Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cellen85
Tjenare,
Jag har en Volvo V60 D3 MY12 som jag hade inne för lackning I slutet på December. När jag hämtade bilen märkte jag att motorfläkten gick igång till och från. Tänkte inte så mycket mer på det just då. Sedan har jag själv inte kört så mycket med bilen, så var jag ute igår och körde och märkte att den fortfarande startar fläkten till och från. Direkt vid start, ibland när man står på tomgång osv osv. Då den var inne för lackning av fronten, kan det vara som så att de har glömt dra dit någon kabel eller är det något annat fel? Eller är det till och med ett normalt betende för bilen? (Har bara haft bilen ett par månader så har inte 100 koll på hur den ska vara).

Tack på förhand.
av III
Låter märkligt, tycker du ska rådfråga Volvo om det ska vara så. Lackverkstaden får väl i så fall fixa om det är fel.
Användarvisningsbild
av Koldstart
Cellen85 skrev:... motorfläkten gick igång till och från. Tänkte inte så mycket mer på det just då. Sedan har jag själv inte kört så mycket med bilen, så var jag ute igår och körde och märkte att den fortfarande startar fläkten till och från. Direkt vid start, ibland när man står på tomgång osv osv.
Har kanske samma symptom på min S60 D3 MY12. Har kollat med VIDA DICE: Ingen felkod ??:-/ Fläkten slår på ock av med ung. 10 sekunder interval. Symptomen kommer direkt från start om motorvarmer har våret aktiv före start.
av Cellen85
Får se vad de kommer fram till imorgon då den ska in på felsökning...
av Cellen85
Uppdatering:
Bilen var in på felsökning idag och enligt verkstan så ska fläkten bete sig på så sätt. Hade något att göra med att reglera trycket på AC och fuktigheten i kupén. Fick dock ny programvara till klimatenheten som förhoppningsvis skulle få ner antalet starter av fläkten.
av Cellen85
Ytterligare en uppdatering:
Känns som om att fläktandet har blvit bättre nu, dock kanske lite tidigt att avgöra resultatet.
Men, en positiv biverkning jag märkte av var att nu blir bilen riktigt varm när jag kör dieselvärmaren och inte bara fisgummen ;)

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]