Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
Lite förvirrad blev jag. Vi får snart vårt första barn och jag åkte till Volvo för att köpa den där ISO-fix skenan att sätta i vår XC60.

Men den har utgått. Jag fick motiveringen att ISO-fix är en gammal standard och att det bara är klumpigt. Stolen ska fästas med bältet, fick jag veta.

Tänkte att det kan inte stämma, så jag ringde till Volvo centralt. Men där fick jag i princip exakt samma svar.

Är det så? Vad säger ni spädbarnsföräldrar. ISO-fix eller inte?
Användarvisningsbild
av Xioz
Kan väll säga så hära så får du tolka det hur du vill.

Iso fästen kom som standard 2005 inom EU, vet ej resten av världen.
Hur gjordre man innan? Kan nog misstänka bälten/remmar.

Iso fix är dum säkert, två hakar som ska i sen sitter de.

Men bälten/snören kan man säkert göra mera fel med att inte spänna etc.

Isofix har någon maxvikt. Fram/bak vönd vet ej vilken.

Vi har bältad variant. Krångligt med snörena de första gångerna sen blir de enkelare!
Användarvisningsbild
av P210
Om du köper en stol som fäster med ISOFIX-fästen så får inte de godkännas till mer än 18 kg, men jag vet att fästena är beräknade för stol+krockdocka=33 kg, så för den som vill chansa kanske den går använda längre, risken är ju annars att barnen växer ur den innan man vill vända på dem. Och bilbarnstolen väger nog in under 15 kg. Det är dock bäst att ha barnstolen i framsätet för det kanske är så att den inte har stödben vilket den måste ha i baksätet särskilt för stora barn.

En "vanlig" bakåtvänd stol är däremot oftast godkänd för 25kg vilket gör att man kan hålla barnen bakåtvända ända tills de fyller fyra år.
Mina upplevelser om ISO-fix är tvärtom, Britaxstolen snodde jag bältet runt och lossade på trettio sekunder, köpte en ISO-fix stol då jag fick en bil med sådana fästen till barn nr 2, tröttnade på en månad att lyfta ur tunga stolar och att basen var stor/tung och bökig att få ned i ISOfästena som satt djupt och det var lätt att repa skinnklädseln trots att "trattar" medföljde till fästena.

Skulle allt ur var man tvungen att först lossa stolen ur basen och sedan lirka loss den tunga och otympliga basen separat. Kanske finns smidigare modeller idag, men den Graco Duologic II vi köpte 2011 var helt hopplös, såldes vidare direkt och den Britax/Akta Graco Duoflex xtp/Akta Graco BeLogic modellen eller vad den numera kallas förblev vår favoritmodell hela tiden, för bägge barnen.
Bild
Vi köpte en ny barnstol till grabben ganska nyligen, dels då han sitter lite obekvämt i den om vi ska färdas långt men framförallt så svärföräldrarna kunde ha en stol permanent i sin bil. Vissa stolar må vara lätta att hiva in och ur men det är bra jävla tröttsamt ändå.

Förra stolen (Britax Multitech II) hade remmar att dra i öglorna under framstolen. Funkade ju ypperligt men ett helvete varje gång att dra o slita i dom för att få stolen någorlunda still.
Den nya är en Maxi-Cosi av modell jag inte kommer ihåg men den hade praktiska griphakar att få fast i öglorna samt automatisk spännfunktion på remmarna upp till stolen. Fantastisk grej och det blev genast mycket enklare att montera stolen.

Jag hade tidigare inte provat en ISOfix-stol men var väldigt bestämd om att en sån skulle vi minsann ha som nästa stol. Nu blev det uppenbarligen inte så men jag är jättenöjd med nuvarande.
grillchips skrev:Vi köpte en ny barnstol till grabben ganska nyligen, dels då han sitter lite obekvämt i den om vi ska färdas långt men framförallt så svärföräldrarna kunde ha en stol permanent i sin bil. Vissa stolar må vara lätta att hiva in och ur men det är bra jävla tröttsamt ändå.

Förra stolen (Britax Multitech II) hade remmar att dra i öglorna under framstolen. Funkade ju ypperligt men ett helvete varje gång att dra o slita i dom för att få stolen någorlunda still.
Den nya är en Maxi-Cosi av modell jag inte kommer ihåg men den hade praktiska griphakar att få fast i öglorna samt automatisk spännfunktion på remmarna upp till stolen. Fantastisk grej och det blev genast mycket enklare att montera stolen.

Jag hade tidigare inte provat en ISOfix-stol men var väldigt bestämd om att en sån skulle vi minsann ha som nästa stol. Nu blev det uppenbarligen inte så men jag är jättenöjd med nuvarande.
Du har inte lust att ta reda på modell utav Maxi-Cosi ni har så kanske det blir en sådan vi köper?
Nu gormar frugan på mig, det var inte alls en Maxi-Cosi utan en Axkid Minikid. Här är den:
http://www.axkid.com/sv/product/minikid/

Den var även smalare än Britaxen vilket var skönt, lite mer space i baksätet, nu kan man KANSKE sitta 1 1/2 person brevid barnstolen. Med Britaxen var det max 1pers och inget mer. Skönt med 5 ställbara lutningar också MEN barnet kan inte sitta i stolen när det sker så om barnet somnar under färd och man vill tilta lite så är det nog inte så enkelt.
Har kört både bältfäste på barnskyddet och isofix på stolen. Bägge maxicosi, senast i den nya i-standarden och tycker bägge har sina fördelar. Bara stolen sitter fast.
Tycker att ISOfix fästena fungerar ypperligt när stolen är på plats. Att montera den är desto bökigare!
Även vår framåtvända stol har ISOfix (sitter i baksätet). Dumt kanske vissa tycker iom maxbelastning på 18 (33kg) men det finns fördelar med det. När stora dottern sätter sig i stolen så sitter den fast vilket gör det lättare för henne då hon använder armstödet för att häva sig in i bilen (skutta/häva).
Samt det faktum att även om barnet inte är med i bilen (inget bälte som håller stolen) så sitter den tack vare ISOfix fästena fast vid en krock. Det sista kan man lösa genom att spänna bältet över varje gång den är tom men det är inte lika idiotsäkert...
Självklart är stora dottern alltid bältad med bilens bälte när hon sitter i stolen!
Bensindoft utanför bil

Angående ditt laddningsproblem, jag har samm[…]

Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]