- mån 01 feb 2016, 10:55
#1043980
Hej forumet,
I veckan kommer jag att beställa en V60 och jag är i princip klar med specen: Summum, Premium Audio, Driver support, Sportläder, rattvärme & integrerade barnkuddar. Röd och fin ska den bli.
Dock: jag har fortfarande inte bestämt vilken drivlina jag ska ha. Valet står mellan D4 AWD och D3 med automatlåda och bägge hamnar på exakt samma pris givet de erbjudanden som finns nu.
Jag gillar den gamla 5:an som vid det här laget borde vara en tämligen mogen konstruktion. AWD kommer jag tveklöst ha nytta av (bor på landet på ett berg) men vi har klarat oss hittills med 2wd på både V50 och 745:a och kommer säkert att göra det i framtiden också ( med fräscha Hakkapelitta kommer man långt :) )
Enligt Volvos specifikationer drar D4 AWD 5.5 medan D3 Aut drar 0.42.
Fråga: Är skillnaden i förbrukning lika stor som de teoretiska siffrorna ger sken av?
Jag är medveten om att VEA´n är en modernare konstruktion men med tanke på att vi gärna behåller bilarna i mååånga år (745:an har vi haft sedan 2002) premierar jag beprövade drivlinor. Dessutom gillar jag 5:ans knorrande...
I veckan kommer jag att beställa en V60 och jag är i princip klar med specen: Summum, Premium Audio, Driver support, Sportläder, rattvärme & integrerade barnkuddar. Röd och fin ska den bli.
Dock: jag har fortfarande inte bestämt vilken drivlina jag ska ha. Valet står mellan D4 AWD och D3 med automatlåda och bägge hamnar på exakt samma pris givet de erbjudanden som finns nu.
Jag gillar den gamla 5:an som vid det här laget borde vara en tämligen mogen konstruktion. AWD kommer jag tveklöst ha nytta av (bor på landet på ett berg) men vi har klarat oss hittills med 2wd på både V50 och 745:a och kommer säkert att göra det i framtiden också ( med fräscha Hakkapelitta kommer man långt :) )
Enligt Volvos specifikationer drar D4 AWD 5.5 medan D3 Aut drar 0.42.
Fråga: Är skillnaden i förbrukning lika stor som de teoretiska siffrorna ger sken av?
Jag är medveten om att VEA´n är en modernare konstruktion men med tanke på att vi gärna behåller bilarna i mååånga år (745:an har vi haft sedan 2002) premierar jag beprövade drivlinor. Dessutom gillar jag 5:ans knorrande...
V60 T8 R-design & B&W, 5000 mil
V245 MY1976 B21ET M46 Turbokonverterad, 11000 mil
Såld: V60 MY2016 D3 Summum, Premium Sound
Såld: V50 MY2010 1.6d DRIVe Momentum, Dynaudio
Såld: V50 MY2006 2.0d Momentum
Såld: S40 MY2001 2.0T
Såld: V745 MY1988 GLT 16v Aut
Såld: V244 MY1981 GLT
Såld: V244 MY1976 DL
V245 MY1976 B21ET M46 Turbokonverterad, 11000 mil
Såld: V60 MY2016 D3 Summum, Premium Sound
Såld: V50 MY2010 1.6d DRIVe Momentum, Dynaudio
Såld: V50 MY2006 2.0d Momentum
Såld: S40 MY2001 2.0T
Såld: V745 MY1988 GLT 16v Aut
Såld: V244 MY1981 GLT
Såld: V244 MY1976 DL