Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag köpte en XC60 MY13 efter årsskiftet och efter ett par dagar fick jag ett felmeddelande i displayen som löd:

"AWD avstängd service erfordras"

Eftersom jag precis köpt bilen så kontaktade jag bilhandlaren som var väldigt hjälpsam och såg till att jag kunde felsöka bilen för hans räkning. Det visade sig att det var oljepumpen till fyrhjulsdriften som behövde bytas. Så jag bokade en tid på verkstad som bilhandlaren utan klagomål stod för. VI bytte pumpen och nu fungerar fyrhjulsdriften utomordentligt bra, över förväntan. Har läst mycket om att Haldex Gen 5 inte biter direkt och att den är sämre än Gen 4 för den gräver ner sig mm. Men jag kan verkligen inte märka någon fördröjning innan bakhjulen kopplas in nu efter bytet och kan utan problem ligga med ställ genom kurvor. Ska tilläggas att jag kör manuell, vilket jag anser get mer körglädje med fyrhjulsdrift eftersom man kan vara ur mer.

Det jag ville komma till är att orsaken till att pumpen gett sig såg ut att bero på att oljan var för geggig i systemet och filtret på pumpen var igensatt.
Jag vet att det är många av er därute som åker runt med AWD som inte fungerar 100%:igt och att byta oljan kan säkert göra underverk.Många menar att man aldrig behöver byta oljan i haldexen eftersom den ligger i ett slutet system. Om inte fyrhjulsdriften fungerar optimalt, prova att byta oljan då för annars byggs inte trycket i Haldexen upp och genererar inte rätt kraft. Skillnaden före och innan bytet är markant! Nu är det riktigt kul att köra bilen igen då fyrhjulsdriften biter direkt och verkligen ger rejäl kraft i bakdelen.

Och det är väldigt enkelt, två skruv för att tappa oljan genom att avlägsna pumpen (passa på att göra rent filter och mynning när ni ändå tar loss pumpen), och en oljeplugg för att fylla på som sitter på sidan ovanför pumpens fästning. I mitt fall så kalibrerade de även mjukvaran, så gör detta i samband med nästa service så kan de baka in kalibreringen då om det ens är nödvändigt?

Jag tänkte att detta kanske kan hjälpa någon annan där ute som har problem eller undrar varför fyrhjulsdriften inte fungerar som den ska! BYT OLJA DET KAN GÖRA UNDERVERK!

Mvh /Daniel
Oljebyte i Haldexen är nog bra, men att du fick en så märkbar skillnad beror nog mest på nya pumpen och den uppgraderade mjukvaran.

Detta är ju en lösning Volvo tog fram för att snabba upp Haldex 5 och vad jag förstår sitter på bilar tillverkade efter februari 2015. Verkar som att de flesta nu är nöjda med uppgraderade Haldex 5.

En annan viktigt sak är oljan i slutväxeln som sitter direkt efter Haldexen, den är ihopskruvad till en enhet faktiskt.

Den har en annan typ av olja och byts inte heller vid servicen. Nu har jag precis fått haveri i min slutväxel, det är det främre lagret som håller på att skära ihop.

När jag läst på forumet här och pratat med Volvoteknikern så är det inte helt ovanligt fel. Tydligen beror det på att en del olja "svettas ut" genom packboxarna till drivaxlarna, när oljemängden minskat något och bilen parkeras i uppförsbacke rinner all olja bakåt. Då går lagret torrt utan smörjning första metrarna du kör.

(Jag parkerar ofta just på det viset.)

Min MY 10 som inte gått mer än 10500 mil råkade nu ut för detta. Tack och lov gäller maskinskadan fortfarande, men har du kört lite längre kostar det runt 30 000:- att byta. Hela paketet med slutväxeln måste bytas, går inte att byta lagret bara.

Kan nog vara god idé att kanske efter 6000-8000 mil byta oljan både i Haldexen och slutväxeln som förebyggande åtgärd.
Jag bytte olja och filter i en haldex 4 som gått över 20 utan oljebyte för en tid sedan. Massor av spån och annat kladd framför filtret, halva intervallen hade varit för lite... 6-8000 mil tror jag är lagom om man önskar få ut 40-50k mil med säkerhet. Samma gäller bakväxel.
Oljebyte i Haldexen är nog bra, men att du fick en så märkbar skillnad beror nog mest på nya pumpen och den uppgraderade mjukvaran.
Vad jag förstod så var det endast kalibrering, och ingen ny mjukvara. Alltså det var ett test för att se att pumpen funkade efter bytet.
Självklart gjorde pumpen skillnad, men det var ju mestadels för att den var defekt efter att ha varit igensatt. Att byta olja kan nog räcka gott och väl om man pumpen här hel. Har jobbat mycket med hydraulik och finns det inte tillräckligt med olja i systemet så bygger du inte upp något tryck till tex Haldexen. Och eftersom det inte är så många som byter olja till Haldexen så blir den trög och klumpig och du får inte den förväntade effekten av fyrhjulsdriften. Så att byta olja är ett tror jag kan räcka, och det är värt att prova det först innan man slänger pengar i sjön på mjukvara och ny pump.

Men jag håller med om att man bör byta olja vid jämna intervall, för det är trots allt en färskvara.
Tack för tipset om oljan till slutväxeln, får se till att få till et byte av den med :)

//Daniel

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]

Stänkskydd

Inget större fel på Vparts stänksk[…]