Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej forumet,

I veckan kommer jag att beställa en V60 och jag är i princip klar med specen: Summum, Premium Audio, Driver support, Sportläder, rattvärme & integrerade barnkuddar. Röd och fin ska den bli.

Dock: jag har fortfarande inte bestämt vilken drivlina jag ska ha. Valet står mellan D4 AWD och D3 med automatlåda och bägge hamnar på exakt samma pris givet de erbjudanden som finns nu.

Jag gillar den gamla 5:an som vid det här laget borde vara en tämligen mogen konstruktion. AWD kommer jag tveklöst ha nytta av (bor på landet på ett berg) men vi har klarat oss hittills med 2wd på både V50 och 745:a och kommer säkert att göra det i framtiden också ( med fräscha Hakkapelitta kommer man långt :) )

Enligt Volvos specifikationer drar D4 AWD 5.5 medan D3 Aut drar 0.42.

Fråga: Är skillnaden i förbrukning lika stor som de teoretiska siffrorna ger sken av?

Jag är medveten om att VEA´n är en modernare konstruktion men med tanke på att vi gärna behåller bilarna i mååånga år (745:an har vi haft sedan 2002) premierar jag beprövade drivlinor. Dessutom gillar jag 5:ans knorrande...
lv455 skrev:Hej forumet,

I veckan kommer jag att beställa en V60 och jag är i princip klar med specen: Summum, Premium Audio, Driver support, Sportläder, rattvärme & integrerade barnkuddar. Röd och fin ska den bli.

Dock: jag har fortfarande inte bestämt vilken drivlina jag ska ha. Valet står mellan D4 AWD och D3 med automatlåda och bägge hamnar på exakt samma pris givet de erbjudanden som finns nu.

Jag gillar den gamla 5:an som vid det här laget borde vara en tämligen mogen konstruktion. AWD kommer jag tveklöst ha nytta av (bor på landet på ett berg) men vi har klarat oss hittills med 2wd på både V50 och 745:a och kommer säkert att göra det i framtiden också ( med fräscha Hakkapelitta kommer man långt :) )

Enligt Volvos specifikationer drar D4 AWD 5.5 medan D3 Aut drar 0.42.

Fråga: Är skillnaden i förbrukning lika stor som de teoretiska siffrorna ger sken av?

Jag är medveten om att VEA´n är en modernare konstruktion men med tanke på att vi gärna behåller bilarna i mååånga år (745:an har vi haft sedan 2002) premierar jag beprövade drivlinor. Dessutom gillar jag 5:ans knorrande...
Jag råder dig att kika på spritmonitor.de (engelska kan väljas som språk). Där kan du kika på vad andra med olika modeller av den bil du vill ha fått vid pumpen. Avsevärt högre än vad Volvo själva säger, kan du räkna med.
Jag skulle säga att skillnaden stämmer, men man får lägga på 1,5-2 dl/mil i förbrukning. En kollegas V60 d4 awd ligger på 0,65-0,70 (mycket motorväg) och min D4 fwd ligger på 0,57) också mycket motorväg). D3 automat lär dra snarlikt eller möjligen marginellt mindre än min D4 manuell.

Tämligen mogen konstruktion? :D Ja fint men gammal konstruktion skulle jag kalla den istället. Nya motorerna är kanon med mycket mindre vibrationer och jämnt och fint vrid genom registret. Egen subjektiv åsikt, såklart. :)
Tack för svar!

Enligt spritmonitor snittar V60 D3 Aut på 6.4 medan D4 AWD hamnar på 7.2, dock var det statistiska utbudet på de senaste årsmodellerna något knapert. Hur som helst så borde skillnaden i förbrukning mellan motorerna iaf inte vara större än den deklarerade vilket ger en ganska blygsam skillnad i månadskostnad.

Till saken hör att jag inte ens provkört någon VEA-diesel vilket jag bör se till att göra bums.
Klokt att provköra. Det är 2 olika bilar när det skiljer så mycket i drivlinan. Jag har inte heller några problem med 5-cyl, men förbrukningen håller verkligen inte med gamla automaten. Dessutom hade jag varit orolig att kommande modellårsbytet ger oss fler VEA + AWD val. (dessutom i bensin istället för råolja)
Tack för input!

Nu har jag pratat med säljaren, han räknade med lägre restvärde på D3:an på grund av att AWD i regel är mer eftertraktade på begagnatmarknaden. Vad gäller förbrukningen tycker han att skillnaden är ungefär lika stor som de officiella siffrorna gör gällande samtidigt som den verkliga förbrukningen förstås ligger högre.

Alla jag pratat med tycker att VEA-diesel är tystare, rappare och modernare på alla sätt och vis. AWD är självklart trevligt men frågan just nu handlar väl om det är värt extrakostnaden. Sammantaget lutar det just nu åt D3:an, och då har jag inte ens provkört den än.

Edit: D3:an kommer med 6-stegad automat, tydligen någon nyhet för My2016.
Runt 1-1,5dl per mil skulle jag gissa. Jag har haft gamla femman både som AWD och FWD (båda aut) och skillnaden där var ungefär 1dl. Lägg sedan till att VEA är en snålare konstruktion i sig.

Dock tycker jag inte att detta ska avgöra ditt bilköp. Skillnaden i förbrukning kommer motsvara några hundralappar i månaden (om ens det). Värdeminskningen kommer vara 10ggr större per månad. KÖP DEN DU VILL HA ISTÄLLET! Du kommer bli mycket nöjdare av det än att spara några tusenlappar på ett helt år.
Tycker nästan det känns som två olika bilar till följd av den nya motorns betydligt rappare och tystare gång. Vissa vill höra på femman vilket inte är fel men den känns föråldrad i jämförelse. Provkör båda så ser du ju vilket du föredrar.
Det blir nog en D3:a iaf, delvis på grund av att jag redan fördyrat bilen tillräckligt med alla tillval. AWD hade varit gott att ha men en modernare motor, lägre förbrukning, lägre skatt, lägre förmånsvärde (jag ska leasa bilen i eget företag) samt lägre vikt gör att det blir framhjulsdrivet.

Vi har varit sjukt nöjda med V50n som vi haft sedan den var ny och V60n blir förhoppningsvis en något modernare variant, undantaget Premium Sound från Harmann Kardon som var en besvikelse när vi provlyssnade. Dynaudio-systemet i V50n är låter bra mycket bättre men man kanske inte kan få allt.

Tack för hjälpen! Imorrn blir det bilbeställning.

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]