet eller har varit med om det? Jag har väldigt lite diesel i bilen för tillfället om det kanske spelar ngn roll.
av Robban12
Maccann skrev:Hej,

Jag har precis köpt en begagnad v60 Hybrid och den är underbar. Den är av 2013 årsmodell och har gått 11400 mil. Idag när jag började köra i hybridläget gick dieseln automatiskt i. Även om jag körde en stund stannade den på diesel. Pure läget gick som vanligt på el som en dans. Någon som vet eller har varit med om det? Jag har väldigt lite diesel i bilen för tillfället om det kanske spelar ngn roll.

1: Förklimatisering innan avfärd är a och o.
2: Förklimatisering på auto måste du ha annars fungerar det dåligt.
Användarvisningsbild
av joel80
Troligen med kyla/värme att göra. Jag har autovärme avstängd, men ser till att manuellt köra i pure-läget om det är kallt och jag vill köra snålt.

Kör man i hybrid-läget tar den större hänsyn till komfort och låter dieseln gå om det inte räcker med värme i kupén annars.
Du kan testa att dra ner temperaturen i kupén lite och se om det blir skillnad.. Eller så kör man i pure-läget och använder rattvärmen och stolsvärmen istället. ;)
av Maccann
Tack för svar,

Det är så att den börjar köra på el direkt i hybrid läget men sen så drar den där pilen som visar hur mkt man kan gasa på högra sidan rakt ned i botten och stannar där. Den går alltså ned fast bilen är varm. Jag hade ett felmeddelande i morse när jag tänker efter som sade att "hybrid läget tillfälligt ur funktion" eller liknande, men sedan gick hybrid läget igång igen. Jag får kolla imorgon om det håller i sig eller inte.
av Primus
Maccann skrev:Tack för svar,

Det är så att den börjar köra på el direkt i hybrid läget men sen så drar den där pilen som visar hur mkt man kan gasa på högra sidan rakt ned i botten och stannar där. Den går alltså ned fast bilen är varm. Jag hade ett felmeddelande i morse när jag tänker efter som sade att "hybrid läget tillfälligt ur funktion" eller liknande, men sedan gick hybrid läget igång igen. Jag får kolla imorgon om det håller i sig eller inte.
Det där händer då och då. Vi har spekulerat om orsakerna, typ rengör katalysator etc. Jag fick dock en återkallelse på min D6 där Volvo skrev om ett sådant problem(hybridsystemet kopplas ur). Sedan bilen var inne har det inte hänt någon gång.
av Robban12
Maccann skrev:Tack för svar,

Du måste köra värmaren på auto annars fungerar det dåligt
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kör nästan aldrig med värmaren i auto-läge och kör skapligt ofta i hybrid-läget då jag vet att jag ska längre än typ 4-5 mil.. ibland går den ner i botten (speciellt om det är låg batterinivå) men oftast är det tydligt vid vilken "kraft" den då går över mellan el och diesel.

Kör jag kortare sträckor kör jag alltid i pure-läget.
Användarvisningsbild
av joel80
Idag hade jag lite problem att få igång eldriften! Trots att jag stått med värmare på i ca 20-25min. Sen ville den inte gå igång alls.. oftast när den inte vill starta direkt kommer det igång och "pure-läget" blir valbart efter max nån kilometer. Idag stannade jag efter 6-7km och startade om! Då kunde jag lägga i pure direkt.

Så ibland verkar det inte hjälpa att göra "som man ska" utan bilen får för sig att den inte ska gå över i pure-läget.
Och nej, jag hade ingen regenerering av partikelfiltret av vad jag kunde bedöma. (Då brukar förbrukningen gå upp mer än vad den gjorde samt att det brukar lukta lite bränt när man stannar bilen.)
av Robban12
joel80 skrev:Idag hade jag lite problem att få igång eldriften! Trots att jag stått med värmare på i ca 20-25min. Sen ville den inte gå igång alls.. oftast när den inte vill starta direkt kommer det igång och "pure-läget" blir valbart efter max nån kilometer. Idag stannade jag efter 6-7km och startade om! Då kunde jag lägga i pure direkt.

Så ibland verkar det inte hjälpa att göra "som man ska" utan bilen får för sig att den inte ska gå över i pure-läget.
Och nej, jag hade ingen regenerering av partikelfiltret av vad jag kunde bedöma. (Då brukar förbrukningen gå upp mer än vad den gjorde samt att det brukar lukta lite bränt när man stannar bilen.)

Var det minusgrader idag? och utan bränslevärmaren på auto? :)
Användarvisningsbild
av joel80
Det var bara -2 eller nått sånt. Eldriften har funkat fint i -20 tidigare så det ska inte vara några problem. Jag förvärmde också som sagt.
Nått datamässigt stoppar.. Det var inte meddelandet om att batteritemperaturen är för låg utan om "pure är inte tillgängligt p.g.a begränsningar i hybridsystemet." eller nått sånt.
Och som sagt.. Efter en omstart funkade det direkt igen.
Nått är märkligt.. Tycker jag fått fler sånna här incidenter efter uppdateringen som skulle förhindra just sånt.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!